ایسنا - دولت زمانی که قصد دارد شرکت‌ها را واگذار کند باید به سازمان خصوصی‌سازی دستور دهد که تمام اطلاعات شرکت و گزارش ارزشگذاری آن را در اختیار خریداران بالقوه قرار دهد تا افراد با آگاهی و براساس تحلیل در رقابت شرکت کنند، ولی در حال حاضر دیدگاه درآمدی از خصوصی‌سازی وجود داشته و از انتشار این گزارش‌ها مخالفت می‌‌‌شود.

غلامرضا سلامی، کارشناس مالی و رییس سابق انجمن حسابداران خبره ایران، لزوم انتشار گزارش ارزشگذاری شرکت‌های آماده واگذاری را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر دولت قصد دارد خصوصی‌سازی را به نحو شفافی انجام دهد، باید گزارش ارزیابی سهام را که توسط کارشناسان تهیه و نقاط مثبت و منفی آن ذکر می‌شود، منتشر کند.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی‌های بزرگ منجر به شکایت یا نارضایتی خریدار شده است، عنوان کرد: این امر نادرستی است زیرا فروشنده‌ای که قصد دارد جنس خود را به دیگران بفروشد، از نظر اخلاقی نباید خصوصیات خود را پنهان کند.

این کارشناس بازار سرمایه بر لزوم آگاهی افراد از ارزش سهم تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی‌ که افراد بدون تحلیل و اطلاعات، سهام شرکت‌ها را خریداری کنند با مشکلاتی که در شرکت‌های صدرا و

آذر آب به وجود آمد، مواجه می‌شوند.

سلامی‌‌‌یادآور شد: در بانک ملت نیز مشاهده می‌شود که سهام به علت نوسان‌گیری توسط افراد خریداری می‌شد و نه براساس تحلیل اطلاعات، زیرا در بازار سرمایه به دلیل کمبود اطلاعات، تحلیلی صورت نمی‌گیرد در حالی که اکثر معاملات سهام حتی در سطح خرد باید براساس تحلیل باشد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: گزارش ارزش‌گذاری اساس تحلیل است و قیمتی که در گزارش ارزشگذاری بیان می‌شود قیمت پایه است و در این گزارش تمام موارد مثبت و منفی شرکت پیاده شده و کارشناس سهام شرکت را تحلیل می‌کند.

در این صورت افراد با یکسری تحلیل اطلاعات در خصوص پتانسیل‌ها و چالش‌های پیش رو مواجه می‌شوند. سپس این فاکتورها در جدول محاسبه اعمال شده و قیمت پایه سهم برای رقابت استخراج می‌شود که ممکن است در رقابت، افزایش یا کاهش یابد ولی با انتشار این گزارش کسی که در رقابت حضور می‌یابد با چشم‌باز شرکت کرده و براساس تحلیل خود تصمیم گیری می‌کند.

سلامی‌‌‌تصریح کرد: در صورتی‌که از انتشار قیمت سهم قبل از عرضه ممانعت شود، نگاهی کاسب کارانه محسوب می‌شود زیرا افراد باید از ضعف‌هایی که باعث شده قیمت پایین در نظر گرفته شود و قوت‌هایی که باعث شده قیمت بالا در نظر گرفته شود، آگاه شوند و ممکن است خریدار به جایی برسد که تحلیل ارزیاب از نظر ضعف یا قوت اشتباه است، در نتیجه یا در رقابت شرکت نکرده یا با قیمت بالاتر خریداری می‌کند.

سلامی‌‌‌با تاکید بر اینکه اطلاعات بیشتر، شفافیت بیشتر را به همراه دارد، شفافیت را آگاهی افراد از اطلاعات دانست و تصریح کرد: علاوه بر انتشار گزارش ارزش گذاری سهم باید گزارش حسابرسی سهم نیز در اختیار افراد قرار گیرد. در واقع با این روش مشاورانی ایجاد می‌شوند که پس از انتشار، این گزارش‌ها را تحلیل کرده و خریدار پس از تحلیل این شرکت‌ها یا مشاوران اقدام به خریداری سهم می‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که به صورت رسمی ‌‌‌ارزش‌گذاری سهم را برعهده دارند، در تحلیل خود مسوولیت داشته و اگر قرار باشد برای مشاوره خود مشتری پیدا کنند، سعی می‌‌‌کنند تحلیل درست تری ارائه کنند.

بنابراین خصوصی‌سازی می‌‌‌تواند از یک تحلیل رایگان هم استفاده کرده و در اختیار تحلیل گران قرار دهد تا آنها تحلیل کرده و بعد در رقابت شرکت کنند.

بنابراین هر چه تحلیل روی اطلاعات اولیه از جمله ارزیابی سهام بیشتر باشد، شفافیت بیشتر بوده و در آینده مشکلی ایجاد

نمی‌شود، چون همه از اطلاعات موجود آگاه بودند.

رییس سابق انجمن حسابداران خبره ایران گفت: سازمان خصوصی‌سازی اجازه انتشار این گزارش‌ها را دارد ولی این سازمان قصد دارد بگوید در آمد خوبی برای دولت ایجاد کردم، در حالیکه این دیدگاه درآمدی از خصوصی‌سازی اشتباه است که متاسفانه در ایران رایج است که باید این تفکر تغییر یابد.