هفته‌‌ای خوب!

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام هفته گذشته با ثبت رشد در فاکتور‌‌های پایه‌‌ای بازار از جمله افزایش حجم معاملات و شاخص توانست نخستین هفته کاری جدی سال ۸۸ را با کارنامه‌‌ای مناسب پست سر بگذارد. هر چند در شرایط کنونی کارشناسان بازار در مورد دلایل رشد بازار هم نظر نیستند.

با آغاز سال ۸۸، بورس اوراق بهادار چهره‌‌ای متفاوت نسبت به آخرین روزهای اسفندماه به خود گرفت که دلایل این چرخش تاکنون برای کارشناسان بازار چندان روشن نبوده به ویژه آنکه در متغیرهای کلان موثر بر بازار نیز تغییری چشمگیر قابل مشاهده نبوده است.

مهمترین نمونه در این میان وضعیت گروه بانکی بورس بوده است که در هفته‌‌های پایانی اسفندماه، صف‌‌های فروش سنگین و افت‌‌های دامنه‌دار اینک جای خود را به صف‌‌های خریدی داده که سبب شده است حتی نمادی مانند بانک پارسیان مشمول ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی شود.

در این میان برخی از کارشناسان بازار افت شدید قیمت‌‌ها، کاهش نگرانی در حوزه تحولات سیاسی و همچنین افزایش فعالیت سهامداران حقیقی در سال جاری به همراه افزایش نسبی بهای مواد خام در بازارهای جهانی را دلایل رشد کنونی بازار می‌دانند. امری که در ورای آن نباید مساله وجود مشکل در روند معاملات بازار و حرکت طبیعی قیمت‌‌ها را در بورس دور از نظر داشت.

نبود شرایط روان داد و ستد سهام سبب شده است که صف‌‌های خرید و فروش رقم زننده شرایط کلی بازار باشند از این رو شمار بیشتر صف‌‌های خرید بیان کننده بازار خوب و صف‌‌های فروش، بیشتر بازار بد را برای معامله‌‌گران تداعی می‌‌‌کند. در این بین معامله‌‌گران با تشکیل صف‌‌های خرید انگیزه بیشتری برای خرید از خود نشان می‌‌‌دهند و در مقابل در هنگام تشکیل صف‌‌های فروش در لاک محافظه کاری می‌‌‌روند که این امر نیاز به اصلاح قوانین معاملاتی بورس را بیش از پیش نشان می‌‌‌دهد.

نگرانی از شکسته شدن صف‌‌های خرید سبب می‌‌‌شود که معامله‌‌گران به ارزش‌‌های ذاتی سهام توجه نکنند. این امر سبب می‌‌‌شود در حالی که معامله‌‌گران در خوشحالی تغییر روند بازار به سر می‌‌‌برند، شرایط ناپایدار نیز باشد. در این میان تحقق اجماعی میان کارشناسان بازار در مورد شرایط آتی بازار می‌‌‌تواند تاثیرات مهمی‌‌‌را رقم بزند.

در بازار سهام در کنار تحولات معاملاتی، متغیرهای کلان نیز تاثیراتی را با خود به همراه دارد. در مباحث سیاسی جلسات اخیر گروه ۱+۵ نگرانی معامله‌‌گران از مسائل سیاسی را تقریبا دور می‌کند. در این شرایط دعوت از کشورمان برای حضور در نشست‌های این گروه نیز سبب شده است به‌رغم فرارسیدن زمان جشن هسته‌‌ای و برخوردهای متداول دیپلماتیک در این ایام که هرساله شاهد آن بودیم، شرایط بازار از مسائل هسته‌‌ای تاثیر منفی را نپذیرد.

در همین حال مسائل انتخاباتی نیز در حال پررنگ تر شدن در بازار سهام است. برخلاف دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری که ماه‌‌های قبل از انتخابات، ماه‌‌های رکود به شمار می‌‌‌رفت، در حال حاضر معامله‌‌گران با پدیده‌‌ای عجیب و آن تغییر مدیران در آخرین ماه‌‌های دولت نهم مواجه هستند که تغییر مدیران عامل ایران خودرو و پالایشگاه اصفهان و همچنین مدیرعامل بانک ملی در روزهای اخیر نمونه‌‌ای از این تغییرات است. انتظار می‌‌‌رود مدیران دولتی علاوه بر بلاتکلیفی انتخاباتی با عدم امنیت کاری نیز مواجه باشند که می‌‌‌تواند بر بازار موثر باشد.

در کنار مباحث سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌‌گران با تداوم بحث‌ها در حوزه بانک مرکزی در مورد نرخ سود بانکی مواجه‌اند. در حالی که هر منبع خبری به نقل از بانک مرکزی و دولت، خبرهای متناقضی را مخابره می‌‌‌کنند اما در سکوت نسبی خبر نرخ سپرده قانونی در روند کاهشی قرار دارد و برخی منابع از کاهش نیم درصدی این نرخ خبر می‌‌‌دهند. نامشخص بودن نرخ سود عقود مبادله‌‌ای می‌‌‌تواند مانند سال گذشته بانک‌‌ها را در نیمه اول سال بلاتکلیف بگذارد.

در مباحث اقتصادی مساله هدفمند کردن یارانه‌‌ها و اصلاح الگوی مصرف نیز دارای اهمیت است که انتظار می‌‌‌رود حداقل تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فضای این مباحث در حد تئوریک باقی بماند.

در بحث بازارهای جهانی معامله‌‌گران با دقت روند نرخ‌‌های جهانی را دنبال می‌‌‌کنند، جایی که مهمترین امیدواری معامله‌‌گران برای بهبود بازار سرمایه در آن قرار دارد.

در بازار جهانی فلزات رنگین، بهای مس هم اکنون پیشرو به شمار می‌‌‌رود. بهای مس با عبوراز مرز ۴هزار و ۵۰۰دلار در هرتن به بالاترین رقم از ماه اکتبر(مهر و آبان)گذشته رسیده است.کارشناسان بازار تقویت طرف مصرف و همچنین کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن را مهمترین مساله در این رشد می‌‌‌دانند. انتشار آمار قراردادهای اعمال شده آتی مس(که بیان کننده تمایل خریداران به دریافت فلز مس است)نشان می‌‌‌دهد که شرایط مصرف مس تقویت شده است به ویژه این تقویت در بازار چین است که پریمیوم مس در بازار شانگهای به یک هزار و ۲۰۰دلار در هر تن رسیده است. این امر موجب شده است تجار با هدف بهره‌گیری از فرصت آربیتراژ و با استفاده از افت شدید هزینه حمل و نقل، اقدام به انتقال مس به بازار چین کنند.

در این میان آمار واردات چین از مرز ۲۷۰هزارتن در ماه گذشته احتمالا به بیش از ۳۰۰هزار تن درماه جاری میلادی می‌رسد. روند رشد بهای فلزات مورد مصرف در بخش ساختمان و مسکن از ابتدای سال جاری میلادی به ۴۸درصد رسیده است.

در همین حال بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز رو به رشد گذاشته است که می‌‌‌تواند شرایط تولید کنندگان این فلزات را تقویت کند. در همین حال به‌رغم بهبود شرایط فلزات رنگین، بهای فولاد همچنان ناامید کننده است. بهای فولاد در حد ۳۰۰تا ۳۱۵دلار در هرتن مانده است. در بازار محصولات پتروشیمی‌ ‌‌همزمان با تقویت بهای نفت که همچنان در ورای مرز ۵۰دلار در هر بشکه معامله می‌‌‌شود، افزایش نسبی یافته است. در بازار حمل و نقل دریایی، شاخص بالتیک به دلیل افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر چین و رسیدن آن به مرز ۷۰میلیون تن با افت پیوسته مواجه شده و به رقم یک هزار و ۴۷۸واحد رسیده است.

در کنار تحولات بازار جهانی در داخل بازار سرمایه مباحثی در مورد تغییر شرایط معاملات با محوریت تغییر در حجم مبنا یا دامنه نوسان و همچنین بحث رتبه بندی کارگزاران از اهمیت برخوردار است که در این زمینه‌‌ها ‌‌باید به انتظار خبرهای قطعی ماند. در این بین به نظر می‌‌‌رسد البته در روند تحولات کفه بورس کالا در مقابل اوراق در حال تقویت است، جایی که به نظر می‌‌‌رسد عرضه‌‌های سنگین دولتی و حجم سنگین تر معاملات بیشتر جلب توجه می‌‌کند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مناسب و رو به رشد بود که در آن ۲/۶میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که به رشد ۳۳واحدی شاخص منجر شد. در بازار چهارشنبه معامله‌‌گران به دنبال رشد قیمتی برخی از نمادها افزایش نسبی عرضه‌‌ها در این نمادها را شاهد بودند که این افزایش عرضه‌‌ها در برخی از نمادها تا صف فروش نیز پیش رفت.

در گروه بانکداری، معامله‌‌گران با شمول نماد بانک پارسیان در ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی مواجه بودند. در این میان با تغییر مدیرعامل ایران خودرو مساله مالکیت این شرکت بر بانک پارسیان نیز مساله‌‌ای است که جلب توجه می‌‌کند. برکناری ناگهانی مدیرعامل ایران خودرو شایعاتی در مورد این شرکت ایجاد کرده است که می‌‌‌تواند بانک پارسیان را نیز متاثر کند.

در همین گروه خبر احتمال ادغام موسسات مهر، انصار و ثامن الائمه و تشکیل یکی از بزرگترین بانک‌‌های خصوصی کشورمان نیز جالب توجه است.

در گروه برقی، دادوستد ایران ترانسفو در بالای مرز ۹هزار ریال و همچنین انتشار اطلاعیه بورس با صف فروش اولیه مواجه شد که جمع آوری شد. سازمان بورس در اطلاعیه خود از سهامداران درخواست کرده بود که به شایعات منتشره در سایت‌ها توجه نکنند.

ایران ترانسفو در چند ماه اخیر با رشد قابل ملاحظه‌‌ای مواجه شده بود که ناشی از افت بهای مس به عنوان ماده اولیه این شرکت است.ایران ترانسفو در مرز ارزش بازار ۲۷۰میلیاردتومان قرار گرفته است که این ارزش بازار رکوردی محسوب می‌‌‌شود .بحث ارزش بازار در مورد دیگر شرکت‌‌های گروه برقی مانند کنتورسازی نیز قابل مشاهده است.

در گروه خودرویی نزدیک بودن زمان برگزاری مجامع شرکت‌‌های این گروه سبب تقویت معاملات نمادهای خودرویی شده است. در این میان نماد پارس خودرو روز چهارشنبه با ۳/۲میلیون سهم معامله فعالیت قابل توجهی را به نمایش گذاشت.انتظار می‌‌‌رود با نزدیک شدن زمان مجامع این گروه، افزایش معاملات را در میان خودرویی‌ها شاهد باشیم.

در گروه معدنی نماد توسعه معادن روی با انتشار خبر عدم فروش زمین خمسه این شرکت متوقف شد تا این هلدینگ نیز در سال ۸۷همانند دیگر نمادهای هم خانواده با زیان دست به گریبان شود. نامشخص بودن تکلیف معدن انگوران و قیمت‌‌های اندک جهانی سبب بروز این شرایط شده است. در این گروه دو نماد باما و ملی مس نیز مشمول ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی بودند.

در گروه پتروشیمی‌، ‌‌پتروشیمی‌‌‌ فن‌آوران روز چهارشنبه مشمول ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی بود.در گروه پتروشیمی‌‌‌برخی شایعات از بازگشایی احتمالی نماد پتروشیمی‌‌‌اصفهان در هفته آینده خبر می‌‌‌دهد.

در گروه سیمانی مصاحبه علی محمد بد از مدیران و کارشناسان صنعت سیمان جالب توجه است که در آن از جریان به نسبت امیدوار کننده صادرات سیمان خبر داده است.

به گفته بد، روزانه ۶تا ۷هزار تن سیمان به عراق (به قیمت ۷۵تا ۸۰دلار در هر تن)،۲هزار تن به افغانستان و ۶۰۰تا ۷۰۰تن به ترکمنستان خبر داده بود.این میزان صادرات می‌‌‌تواند تاثیراتی را بر بازار در حال اشباع کشور به ویژه در مورد کارخانه‌‌های لب مرزی کشور برجای بگذارد.

در گروه فلزی آلومنیوم ایران بر اساس خبرهای منتشره امروز (شنبه) بهره‌برداری رسمی‌‌‌از فازهای دوم و سوم طرح توسعه خود را شاهد خواهد بود.هر چند انتظار نمی‌‌‌رود این راه اندازی به دلیل افزایش هزینه‌‌های استهلاک و همچنین زیان انباشته شرکت بتواند تغییری در شرایط مالی شرکت در کوتاه مدت برجای بگذارد.

در گروه تصفیه نفت پالایشگاه اصفهان در حالی به مرز ۶هزار ریال نزدیک می‌‌‌شود که مدیرعامل شرکت تغییر یافته است.پالایشگاه اصفهان در چند هفته اخیر یکی از سنگین ترین صف‌‌های خرید را به خود اختصاص داده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مناسبی بود که انتظار تداوم آن با توجه به آرامش حاکم بر حوزه‌‌های موثر بر بازار و به‌رغم انتظار برخورد با عرضه‌‌های معامله‌‌گران کوتاه مدت وجود دارد.