ایسنا - تنوع محصولات بازار سرمایه با راه‌اندازی قراردادهای آتی سهام و صندوق‌های قابل معامله در بورس و نیز ورود شرکت‌های جدید، از برنامه‌های عمده شرکت بورس در سال جدید است که با اجرای آن بازار گسترده شده و افراد بیشتری جذب آن می‌شوند. غلامرضا خلیل ارجمندی، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، برنامه‌های عمده شرکت بورس در سال جدید را تنوع محصولات بازار دانست و گفت: از اهداف و برنامه‌های شرکت بورس در سال جدید علاوه بر شفافیت بازار، تشکیل صندوق‌ حمایتی از سهامداران خرد و استفاده از ابزارهای مالی جدید مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

وی با بیان اینکه در سال جدید بازار سرمایه کشور از حالت تک محصولی خارج می‌‌‌شود، از افتتاح قرارداد آتی سهام در اردیبهشت و اوراق مشارکت در تیر ماه خبر داد. وی ادامه داد: در بازار سرمایه استفاده از ابزارهای جدید می‌تواند جایگزین ابزارهای فعلی و جذب افراد به بازار سرمایه شود.

ارجمندی عنوان کرد: اجرای ابزارهای مالی جدید و صندوق‌های قابل معامله در بورس تنها در اختیار بازار نیست و به مصوبه‌های خاص نیاز دارد، اما با توجه به انسجام و همدلی که وجود دارد سال ۸۸ سال وفاق ملی برای همه فعالان بازار سرمایه است.

عضو هیات مدیره شرکت بورس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ورود شرکت‌های بزرگ بازار را وسیع کرده و انرژی مثبتی ارائه می‌دهد که این امر در گرو تنوع محصولات و صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

وی به وضعیت بازار در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال ۸۷ سال بسیار سختی بود، زیرا با توجه به شرایطی که در نیمه دوم سال در بازارهای جهانی رخ داد با بدترین وضعیت شاخص و حجم معامله در بازار مواجه شدیم ولی معمولا در ابتدای سال رسم بر این است که افراد سرمایه خود را در بازارهای مالی نگه داشته تا از وضعیت کسب و کار، آگاه شوند به همین جهت در ابتدای سال معمولا با صف‌های خرید و افزایش شاخص مواجه می‌شویم و این وضعیت تا زمان برگزاری مجامع ادامه دارد.

وی تاثیر بحران در سال جدید در اقتصاد ایران را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در نهایت بحران جهانی در ایران تاثیر خواهد گذاشت و پیش بینی این است که اثر آن در اردیبهشت ماه بیشتر نمایان شود و سهم‌هایی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که با بازارهای بین‌المللی در ارتباط باشند زیرا به دلیل رابطه مستقیم با نرخ‌های جهانی و تناسب با آن، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ولی این امر چندان بزرگ نیست که سهامداران به صورت جدی آسیب پذیر باشند.

وی یادآور شد: بازار سرمایه با همکاری سازمان بورس اولین سازمانی بود که اثرات بحران مالی را در اختیار دولت قرار داد همچنین در برنامه پنج ساله از ابزارهای حمایتی بازار سرمایه برای مقابله با بحران نام برده شده است که در حال انجام است.

ارجمندی اظهار کرد: درسال ۸۸ با توجه به کاهش قیمت نفت سال اقتصادی سختی خواهیم داشت ولی دولت و ارکان بازار بسیار هوشمند بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: از زمان حضور هیات‌مدیره جدید، با سایر بازیگران بازار سرمایه از جمله کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران جلسه برگزار کرده و این نهادها همواره در کنار بورس بوده و با آنها مشورت می‌کنند.