دنیای اقتصاد- مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی از واگذاری سهام ۴۰ شرکت بزرگ دولتی در سال جاری به بخش خصوصی خبر داد و گفت: قصد داریم در سه ماه ابتدای امسال وضعیت ۲۸ شرکت واگذار شده را بررسی کنیم. وی پایان سال ۱۳۹۳ را پایان کار واگذاری سهام شرکت‌‌های دولتی به بخش‌‌های غیر دولتی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد. رییس سازمان خصوصی‌سازی

امسال۴۰ شرکت بزرگ واگذار می‌شوند

گروه بورس - مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی از واگذاری سهام ۴۰ شرکت بزرگ دولتی در سال جاری به بخش خصوصی خبر داد و گفت: قصد داریم در سه ماه ابتدای امسال وضعیت ۲۸ شرکت واگذار شده را بررسی کنیم.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت‌وگو با مهر پایان سال ۱۳۹۳ را پایان کار واگذاری سهام شرکت‌‌های دولتی به بخش‌‌های غیر دولتی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون اصل ۴۴ سال پایانی برنامه پنجم توسعه پایان کار خصوصی‌‌سازی در کشور خواهد بود.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه زمان بندی تا سال ۹۳ باید ۲۵۶ شرکت بزرگ دولتی و صنایع مادر به بخش غیر دولتی واگذار شوند، تصریح کرد: از این تعداد شرکت بزرگ، امسال حدود ۴۰ شرکت واگذار خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: همچنین بر اساس قانون اصل ۴۴ باید امسال ۳۵۷ شرکت کوچک و خارج از صدر اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شوند.

کردزنگنه همچنین بر نظارت بر وضعیت شرکت‌‌های دولتی پس از واگذاری سهام تاکید و تصریح کرد: در سه ماه ابتدای سال جاری ۲۸ شرکت دولتی واگذار شده به بخش غیر دولتی مورد بازدید قرار می گیرند تا وضعیت آنها به لحاظ بهره وری، نیروی انسانی و غیره بررسی شود.

آخرین وضعیت واگذاری بانک‌‌ها

همچنین معاون سازمان خصوصی‌‌سازی آخرین وضعیت واگذاری سهام بانک‌‌ها، نیروگاه‌‌ها و شرکت‌‌های پتروشیمی‌‌‌را اعلام کرد و گفت: بانک تجارت برای واگذاری از طریق بورس وارد مرحله کشف قیمت شده است.

اسماعیل غلامی‌ در گفت‌وگو با مهر ‌‌درباره واگذاری سهام دو بانک تجارت و صادارت گفت: برای واگذاری سهام بانک‌‌ها شروطی توسط بورس در نظر گرفته شده بود که پذیرش و واگذاری سهام آنها منوط به اجرای این شروط است.

بانک تجارت و صادارت

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی با اشاره به برخی از این شروط نظیر تبدیل به سهامی‌‌‌عام و ثبت شرکت اظهارداشت: با توجه به اینکه بانک تجارت شروط مذکور را اجرایی کرده است، بنابراین وارد مرحله قیمت‌‌گذاری سهام می‌‌‌شود.

وی با بیان اینکه حداقل ۵ درصد و حداکثر ۲۰ درصد سهام بانک تجارت در مرحله اول در بورس عرضه خواهد شد، تصریح کرد: میزان عرضه این سهام بستگی به وضعیت و کشش بازار دارد.

غلامی‌‌‌ادامه داد: بانک صادارت نیز در مرحله ارائه نامه ثبت شرکت‌‌ها است، بنابراین به نظر می‌‌‌رسد با توجه به اینکه بانک تجارت شروط مذکور را زودتر اجرایی کرده است، سهام این بانک زودتر در بورس عرضه شود.

وی ادامه داد: قیمت سهام بانک ملت نیز افت نداشته است و با توجه به اینکه کشف قیمت سهام این شرکت نیز معقول بوده، با مشکلی برخورد نکرده است.

نیروگاه‌‌ها

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد واگذاری سهام نیروگاه‌‌ها نیز بیان کرد: منتظر مصوبه شورای اقتصاد و مجمع عمومی‌‌‌بانک‌‌ها در رابطه با تقسیط مربوط به تعهداتی که شرکت توانیر به خزانه دولت دارد، هستیم.

وی ادامه داد: اگر وام‌ها و تسهیلاتی که شرکت توانیر اخذ کرده است، تمهیل شود، با توجه به اینکه قیمت‌‌گذاری‌‌های نیروگاه‌‌ها آماده است، واگذار خواهد شد.

پتروشیمی‌‌‌

غلامی ‌‌‌از برگزاری جلسه ای در روز چهارشنبه هفته جاری در شرکت صنایع پتروشیمی‌‌‌در خصوص واگذاری سهام شرکت‌‌های پتروشیمی‌‌‌که قرار است در راستای اجرای اصل ۴۴ واگذار شوند و همچنین موضوع واگذاری بخشی از آنها به صورت هلدینگ خبرداد.

واگذاری پرسپولیس شرط ندارد

این در حالی است که رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی دیگر با ایلنا با بیان اینکه کسی نمی‌تواند برای واگذاری سهام پرسپولیس از طریق مزایده شرط تعیین کند؛ خاطرنشان کرد: ضمن اینکه معلوم نیست سهام باشگاه پرسپولیس از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.

غلامرضا کرد زنگنه با بیان این مطلب افزود: این احتمال وجود دارد که سهام باشگاه پرسپولیس از طریق بورس عرضه شود و به طور قطع هیچ کس نمی‌تواند تعیین کند چگونه و چطور سهام باشگاهی به بخش خصوصی واگذار شود. ما در سایر حوزه‌های خصوصی‌سازی این کار را در حد توان به خوبی انجام داده‌ایم و هنوز هم سخت، پیگیر این مساله هستیم اما در حوزه ورزش طی یکی دو ماه آینده در جلساتی با سازمان تربیت بدنی به طور جدی بحث خصوصی‌سازی را پیگیری خواهیم کرد.

وی در خصوص ادعای حسین هدایتی، رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که اعلام کرده که اگر برای تیم پرسپولیس ورزشگاه ۵۰ هزار نفری بسازند و بدهی‌های این باشگاه را بپردازند حاضر است از طریق مزایده با این شرایط ۲۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس را در اختیار بگیرد، گفت: آقای هدایتی یا هر فرد دیگری می‌تواند در خصوص خرید سهام باشگاه پرسپولیس و یا حتی استقلال هر صحبتی که دوست دارد انجام دهد، اما ما طبق قانون عمل خواهیم کرد و قانون در حال حاضر تکلیفی برای واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و یا سایر باشگاه‌های ورزشی مشخص نکرده است. البته قانون، همه زوایای سهام و واگذاری‌‌ ها در همه بخش‌ها را روشن کرده اما بحث باشگاه‌های ورزشی نیاز به یک بررسی و تعامل با سازمان تربیت بدنی دارد که در صورت درخواست سازمان تربیت بدنی به این حوزه نیز رسیدگی خواهد شد.

وی یاداور شد: در بحث خرید و فروش سهام باشگاه‌های ورزشی با توجه به اینکه این باشگاه‌ها سوددهی ندارند و قابل عرضه در بورس نیستند، زمینه ورود آنها به این بازار فراهم نشده و آنهایی که بعضا بحث خرید یا واگذاری سهام این دو باشگاه را مطرح می‌کنند توضیح نمی‌دهند که این سهام را از کجا و از چه کسانی و بر چه مبنای قیمت پایه به خرید و فروش می‌گذارند.

در همین حال حتی اگر قبول کنیم که چنین امری محقق شده است، باید اعلام عمومی شود تا همه افرادی که علاقه‌مند هستند وارد عرصه شده و نسبت به خرید سهام دو باشگاه اقدام کنند؛ ضمن اینکه همین امروز هستند افرادی که حاضرند با شرایطی به مراتب بهتر از شرایط حسین هدایتی سهام پرسپولیس را در اختیار بگیرند.