موج - سرانجام پس از اصلاح اساسنامه، بانک صادرات در فرودین ماه وارد بورس می‌‌‌شود. غلامرضا خلیل ارجمندی مدیر امور مالی بانک صادرات با اشاره به درج نام بانک صادرات نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در نوزدهم ماه جاری اظهار داشت: با برگزاری جلسه هیات پذیرش طی هفته جاری، این بانک نزد شرکت بورس نیز پذیرش خواهد شد.وی با تاکید بر مساعد شدن فضای بازار سرمایه برای عرضه این سهم، خبر از عرضه این سهم در فرورودین ماه سال آتی داد. پیر وفرسوده

وی از تفاوت نهادهای پولی چون بانک‌ها و بیمه‌‌ها نسبت به بازار سرمایه به عنوان عاملی یاد کرد که منجر به تعویق عرضه سهام این نهادها در بازار سرمایه شده است.وی از خصوصی شدن بانک‌ها به عنوان یک فرآیند تکمیلی و پیچیده یاد کرد و گفت: زمانی که یک شرکت بزرگ دولتی به مجموعه بورسی تبدیل می‌‌‌شود، مهمترین شرط آن تبعیت از شرایط حاکم بر بازار سرمایه است. ارجمندی یادآور شد: تعهدات بانک‌ها به دولت، حساب‌‌های موجود بین بانک‌ها با بانک مرکزی و مطالبات معوقه از جمله مسایلی است که در سایر شرکت‌‌های بورسی وجود ندارد.وی با اشاره به نگاه حاکم بر بانک‌های دولتی، ادامه داد: وام‌‌های تکلیفی‌ و دستوراتی که به این بانک‌ها داده می‌‌‌شود، بانک‌ها را پیرو خسته کرده است به طوری که این بانک‌ها دیگر چابک نیستند.

اصلاح اساسنامه، علت دیرکرد

مدیر امور مالی بانک صادرات با اشاره به پیش شرط ورود به بازار سرمایه برای شرکت‌‌ها در تبدیل به سهامی‌‌‌عام، همچنین از تغییر اساسنامه این بانک به عنوان یکی از مسایلی نام برد که منجر به تاخیر در ورود به بازار سرمایه شد. وی به امضاء و تایید اساسنامه جدید بانک صادرات در ۱۵ روز گذشته اشاره کرد.

ارزش افزوده بانک‌ها

ارجمندی با اشاره به قیمت گذاری شرکت‌‌ها بر مبنای سود آوری آتی، به تفاوت این قیمت گذاری با قیمت‌‌های جاری و NAV بانک‌ها قبل از ورود به بازار سرمایه اشاره کرد.وی در بیان سود آوری آتی بانک صادرات، بر بالا بودن ارزش افزوده نهفته درملک سه هزار و ۲۶۰ شعبه بانک صادرات اشاره کرد.

قیمت سهم مهم نیست

وی با بیان بی اهمیت بودن قیمت سهم بانک صادرات و میزان عرضه و تقاضا در هنگام عرضه اولیه، هدف از عرضه این سهم را تنها ایجاد شفافیت کارآیی و واقعی‌‌تر شدن بازار سرمایه ذکر کرد. مدیرمالی بانک صادرات ۵ درصد عرضه اولیه را معادل ۸۵۰میلیون سهم عنوان کرد که پس از این عرضه، ۵ درصد از سهام این بانک نیز در غالب سهام ترجیحی به کارکنان بانک اعطاء می‌‌‌شود.

تعهد پذیره نویسی نداریم

به گفته وی؛ ارزش گذاری سهام بانک صادرات از سوی شرکت تامین سرمایه امین بدون تعهد پذیره نویسی صورت می‌‌‌گیرد.وی در خصوص ارزش گذاری این سهم، به پنج روش قیمت گذاری موجود اشاره کرد که از روش سودآوری آتی برای ارزش گذاری سهام بانک صادرات استفاده می‌‌‌شود.ارجمندی ادامه داد: در ارزش گذاری بانک‌ها باید به‌رغم رعایت استانداردهای حسابرسی و حسابداری، مصوبات شورای پول واعتبار و آیین نامه‌‌های بانک مرکزی را نیز لحاظ کرد. وی با اشاره به بی‌اعتمادی بازار سرمایه در ارزش گذاری قیمت سهام، اضافه کرد: با توجه به افشای درست اطلاعات در امید نامه، ارایه کامل قرار دادها و اطلاعات می‌‌‌توان نگرانی از ارزش گذاری سهام را از میان برد. وی تصریح کرد: درمورد این بانک به جرات می‌‌‌توان گفت که عرضه سهام آن در بازار سرمایه با استقبال مواجه خواهد شد.

دومین شرکت بزرگ بورسی

ارجمندی از بانک صادرات به عنوان بزرگترین بانک خصوصی بورسی به لحاظ سرمایه و تعداد شعب نام برد. وی به سه هزار و ۲۶۰ شعبه بانک صادرات در سطح کشور و ۳۲ شعبه خارجی آن اشاره کرد. وی همچنین با توجه به سرمایه بانک صادرات، از این بانک به عنوان دومین شرکت بزرگ بورسی پس از مخابرات یاد کرد.

بانک صادرات در بازار سرمایه

مدیر امور مالی بانک صادرات در خصوص نقش بانک صادرات در بازار سرمایه، اظهارداشت: برای مدیریت کردن این سهم در بازار سرمایه، شفافیت بازار، اجرای قوانین و دستورالعمل‌‌های افشاء را از وظایف خود در بازار سرمایه می‌‌‌دانیم. وی در خصوص کسب و کار بانک صادرات در بازار سرمایه، گفت: فعالیت‌‌های ما بانکی است و اعتقاد داریم که کار بانکی ما به اندازه کافی حرفه‌‌ای و پردرآمد خواهد بود.