گروه بورس - «13 اسفند ماه هیات مدیره جدید را انتخاب می‌‌‌کنیم»، «‌اختلاف بند‌‌‌های بودجه و مجمع توقف نماد را طولانی کرد»، «تکالیف بودجه دولتی خارج از اختیارات ماست»، «300‌‌میلیارد تومان پرداخت تکلیفی داریم»، «وقتی سازمان حسابرسی هست، حسابرس علی‌‌البدل معنا ندارد»،«EPS سال 88 ما کمتر از 20 تومان و ...

بالاتر از ۱۰ تومان است»،«تصمیم‌‌گیران بدانند تصمیم‌‌گیری در مورد سهام مخابرات، تصمیم‌‌گیری در مورد حق‌الناس است»، «به دلیل ماهیت دولتی سهام اجازه بازارگردانی نداریم»، « در قیمت گذاری عرضه اولیه و بلوک دخالتی نداشتیم»، «صورت‌‌‌های ۹ماهه مخابرات در اصل ۸ ماهه هستند»، «ودایع، بار مالی برای مخا برات ندارد، حتی در صورت‌‌‌ واگذاری ۵۱ درصد»، «‌سهامداران اخابر: لطفا نماد را باز نکنید!» و....
اینها گوشه‌‌‌ای از مطالبی است که در جلسه معارفه مخابرات قبل از بازگشایی نماداین شرکت میان فعالان بازار سرمایه و مدیران شرکت ردوبدل شده است.
اما آن گونه که روابط عمومی‌‌‌ مخابرات گزارش می‌‌‌کند در کنار پرسش و پاسخ‌‌‌های مطرح شده، خواسته اصلی سهامداران «اخابر» متوقف ماندن بیشتر نماد مخابرات است.چراکه معتقدند ابهامات زیادی که درEPS و بودجه شرکت وجود دارد و از طرف دیگر تعدیل‌‌‌های مثبت زیادی که سهام اخابر دارد، سبب متضرر شدن بخش زیادی از سهامداران خرد این شرکت می‌‌‌شود. به هر روی بعد ازپایان جلسه روز چهارشنبه مقررشدکه نمایندگان سهامداران حقیقی و حقوقی در قالب جلسه‌‌‌ای چند ساعته با مدیران این شرکت در مورد ابهامات پیرامون صورت‌‌‌های مالی شرکت به مذاکره بپردازند.
13 اسفندماه هیات مدیره جدید را انتخاب می‌‌‌کنیم!
در ابتدای این جلسه«صابر فیضی» مدیر عامل مخابرات ضمن تشریح شرایط مخابرات از ابتدا تا زمان ورود به بورس گفت: بعد از ورود شرکت به بورس،اساسنامه شرکت از حالت دولتی خارج شده وشبیه اساسنامه‌‌‌های تیپ بورس شد.
وی افزود: به همین ترتیب تا پیش ازتغییر اساسنامه اعضای هیات مدیره ومجمع به صورت‌‌‌ تکلیفی و دولتی بودند در حالی که در 13اسفندماه امسال با برگزاری مجمع،اعضای جدید هیات مدیره انتخاب می‌‌‌شوند.
دیگر اجازه دستکاری در بودجه را نمی‌‌‌دهیم!
«فیضی» در بخش دیگر صحبت‌‌‌های خود دلیل توقف طولانی مدت نماد مخابرات را اختلاف در بندهای بودجه و مجمع ذکر و گفت: رویه تنظیم بودجه تا کنون به این شکل بود که معا‌ونت راهبردی به عنوان عضو مجمع اصرار بر اعمال نظر در بودجه را داشت و ذهنیت هم این بود که شرکت متعلق به دولت است. اما حال که اساسنامه تغییر کرده دیگر این امکان وجود ندارد.
وی در توضیح بیشتر نحوه اعمال نظر گفت: روند کاری به این صورت‌‌‌ بود که ابتدا هیات مدیره مصوبه خود را آماده و تقدیم مجمع دولتی می‌‌‌کرد، سپس سهامداران شرکت که متشکل از نمایندگان وزارتخانه اقتصاد،صنایع، بازرگانی و ارتباطات در کنار معاونت راهبردی رییس جمهور بودند نیز در مورد مصوبه هیات مدیره تصمیم‌‌گیری می‌‌‌کردند. این در حالی است که در بسیاری از مواقع مصوبات هیات مدیره نادیده گرفته می‌‌‌شد و به طور مثال رقم تکالیف دولتی مخابرات که در حال حاضر ۳۰۰‌‌میلیارد تومان است پیش تر رقم دیگری بود که بعد از انجام مذاکره به رقم ۳۰۰‌‌میلیارد تومان کاهش پیداکرد.
فقط مجلس می‌‌‌تواند در بودجه ما دخالت کند!
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تنها نهادی را که می‌‌‌تواند در بودجه شرکت دخل وتصرف کند‌، مجلس معرفی کرد و گفت: مقررشده که اگر تا قبل از تصویب بودجه ۸۸، درصد سهام دولت در مخابرات به کمتر از ۵۱ درصد برسد، نام مخابرات از ردیف بودجه شرکت‌‌‌های دولتی خارج شود. در غیر این صورت‌‌‌ نام شرکت درردیف شرکت‌‌‌های دولتی با عنوان ستاره‌دار درج می‌‌‌شود.
هزینه‌‌‌های تکلیفی
باج سبیل دولت است!
وی در پاسخ به سوال یکی از سهامداران که در مورد پرداخت‌‌‌های تکلیفی مخابرات سوال کرده بود، گفت: پرداخت‌‌‌های تکلیفی در بودجه شرکت‌‌‌های دولتی به عنوان هزینه شناخته می‌‌‌شوند و این امرچیزی است که در مورد مخابرات هم مصداق پیدا می‌‌‌کند. چیزی که کمیته فنی سازمان حسابرسی هم آن راتایید کرده است. وی افزود: بعد از سود و مالیات ، مبلغ 254‌‌میلیارد تومان در کنار 300‌‌میلیارد تومان به عنوان دو پرداخت تکلیفی مخابرات به دولت در سال 87 هستند که به نوعی باج سبیل دولت شناخته می‌‌‌شود.
EPS سال ۸۷؛ کمتر از ۲۰ تومان!
وی در جواب سهامدار دیگری که سوال کرده بود که آیا مخابرات می‌‌‌تواند برای سال آینده 30 تومان EPS اعلام کند یا خیر، گفت: روند حرکتی مخابرات نشان می‌‌‌دهد که عملکرد ما همیشه از بودجه مصوب جلوتر بوده است. البته برای سال آینده این امر بستگی زیادی به وضعیت بازار دارد.وی در عین حال گفت :EPS سال 88 مخابرات کمتر از 20 تومان و بالاتر از 10 تومان است. البته اگر درصد سهام خصوصی شده شرکت از 51 درصد بگذرد ، قطعا باید EPS جدید اعلام کنیم.
نیازی به حسابرس علی‌‌البدل نداریم!
«فیضی» در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران که از ضرورت تعریف حسابرس علی‌‌البدل در مناقصه‌‌ها و مزایده‌‌‌های اخابر سوال کرده بود، گفت: آن زمان که بحث واگذاری بلوک مخابرات مطرح شده بود همزمان این نظر که باید نام سازمان حسابرسی نیز حذف شود، مطرح شد. ولی از نظر ما تا زمانی که این واگذاری اتفاق نیفتد نیازی به حسابرس علی‌‌البدل نداریم، چرا که قرار نیست که این سازمان منحل شود تا نیازی به علی‌‌البدل پیدا شود .
سهام مخابرات حق الناس است!
مدیر عامل مخابرات ایران در پاسخ به سوالی درباره دلایل بالا بودن پرداخت‌‌‌های پرسنلی شرکت و همچنین درست نبودن سیستم حسابداری شرکت گفت: در مورد پرداخت‌‌‌های پرسنلی، ما هنوز تابع قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم. سیستم حسابداری مخابرات هم مانند سایر شرکت‌‌‌های دولتی است که نظارت آن هم بر عهده خود دولت است.
وی تصریح کرد: بحث درباره مسایل زیادی که در مخابرات اتفاق می‌‌‌افتد با مدیران ارشد سخت است ولی اعضای هیات مدیره به عنوان سهامداران ترجیحی شرکت به تمامی‌‌‌ تصمیم‌‌گیران مخابرات اعلام کرده‌اند که تصمیم‌‌گیری در مورد این شرکت ،تصمیم‌‌گیری درباره حق الناس است.
ما مسوول قیمت گذاری نیستیم!
«فیضی» در جواب سوال دیگری درباره قیمت کارشناسی بلوک ۵۱ درصدی «اخابر» گفت: قیمت بلوک و همچنین عرضه اولیه را سازمان خصوصی سازی تعیین کرد و ما کوچکترین نقشی در قیمت گذاری سهام نداشته و نداریم.
وی در مورد بازار گردانی سهام مخابرات که سوال یکی از سهامداران نیزبود،گفت: به دلیل ماهیت دولتی سهام مخابرات ،ما اجازه بازارگردانی سهام نداریم.
صورت‌‌‌های ۹ماهه در واقع ۸ ماهه هستند!
وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران جلسه که پرسید :صورت‌‌‌های مالی مخابرات نشان می‌‌‌دهد که ارتباطات سیار توانسته طی 9 ماهه اول امسال 730‌‌میلیارد تومان سود بسازد که برای هر سهم معادل 16تومان سود است.
با این وجود چرا شما EPS کل سال را ۱۶ تومان اعلام کرده‌اید، گفت: همان طور که قبلا هم اشاره شد همیشه عملکرد درآمدی ما از بودجه جلوتر بوده است، ولی ما نمی‌‌‌خواهیم این رویه را ادامه دهیم. از طرفی ما بودجه تلفیقی ۹ماهه را هنوز منتشر نکرده‌ایم، ولی سود ارتباطات سیار ۶۴۳میلیارد تومان طی ۸ماهه است در حالی که در واقع صورت‌‌‌های ۹ ماهه به صورت‌‌‌ ۸ ماهه از لحاظ درآمد و ۹ ماهه از لحاظ هزینه محاسبه شده است.
خیلی‌‌ها به ودایع طمع داشته و دارند!
فیضی در جواب سوال دیگری که در باره تکلیف ودایع در صورت‌‌‌ خصوصی شدن شرکت سوال کرده بود، گفت: بررسی نهادهای مختلف نشان داده که ودایع به نفع شرکت است و اگر درصد سهام دولت به کمتر از ۵۱ درصدبرسد برای ما بار مالی ندارد.
وی تصریح کرد: ودایع بر اساس قراردادی است که میان مخابرات و مشترک امضا شده است.چیزی که اتفاقا خیلی‌‌ها دندان طمع را برای به‌دست آوردن آن تیز کرده بودند.
وی در مورد سوال برخی از سهامداران که از چرایی تبلیغات از طرف سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ارتباطات صورت‌‌‌ می‌‌‌گرفت، گفت: شرکت مخابرات نقشی در تبلیغات نداشت.
بورس برای ما نامه نوشت!
اما مدیر عامل مخابرات در ادامه صحبت‌‌‌های سهامداران که خواستار توقف و عدم بازگشایی اخابر شده بودند، گفت: طی چند روز گذشته، ما نامه‌ای از سازمان بورس دریافت کردیم مبنی بر اینکه پایان وقت اداری روز چهارشنبه باید صورت‌‌‌های ۹ماهه را به آن‌‌ها ارائه کنیم.
وی در انتها به سهامداران توصیه کرد که صبر پیشه کرده و سهام مخابرات را با دید بلند مدت نگاه کنند.
زمان بازگشایی نماد؛ نامعلوم
درهمین رابطه مدیر‌‌عامل شرکت مخابرات ایران گفت: گزارش عملکرد 9 ماهه‌ شرکت مخابرات روز چهارشنبه (30 بهمن‌ماه) سال جاری به بورس ارائه شد.
صابر فیضی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره زمان باز شدن نماد مخابرات اظهار کرد: نمی‌توان تاریخ مشخص و دقیقی را برای باز شدن نماد مخابرات تعیین کرد.
مدیر‌‌عامل شرکت مخابرات ایران همچنین با اشاره به جلسه‌ روز چهارشنبه (30 بهمن‌ماه) که با حضور مسوولان مخابراتی و فعالان بازار برگزار شد، یادآور شد: در این جلسه سوالات مورد نظر در این زمینه مطرح و تعدادی نیز تعیین شدند که سوالات مبهم خود را بپرسند که به سوالات آن‌ها پاسخ داده شد که بیش‌تر سوالات و ابهامات به دلیل نبود آشنایی فعالان با بودجه‌ دولتی بود که پاسخ‌های لازم به آن‌ها داده شد.
اظهارات مدیر‌‌عامل شرکت مخابرات ایران در حالی است که حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس درباره‌ بازگشایی نماد معاملاتی مخابرات گفته بود: درصورت ارائه گزارش‌ عملکرد ۹ ماهه‌ مخابرات در روز ۳۰ بهمن‌ماه، نماد این شرکت فردا ‌(۴ اسفندماه) باز می‌شود.