شروین شهریاری

پرسش از آقای خسرو طبسی: چرا سهام زامیاد با وجود دارا بودن نسبت P/E در حدود ۲/۱ و گزارش ۶ماهه که در آن سود خود را تعدیل مثبت داده باز هم از روند منفی برخوردار است؟ پاسخ: بر مبنای آخرین گزارشات، شرکت زامیاد در سال جاری جهت فروش یکی از دارائی‌های خود (۶۰ درصد از پروژه کاشان در قالب شرکت سامیار) برنامه ریزی کرده که قصد دارد از این محل، مبلغ ۶۰‌میلیارد تومان در سرفصل درآمدهای متفرقه در صورت سود و زیان شناسایی کند. بدیهی است با توجه به ماهیت غیرعملیاتی این درآمد ۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم (معادل ۴۶درصد از کل سود خالص)، این رقم در سال مالی آتی قابل تکرار نخواهد بود، بنابراین اتکا بر این سود در ارزیابی P/E سهم نمی‌تواند نتیجه درستی به دست دهد.

اما در بخش عملیاتی؛ «خزامیا» در ۶ماهه نخست سال جاری ۳۳‌درصد از بودجه مورد پیش‌بینی را محقق کرده است. اصلی‌ترین محصول شرکت انواع وانت نیسان است که بیش از ۸۶ درصد از درآمد حاصل از فروش را تشکیل می‌دهد. زامیاد در سال جاری، افزایش تیراژ تولید و فروش این محصول به ۷۲هزار دستگاه را پیش‌بینی کرده است. آمار اخیر منتشر شده از طریق سایت رسمی‌‌‌‌سازمان گسترش نشان می‌دهد که زامیاد در نیمه دوم سال جاری، شتاب زیادی در جبران

عقب ماندگی تولید داشته به نحوی که تا پایان دی ماه حدود ۵۶ هزار دستگاه انواع وانت نیسان را تولید کرده که معادل حدود ۷۸ درصد کل برنامه سالیانه است. بنابراین مشاهده می‌شود که در صورت تداوم شتاب کنونی تولید، «خزامیا» در سال جاری احتمالا موفق به پوشش کامل پیش‌‌بینی حجم تولید خواهد شد که البته در این میان با مساله کاهش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه نیز مواجه است. از مجموع این موارد می‌‌‌توان نتیجه گرفت که زامیاد در صورتی که بتواند محصولات خود را مطابق حجم تولید به فروش برساند احتمالا موفق به پوشش پیش‌‌بینی بودجه عملیاتی خود در سال جاری(۷۹۱ ریال به ازای هر سهم) خواهد شد. با ذکر چهار نکته بررسی اجمالی وضعیت شرکت زامیاد را به پایان می‌‌‌بریم:

۱ - معامله ۱۲۰‌‌میلیارد تومانی پروژه کاشان بنا بر اعلام شرکت با سایپا (‌سهامدار عمده زامیاد) انجام خواهد شد. در این شرایط می‌‌‌توان این گمانه زنی را مطرح کرد که با توجه به روابط فیمابین، قرارداد فروش به نوعی تنظیم شود که مطالبات زامیاد از بابت این معامله با بدهی‌‌‌های شرکت به سایپا (از جمله سود تقسیمی) قابل تهاتر باشد. با در نظر گرفتن این فرضیه، این احتمال وجود دارد که در مجمع سالیانه پیش رو میزان مناسبی از سود ۱۰۸ تومانی هر سهم زامیاد ( در صورت تحقق) بین سهامداران تقسیم شود.

۲ - عمده‌ترین محصول شرکت وانت نیسان است که در تولید این محصول، هیچ‌گونه وابستگی به خارج وجود ندارد و بدین ترتیب انتظار می‌‌‌رود افت قیمت مواد اولیه داخلی (از جمله فولاد و مواد پلیمری) به تدریج اثر خود را بر تعدیل بهای تمام شده تولید شرکت آشکار کند. این شرایط، در صورتی که شرکت موفق به فروش محصولات خود در حجم کنونی شود، می‌‌‌تواند با بهبود حاشیه سود، بازدهی اقتصادی شرکت را در کوتاه مدت افزایش دهد.

۳ - زامیاد با مساله‌ای به نام تسعیر نرخ ارز نیز مواجه است. در پیش‌بینی فعلی شرکت درآمدی بابت تسعیر ارز در سال‌جاری در نظر گرفته نشده و این در حالی است که در عملکرد ۶ ماهه ۲۵۵‌‌میلیون تومان زیان در این سرفصل محقق شده است. با توجه به روند موجود و نوسانات اخیر در بازار ارز به ویژه روند نزولی قیمت یورو به نظر می‌رسد «خزامیا» در سال جاری در این سرفصل موفق به شناسایی درآمد شود.

۴ - فروش پروژه کاشان بنا بر اعلام شرکت تاثیری در روند تولید نخواهد داشت و برنامه انتقال خط تولید نیسان به کاشان منتفی بوده و کماکان تولیدات شرکت در سایت فعلی کارخانه (واقع در جاده قدیم کرج) صورت خواهد پذیرفت.

Shahriary_sh@yahoo.com