سنا - مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، شاخص‌‌های بورسی در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی افزایش یافت.

بـازار سهـام «آمریکــا»

شاخص سهام بورس‎های آمریکا از جمله (میانگین صنعتی داوجونز) در این هفته افزایش یافتند که علت عمده آن شایعه تصویب بسته اقتصادی آمریکا از سوی کنگره آن کشور به علت بالاترین نرخ بیکاری در این کشور از سال ۱۹۹۲ تاکنون بود. شاخص سهام برزیل نیز بهترین عملکرد ماهانه را از خود به جای گذاشت که علت آن امیدواری نسبت به اقدامات دولت‎های جهان در جهت رفع بحران مالی و در پی آن افزایش تقاضای کالاهای صادراتی برزیل بود. شاخص سهام کانادا (S&P/TSX) نیز در این هفته افزایش یافت. کانادا تنها کشور از ده کشور توسعه یافته در سال ۲۰۰۹ است که سال جاری میلادی را با روند مثبت شروع کرده و علت آن نیز احتمال تایید طرح اقتصادی آمریکا و در پی آن افزایش تقاضا برای کالاهای صادراتی کانادا بوده است.

«اروپـــا»

طی هفته گذشته شاخص سهام اروپا (DJ STOXX ۶۰۰) افزایش یافت که علت آن امیدواری اقدامات دولت‎ها مبنی بر رشد جهانی اقتصاد بود. همین امر افزایش شاخص اکثر بورس‎های عمده اروپایی نظیر لندن را نیز به همراه داشت. البته اقدام «مرجع خدمات مالی (FSA)» - نهاد ناظر بر بازار سرمایه بریتانیا- مبنی بر معرفی قوانین جدید فروش استقراضی در این صعود تاثیر عمده‎ای داشت.

معامله‎‎گران بازار آتی اعتقاد دارند که شرکت‎های اروپایی امسال سود عملکرد را کاهش خواهند داد که این کاهش از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‎سابقه خواهد بود.

«آسیــا»

شاخص سهام بورس‌‌های آسیایی برای دومین هفته پیاپی افزایش یافت که علت آن امیدواری از اقدامات دولت‎های جهان مبنی بر رفع تاثیر بحران مالی و در پی آن احتمال افزایش پیش‎بینی سود شرکت‎ها بود.

شاخص سهام ژاپن (Nikkei ۲۲۵) برای دومین هفته پیاپی افزایش یافت که علت آن تضعیف ین و چشم‎انداز سود بیشتر برای خودروسازان و صنایع الکترونیک بود. احتمال تصویب طرح اقتصادی آمریکا از سوی کنگره آن کشور، افزایش شاخص بورس هنگ کنگ را نیز به همراه داشت، البته گزارش روزنامه‎های چینی مبنی بر اعطای مجوز کاهش نرخ وام‎دهی از سوی بانک‎های چینی در این افزایش تاثیر داشت.

بـازار کـالا

به علت احتمال تصویب بسته احیای اقتصادی از سوی کنگره آمریکا، قیمت طلا تغییر چندانی نداشت، اما قیمت نقره افزایش یافت.

انتشار خبر احتمال تصویب این لایحه، موجب افزایش قیمت فلزات از جمله مس شد، چرا که انتظار می‎رود تقاضای فلزات در جهان افزایش یابد. قیمت مس نیز به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته رسید.

قیمت اقلام عمده کشاورزی مانند ذرت، سویا، شکر و قهوه نیز افزایش یافت. علت افزایش قیمت ذرت و سویا نگرانی از وقوع قحطی در آرژانتین به عنوان بزرگترین صادرکننده خوراک دام و روغن گیاهی و دومین صادرکننده بزرگ ذرت بود.

دلیل افزایش بی سابقه قیمت شکر در چهارماه گذشته ، شایعه کاهش عرضه جهانی این فرآورده بود، زیرا هندوستان که دومین تولیدکننده عمده این محصول به شمار می‌‌‌رود، هم اکنون به یک واردکننده صرف تبدیل شده است. علت افزایش قیمت قهوه نیز تضعیف قیمت دلار و افزایش تقاضای دادوستد کالا در نیویورک عنوان شده است.

بـازار انـرژی

به علت افزایش نرخ بیکاری در آمریکا، قیمت نفت خام کاهش یافت. هوگوچاوز رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که قیمت نفت پس از کاهش شدید در ماه‎های اخیر به علت بحران جهانی اقتصاد «روبه ثبات می‎رود».

به علت شایعه اقدامات دولت آمریکا مبنی بر احیای اقتصادی و در پی آن افزایش تقاضای انرژی، قیمت گاز طبیعی در نیویورک افزایش یافت.

بازارهای در حال توسعه

به گزارش Citigroup انتظار می‎رود که روند کاهشی سوددهی شرکت‎های هندی در سال تجاری آینده نیز تداوم یابد. تحقیقات بلومبرگ نشان می‎دهد که «روبل» کماکان و حداقل تا پایان این ماه در مرکز توجه بانک مرکزی روسیه قرار داشته و از تضعیف مجدد ارزش آن جلوگیری خواهد شد. بازارهای سهام کشورهای در حال توسعه بیشترین رشد را در دو ماه گذشته شاهد بودند که علت آن اقدامات دولت‎ها و بانک‎های مرکزی جهت تقویت ارزش پول این کشورها و در پی آن احیای اقتصادی بوده است.