رد دیون،خصوصی‌سازی نیست

ایسنا - مدیرمالی شرکت ملی گاز ایران رد دیون سهام شرکت‌های دولتی را به معنای خصوصی‌سازی ندانست.

«پیروز منجزی»، عضو هیات‌مدیره شرکت ملی گاز ایران، اظهار کرد: در حال حاضر، ۱۱ پالایشگاه با ظرفیت بیش از۵۰۰‌میلیون مترمکعب در روز فعال هستند و یک پالایشگاه نیز در حال ساخت است که با راه‌اندازی آن ظرفیت‌ پالایش به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

آزادسازی لازم است!

منجزی در ادامه، آزادسازی را پیش‌فرض خصوصی‌سازی دانست و گفت: اجرای اصل ۴۴ و هدفمند کردن یارانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و دولت و مجلس در اجرای آن مصمم هستند و باید حداکثر تلاش صورت گیرد تا این مهم با کیفیت دنبال شود زیرا بخش خصوصی براساس مبانی اقتصادی اتخاذ تصمیم می‌کند، اما رسالت عمده دولت، توسعه عدالت و رفاه است و تنها بخشی از آن به اقتصاد بازمی‌گردد و نباید از نظر دور داشت که خصوصی‌سازی فرایندی زمان‌بر است که به استفاده بهینه از تجارب و ارزیابی صحیح رخدادهای گذشته برای تصمیمات آتی وابسته است.

خصوصی‌سازی نیازمند وضع تعرفه‌های منطقی

وی تاکید کرد: برای تحقق خصوصی‌سازی در صنعت گاز کشور لازم است تا نرخ گاز منطقی شود، ‌به طوری که هم برای تامین‌کنندگان و هم مصرف‌کنندگان منافع اقتصادی در پی داشته باشد و عواید این انتفاع می‌تواند جهت توسعه سایر بخش‌های کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

خصوصی‌سازی در شرایط رکود اقتصاد جهانی

وی اظهار کرد: البته به نظر نمی‌رسد با توجه به بنیه فعلی بازار سرمایه و رکودی که در جهان بروز کرده و سبب کاهش قیمت نفت و دیگر محصولات شده است، امکان سرمایه‌گذاری به سهولت فراهم شود.

منجزی در ادامه ابراز عقیده کرد: متاسفانه منابع مالی و تامین‌کنندگان آن برای بخش خصوصی در ایران متناسب با روند خصوصی‌سازی وجود ندارد و نباید توقع داشت که بخش خصوصی، خود به تامین منابع مالی بپردازد. باید بستر تهیه منابع مالی با هزینه تامین مالی مناسب فراهم شود. چرا که دولت قصد ندارد با واگذاری‌ها، هزینه‌هایش را به بخش خصوصی تحمیل کند بلکه مشارکت این بخش را ضامن پویایی و رونق اقتصادی می‌داند و انتظار می‌رود واگذاری‌ها تا حدامکان با شرایطی مطلوب انجام شود.

به گفته او، تعجیل بیش از حد ممکن است آثار نامطلوبی به دنبال داشته باشد، اما در عین حال، سرعت دادن منطقی به روند خصوصی‌سازی باید در دستورکار دستگاه‌ها قرار گیرد.

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه رد دیون به معنای خصوصی‌سازی نیست، تاکید کرد: تاکنون تنها ۴۱‌درصد از سهام پالایشگاه «بید بلند (۱)» بابت رد دیون واگذار شده که ارزش تعیین شده آن از سوی سازمان خصوصی‌سازی براساس معیارهای سال ۱۳۸۵ صورت گرفته بود، در حالی که در جلسه واگذاری (شهریور ماه سال ۸۶)، پالایشگاه موردنظر براساس اطلاعات صورت‌های مالی سال مذکور دارای سود انباشته (بازده مثبت) بود و لذا منطقی است که این ارزش‌گذاری مورد تجدیدنظر قرار ‌گیرد.