فارس - بر اساس آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی که در کمیسیون‌‌های فرعی و اصلی شورای عالی بورس تصویب شده، مقررات سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بورس یکسان می‌شود.

محمود علی آبادی، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی، در رابطه با آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: اعتقاد ما این است که آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی باید روان و سهل و جریان ساز باشد تا سرمایه‌گذاران خارجی به راحتی بتوانند در بورس حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه آیین نامه جدید بعد از تصویب در کمیسیون فرعی و اصلی شورای عالی بورس باید در هیات دولت به تصویب برسد، ادامه داد: ما معتقدیم همه محدودیت‌‌‌های موجود در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بورس باید برداشته شود و مقررات یکسانی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تدوین و اجرا شود.

علی آبادی در برابر این سوال که عمده محدودیت‌‌‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس شامل چه مواردی است، پاسخ داد: عدم خروج و حبس سرمایه تا سه سال یکی از موانع اصلی در جذب سرمایه‌‌‌های خارجی است که از دیدگاه ما این موضوع معنایی ندارد و سرمایه‌گذار خارجی باید بتواند در هر زمانی اصل سرمایه خود را خارج کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که سرمایه‌گذاران خارجی باید بتوانند سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بورس را بسته به شرایط بازار منتقل کنند، اما این رویه به تصویب مراجع مربوطه نیاز دارد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه جدید، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند سود‌‌های کوچک را به راحتی خارج و سود‌‌های بالا را مدیریت کنند.

علی آبادی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه جدید، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید از حق یکسان برخوردار باشند، چرا که در برابر فروش سهام سودده توسط سرمایه‌گذاران داخلی، سرمایه‌گذاران خارجی نیز باید بتوانند از امکان فروش سهام سودده

برخوردار باشند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر شرایط بورس بحرانی شود، می‌‌‌توان به مانند دیگر بورس‌‌ها، بازار سهام را تعطیل کرد تا همه سرمایه‌گذاران از تصمیمات یکسانی برخوردار شوند.

وی به دیگر محدودیت اصلی جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: از مشکلات فنی آیین نامه کنونی سرمایه‌گذاران خارجی این است که اگر سرمایه‌گذار خارجی مبلغی را برای خرید سهام به حساب بانکی واریز کرد تا زمان خرید سهام سودی به این مبالغ تعلق نمی‌گیرد که این رویه به ضرر سرمایه‌گذاری خارجی و به نفع بانک است.

به گفته علی آبادی ،‌ در حالی به گواهی سپرده ارزی ۳ درصد سود داده می‌‌‌شود که به مبالغ واریزی سرمایه‌گذاران خارجی به بانک‌‌ها سود داده نمی‌‌‌شود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی موانع موجود در اخذ کد معاملاتی را دیگر مانع برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بورس دانست و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در اخذ کد معاملاتی از بورس مشکل دارند، در حالی که اگر یک سرمایه‌گذاری در بورس دیگر کشورها سهامدار است باید بتواند با همان کد معاملاتی در بورس ایران نیز فعالیت کند اما اگر یک سرمایه‌گذار خارجی کد معاملاتی نداشته باشد باید زمین‌‌های فراهم شود تا با حداقل مدارک این کد را دریافت کند.

علی آبادی خاطرنشان کرد: با این گونه محدودیت‌‌ها اعتقاد داریم که آیین نامه کنونی سرمایه‌گذاری خارجی باید کاملا لغو شود تا سرمایه‌گذاران خارجی مشمول مقررات سرمایه‌گذاران داخلی شوند.

وی در خاتمه گفت: در این حالت فضای رقابتی یکسانی ایجاد و انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بورس ایران به شدت افزایش خواهد یافت.