گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد نوسان و بی نظمی‌‌‌عمومی‌‌‌بود که به عرضه گسترده سهام انجامید.

در بازار دیروز معامله گران با توجه به چرخش چند روز اخیر معاملات و تشکیل صف‌های خرید، با عرضه‌های اولیه‌ای مواجه شدند. گرایش نخست عرضه‌ها به سوی نمادهایی بود که در هفته گذشته شاهد تشکیل صف‌های خرید و رشد قیمت بیش از ۵درصد بودند. امری که نقطه اوج آن عرضه صف خرید ۱۴میلیون سهمی‌‌‌پالایشگاه اصفهان و ۴ میلیون سهم ملی مس بود. پس از موج نخست عرضه‌ها، معامله گران با عرضه‌های گسترده در نمادهای سنگ آهنی و سرمایه‌گذاری‌های معادن و فلزات و بانک پارسیان و پتروشیمی‌‌‌خارک مواجه شدند که برخی از این صف‌ها البته همچنان مقاومت کردند. در حال حاضر به نظر می‌‌‌رسد معامله گران با توجه به این مساله که عرضه‌های سنگین و معاملات پرحجم نشانه‌ای از چرخش بازار تلقی می‌‌‌شود، در انتظار نتایج معاملات روز گذشته(شنبه)هستند تا در یابند آیا بازار در مدار رشد قرار داشته و می‌‌‌تواند نقدینگی مورد نیاز برای رشد بازار را فراهم سازد یا خیر؟در حال حاضر عملا تامین نقدینگی معاملات روز گذشته دغدغه عمده معامله‌گران است. در صورتی که بازار نتواند خلا نقدینگی روز گذشته را جبران کند، احتمالا شاهد بازاری منفی خواهیم بود که حتی می‌‌‌تواند نتیجه چرخش اندک بازار را نیز تهدید می‌‌‌کند، اما در صورتی که بازار بتواند از پس تامین نقدینگی معاملات روز گذشته برآید، آنگاه می‌‌‌توان در مورد چرخش کامل معاملات و تداوم رشد بازار اطمینان نسبی به‌دست آورد.

در بازار دیروز معامله گران در تحولات کلان موثر بر بازار با سخنان دکتر قالیباف مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مورد تاثیر بازار پول وانتشار گواهی سپرده و اوراق مشارکت بر این بازار مواجه بودند. به گفته دکتر قالیباف بازار پول و سرمایه رقبایی هستند، که در کنار هم فعالیت‌‏های خود را انجام می‌‏دهند اما در شرایط فعلی سرمایه‌‏دارانی که خواهان سرمایه‌‏گذاری مطمئن با نرخ سود بالا هستند به سمت بازار پول و خرید این اوراق خواهند رفت که این امر تا حدودی باعث خروج سرمایه‌‏گذاران از بازار سرمایه شده است.

با توجه به تداوم تلاش نظام بانکی برای جمع آوری نقدینگی در سطح اقتصاد کشور، بازار سهام همچنان از این محل متاثر خواهد بود. شرایط بازار پول همچنین موجب شده است تا معامله گران با توجه به سود بدون ریسک ۱۹درصدی کنونی بازار پول در مورد خرید سهام، نرخ بالاتری از بازده را مطالبه کنند که همین امر سبب خواهد شد تا سطح «پی به‌ئی» بازار همچنان رو به کاهش بگذارد. در بازار دیروز معامله گران همچنین شاهد بازگشایی ۱۲نماد متوقف بودند که بخش عمده‌ای از نمادهای بازگشایی شده پس از انتشار گزارش‌های ۹ماهه صورت گرفت. در حال حاضر کارشناسان بازار عموما در گزارش‌های ۹ماهه با جوی ضعیف مواجه هستند که همین امر فشار به بازار را افزایش داده است. در بازار دیروز در گروه معدنی تلاش برای جمع آوری صف فروش سرمایه‌گذاری امید به تعادل نزدیک به یک ساعته این نماد انجامید که البته در ساعت پایانی به صف فروش مجدد نماد منجر شد. در گروه فلزی نماد‌های فولادی دیروز با عرضه‌های سنگین مواجه شدند که در این میان جابه‌جایی یک بلوک ۴۶میلیون سهمی‌‌‌فولاد مبارکه جالب توجه بود. در گروه واسطه گری مالی حضور همایونپور مدیرعامل سابق شرکت بوعلی به عنوان قائم مقام مجموعه اقتصادی کوثر، گمانه‌های متعددی درخصوص جایگزین وی مطرح است. در گروه خودرو افزایش تمایل شرکت‌های خودرو سازی به تولید خودروهای ارزان مطابق سیاست‌های وزارت صنایع موجب شده است تا ایران خودرو نیز از تولید قریب الوقوع خودروی ۶تا ۸هزار دلاری با شباهت با پیکان خبر بدهد. تولید این خودروهای کوچک و ارزان البته به لحاظ مالی تاثیری در شرکت‌های خودرویی نخواهد داشت. امری که به دلیل حاشیه سود اندک این خودروهای و همچنین مساله افزایش بهای بنزین بر تقاضای این خودروها موثر است. در این گروه پارس خودرو رکورد تولید را شکسته است. این شرکت در ۱۰ماهه ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.