ضعف تحلیل و رشد دو رقمی‌‌‌‌شاخص

گروه بورس-همایون دارابی: بازار سهام در شرایطی امروز (شنبه)به استقبال هفته کاری جدید می‌‌‌‌رود که در روی تابلو تقریبا تمامی‌‌‌‌نماد‌‌های دارای صف فروش در هفته‌‌‌های گذشته، این‌بار در صف‌‌های خرید بدون تحرک به خود نمایی می‌‌‌‌پردازند.

در بازار سهام اکثر کارشناسان پدیده گرایش به صف خرید و ترس از صف‌‌های فروش را ناشی از ضعف تحلیل در بازار سرمایه می‌‌‌‌دانند. از دید این کارشناسان، تشکیل صف خرید برای نمادی نظیر گل‌گهر که در روز جمع آوری صف فروش تا ۶درصد نوسان را تجربه کرده و در روز پس از جمع‌آوری صف فروش تعداد معاملات آن به ۵۰ هزار سهم نیز نرسیده است، نشان از آن دارد که معامله گران بدون بررسی و تحلیل تنها بر اساس صف‌‌های خرید و فروش سهام را ارزیابی می‌‌‌‌کنند و بیشتر سهامداران، به دنبال نوسان‌گیری کوتاه مدت هستند. از سوی دیگر شرایط بازار سرمایه افت چشمگیر قدرت تحلیلی شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری را نیز حکایت می‌‌‌‌کند. با چرخش بازار، فروشندگان دیروز با تردید در مورد احتمال افزایش نرخ سهام از عرضه سهام خودداری می‌‌‌‌کنند؛ امری که همانند مساله ملی مس سبب شده است که حتی مساله به شمول ضوابط رفع گره‌‌‌های معاملاتی نیز برسد. به عنوان مثال می‌توان به «فملی» اشاره کرد که در سه ماه سوم سال جاری با متوسط نرخ فروش ۴هزار و ۴۰۰دلاری تنها ۱۱۴ریال سود محقق کرده است، اشاره کرد. این گونه رفتارها نشان از ضرورت توجه شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری به بررسی دقیق تر بازار دارد. امری که می‌‌‌‌تواند جایگزین شرایط کنونی بازار که در آن معامله گران حقوقی به رفتار معامله گران حقیقی و بالعکس نگاه کرده و تنها براساس رفتار معاملاتی و نه تحلیل علمی‌‌‌‌اقدام به تصمیم گیری می‌‌‌‌کنند، شود.

در بازار سهام در کنار بی‌نظمی‌‌‌‌ معاملاتی، معامله گران در شرایط کلی بازار با تحولات مهمی ‌‌‌‌رو‌به‌رو هستند. تغییر دولت در ایالات متحده و بروز نشانه‌‌‌های تغییر سیاست‌‌‌های این کشور در مرحله نخست تصمیم‌گیری‌ها نشان از احتمال بروز گسترش تغییرات دارد. در این حال نگرانی از نحوه رفتار سیاسی در قبال پرونده هسته ای کشورمان با اعلام برگزاری نشست گروه ۵+۱در قریب به دو هفته آینده با احتمال بازگشت مواجه است. تاکید دموکرات‌‌های آمریکا بر تحریم‌‌های اقتصادی می‌‌‌‌تواند فشار بیشتری را بر اقتصاد کشورمان وارد سازد. اقتصادی که هم اکنون از کاهش بهای نفت و کسری بودجه متعاقب آن، افت صادرات غیر نفتی و کمبود منابع مالی در معرض آسیب قراردارد.در هفته گذشته برگزاری چندین همایش و اظهار نظر برخی از مقامات اقتصادی بانک مرکزی و اتاق بازرگانی در مورد تاثیرات بحران اقتصادی جهانی بر اقتصاد کشورمان و مساله کمبود منابع ارزی و دشواری‌‌های پیش رو به ویژه در سال آینده سبب شده است تا کارشناسان بازار با دقت به این آمار و ارقام نگاه کنند. این چنین برداشت‌ها از سال آینده اقتصاد ایران که در خود دورنمای افزایش تورم، افت ارزش ریال و رکود اقتصادی توام با بیکاری به همراه دارد، سبب شده است تا در کلیت اقتصاد کشور و همچنین در بازار سرمایه توجه بیشتری به مجموع تحولات و همچنین نحوه برخورد دولت با این مساله معطوف شود. هر چند که با گذشت بیش از ۴ماه از خودنمایی بحران اقتصادی و تبعات آن در اقتصاد کشور نه تنها تاکنون اقدامی حمایتی صورت نگرفته است بلکه حتی با عدم تغییر تعرفه ها و همچنین فشار‌‌هایی نظیر تدوین«دستورالعمل استمرار کاهش قیمت‌ها در کشور» توسط وزارت بازرگانی سبب شده است تا فشار مضاعفی به اقتصاد کشور وارد شود که تبعات آن احتمالا تعمیق رکود تورمی‌‌‌‌و خروج یا انفعال سرمایه ها خواهد بود. در کنار مباحث کلی، بحث بودجه سال آینده و احتمال افزایش نرخ حامل‌‌های انرژی نیز مورد توجه است. اعلام احتمال ارائه بودجه در روز دوشنبه(در شرایطی که شایعات متعددی در مورد سلامت رئیس جمهوری مطرح شده است)سبب خواهد شد که بازار سرمایه در میانه هفته با مباحث مربوط به این بحث نیز مواجه شود. در صحنه اقتصاد جهانی با وجود خوش بینی اولیه در مورد حضور اوباما در کاخ سفید، بهای مواد خام رو به کاهش گذاشته است که باوجود نوسان متعدد نتوانسته است به تثبیت بهای نفت در بالای مرز ۴۰دلار در هر بشکه بینجامد؛ امری که با توجه به فصل سرمای کنونی نگران‌کننده است. بر اساس اظهارات دکتر کمیجانی، در صورت باقی ماندن نفت در زیر مرز ۵۰دلار، موجودی صندوق ذخیره ارزی به زودی به پایان خواهد رسید.

در بازار فلزات، بهای فلزات نیز با توجه به رشد بی سابقه موجودی انبار‌‌های بورس فلزات لندن همچنان رو به کاهش است. بهای مس با توجه به رسیدن موجودی انبار‌‌های بورس فلزات لندن به مرز ۴۱۷هزار تن روز پنج شنبه به کمترین میزان در یک هفته گذشته رسید.موجودی آلومینیوم نیز به مرز ۲.۶۴میلیون تن رسیده است، امری که سبب شده است این فلز با ثبت نرخ یک هزار و ۳۱۱دلاری کمترین نرخ ۵سال اخیر را تجربه کند. با توجه به افت قیمت‌ها و افزایش موجودی انبارها، کارشناسان بر احتمال تداوم کاهش‌ها تاکید می‌‌‌‌کنند چرا که به نظر می‌‌‌‌رسد علی رغم زیان شمار گسترده ای از شرکت‌‌های تولیدکننده، برخی دیگر نیز با سود به فعالیت خود ادامه می‌‌‌‌دهند که این امر ناشی از برتری تکنولوژیکی برخی از تولید کنندگان نسبت به اکثریت است. در همین حال در بازار فولاد نیز بهای بیلت فولادی بار دیگر به مرز ۳۰۰دلار بازگشته است که این مساله فشار به فولاد سازان را افزایش می‌‌‌‌دهد. در درون بازار سرمایه کارشناسان بازار در انتظار نتایج پذیره نویسی نخستین صندوق مشاع بزرگ بورس هستند که توسط کنسرسیومی‌‌‌‌به رهبری تامین سرمایه نوین و با تضمین سود ۱۹درصد از ماه اول بعد از پذیره نویسی عرضه شده است.این پذیره نویسی را باید نخستین عرض اندام بازار سرمایه در برابر بازار پول دانست. بازار پول با ارایه گواهی سپرده‌‌‌های ۱۹درصدی تا کنون حجم قابل ملاحظه ای از نقدینگی را از صحنه اقتصاد کشور و بازار سرمایه جمع‌آوری کرده است. در کنار این پذیره نویسی،معامله گران همچنین با ارائه گسترده گزارش‌‌های ۹ماهه شرکت‌‌های بورسی مواجه‌اند. امری که در خود نشانه‌‌‌های واضحی از تاثیر بحران اقتصادی جهانی بر شرکت‌‌های بورسی دارد. ارائه این گزارش‌ها فضای کلی گزارش‌‌های ۱۲ماهه و پیش بینی سود شرکت‌ها در سال ۸۸ را قابل تصورتر می‌‌‌‌نماید. در همین حال با نزدیکی دهه فجر به نظر نمی‌‌‌‌رسد مسایل عرضه سهام بانک ملت حل شده و این سهم عرضه شود. انتظار می‌‌‌‌رود به‌رغم ثبت بانک ملت و حفاری شمال نزد سازمان بورس، این شرکت‌ها تا هفته‌‌‌های آتی شانس عرضه بدست نیاورند.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه معامله گران با توجه به تشکیل صف‌‌های خرید و عدم عرضه سهام با افت حجم داد و ستدها مواجه بودند، به گونه ای که حجم معاملات به ۴.۷میلیارد تومان بالغ شد.این امر در شرایطی بود که حدود ۱۷درصد از معاملات مربوط به تداوم تلاش‌ها برای جمع‌آوری صف فروش سرمایه‌گذاری امید با خرید۲.۲میلیون سهم بود. با تشکیل صف‌‌های خرید در بازار اما معامله گران پس از هفته ها با رشد دو رقمی‌‌‌‌معادل ۱۷.۴واحدی منجر شد تا در کل هفته شاخص بازگشتی ۵۴واحدی را تجربه کند.در بازار روز چهارشنبه معامله گران در گروه فلزی با تداوم انتشار خبر‌‌هایی در مورد وضعیت شرکت‌‌های فولادی مواجه هستند. در شرایطی که هفته گذشته مبارکه با عرضه ورق در نزدیک به نرخ شمش فولادی سبب شده است علاوه بر تصویر شبح زیان دهی، این شرکت بحث پرداخت مابه التفاوت فروش و فشار به نقدینگی شرکت را مطرح کند.در همین زمینه خلیفه دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد نیز با توصیف «هجوم واردات فولاد به مرز‌‌های کشور» از انباشت ۵۰۰هزار تن ورق در انبار‌‌های مبارکه خبر داده است. این امر در شرایطی است که برخی از کشور‌‌های همسایه نظیر ترکیه اقدام به افزایش تعرفه برای حفاظت از صنعت داخلی کرده‌اند. با توجه به این شرایط به نظر می‌‌‌‌رسد بازار کشورمان از جنوب با محصولات ارزان چینی و از شمال با تولیدات کشور‌‌های «سیس» مواجه است. این امر سبب خواهد شد گزارش‌‌های ضعیف ۹ماهه به گزارش‌‌های ناامیدکننده در پایان سال منجر شود.اسلامیان مدیرعامل سابق مبارکه نیز در سخنانی از تبعات حذف یارانه انرژی برای صنعت فولاد کشور ابراز نگرانی کرده است.