گروه بورس - شاخص بورس تهران با ۲/۱ واحد رشد، توالی روزهای منفی خود را شکست داد.

به گزارش خبرنگار ما، شاخص بورس تهران دیروز پس از ۴۱روز معاملاتی، با ثبت عددی مثبت به کار خود پایان داد. آن هم رشد ۲/۱واحدی!

پیش از این شاخص بورس تهران، آخرین بار در ۲۲آبان ماه و بعد از رسیدن شاخص تا زیر ۱۰هزار واحد، یک روز مثبت را در عدد ۱۰هزارو ۲۲۰واحد ثبت کرد.

اما با ادامه رکود جهانی که سایه آن بر بورس تهران سنگینی می‌کند، افت شاخص تا سقوط آن به زیر ۹هزار واحد ادامه یافت؛ به این ترتیب شاخص ۲۳آذرماه بازگشت به ۵ سال پیش را رقم زد. این درحالی است که توالی روزهای منفی شاخص در ۴۱روز معاملاتی، تنها با افزایش ۲/۱واحدی روز گذشته شکسته شد.

به این ترتیب شاخص در ۷۰روز گذشته بیش از ۱۵۰۰واحد افت کرده است.

به نظر می‌رسد، کف‌های قیمتی جذاب به عنوان یک دلیل موثر در معاملات روز گذشته در تاثیر مثبت شرکت‌های بزرگ بر شاخص بورس تهران خودنمایی کرد. به طوری که پالایش اصفهان با تاثیر ۷واحد مثبت، فولاد خوزستان با ۴واحد، فولاد مبارکه با ۳واحد و پتروشیمی خارک با ۴/۲واحد تاثیر مثبت به نجات شاخص بورس تهران آمدند. در طرف مقابل گره‌های معاملاتی سرمایه‌گذاری امید و گل‌گهر به ترتیب کاهش ۸/۸واحدی و ۷/۵واحدی شاخص بورس تهران را به همراه داشتند. این درحالی است که شاخص در ابتدای معاملات منفی بود، اما معامله سهام فولاد، پتروشیمی خارک و فولاد خوزستان به تدریج شاخص را مثبت کردند.

این درحالی است که برگشت قیمتی سهامی که زمانی به عنوان پیشگامان بازار شناخته می‌شدند، با کمبود نقدینگی موجود در بازار و نیز کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود دوباره به بورس کندتر شده است.به طوری که به طور مثال کاهش ۵۰درصدی قیمت چادرملو و کاهش ۶۰درصدی قیمت سهام گل‌گهر که از ۲۲آبان‌ماه رقم خورده است، هنوز جذابیت قابل توجه را برای حمایت سهامداران از این دو سهم فراهم نکرده است.

از سوی دیگر حجم معاملات پایین بورس تهران، گویای این واقعیت است که سهامداران به دنبال سود بیشتر در جایی خارج از بازار سرمایه هستند، به طوری که در معاملات دیروز ارزش معاملات بورس تهران ۹میلیاردو ۸۰۰میلیون ریال بود. این درحالی است که فقط ۵میلیارد تومان از این رقم مربوط به جابه‌جایی‌های بلوکی تراکتورسازی، سایپا و داروسازی جابرابن حیان بود. در نهایت جو کنونی بازار سرمایه توجه جدی مسوولان را برای جذب سرمایه‌گذاران و حداقل جلوگیری از خروج سهامداران، می‌طلبد؛ چرا که این روزها تعیین نرخ‌های سود قابل ملاحظه در خارج از بورس جذابیت ویژه را فراهم کرده است. بنابراین باید با اتخاذ تدابیر ویژه نه تنها شرایط ورود سهامداران را به بازار فراهم کرد، بلکه باید مانعی برای خروج سرمایه‌گذاران از بازار فراهم کرد.