*پرسش از طریق تلفن: وضعیت شرکت سیمان فارس و خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آخرین تحولات درمورد «سفارس» به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بازمی گردد که در ادامه چند نکته مهم از موارد مطروحه در این جلسه نقل به مضمون می‌گردد: ۱ - هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در حال حاضر حدود ۲۰‌درصد از کل ظرفیت تولید سیمان کشور را در اختیار دارد که مطابق برنامه قصد دارد این ظرفیت را تا سال آینده با ۴۰درصد افزایش به حدود ۵/۱۹‌میلیون تن برساند. همچنین بر اساس اطلاعات موجود، کل ظرفیت تولید سیمان کشور تا سال ۱۳۹۰ از حدود ۵۰‌میلیون تن فعلی به ۶/۸۵ ‌میلیون تن خواهد رسید.

۲ - علت کاهش سود محقق شده شرکت نسبت به پیش‌بینی‌ها در سال مالی گذشته عمدتا کاهش سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده است. این تصمیم در راستای تحقق طرح افزایش ظرفیت زیرمجموعه‌ها صورت گرفته که با توجه به تسریع بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری ۸۰۰میلیارد تومانی «سفارس» در طرح‌های توسعه، این کاهش سودآوری مقطعی، منافع سهامداران را در آینده تامین خواهد کرد.

۳ - بازار داخلی عرضه و تقاضای سیمان در حال حاضر در تعادل نسبی به سر می‌برد. وضعیت به گونه‌ای است که با وجود کاهش حدود ۵۰‌درصدی قیمت سیمان در بازار آزاد، مازاد عرضه در برخی استان‌ها وجود دارد (نظیر اصفهان). این در حالی است که در شرایط کنونی بیشترین کمبود عرضه مربوط به استان‌های شمال غربی است که بعضا برخی کارخانه‌های استان‌های همجوار به عرضه سیمان در این مناطق روی آورده‌اند.

۴ - برنامه‌ای جهت افزایش مجدد نرخ سیمان در سال‌جاری در حال حاضر وجود ندارد. البته مکاتبه با دولت در رابطه با حذف تعرفه ۱۰۰هزار تومانی هر تن صادرات سیمان در حال پیگیری است. مدیریت مجموعه ابراز امیدواری کردند که با توجه به تعادل بازار داخلی، این مذاکرات در چند ماه آتی به توافق نهایی منجر شود. گفتنی است قیمت سیمان در بازار کشورهای همسایه در محدوده ۱۲۰ دلار به ازای هر تن قرار دارد که در صورت رفع مانع صادرات، پتانسیل قابل توجهی برای کارخانه‌های مرزی در جهت افزایش سودآوری ایجاد خواهد کرد.

۵ - ارزش جایگزینی یک واحد یک‌میلیون تنی تولید سیمان در حال حاضر حدود ۱۳۰‌میلیارد تومان است. این در حالی است که در شرایط فعلی ارزش بازار اغلب شرکت‌های زیر مجموعه «سفارس» در بازار سرمایه کمتر از ارزش جایگزینی است.

۶ - کارخانه‌های تازه تاسیس به ازای هر تن تولید سیمان حدود ۱۴‌هزار تومان هزینه استهلاک، ۷ تا ۸‌هزار تومان هزینه مالی و ۲۰‌هزار تومان هزینه تمام شده متحمل می‌شوند. بدین ترتیب کل بهای تمام شده تولید هر تن سیمان برای واحد‌های جدید در محدوده ۴۲ تا ۴۵‌هزار تومان قرار دارد. مقایسه این رقم با قیمت کنونی سیمان در بازار کشورهای مجاور (بیش از ۱۲۰ دلار) و نیز هزینه حمل قابل توجه این فرآورده (به عنوان مثال هزینه حمل یک تن سیمان از چین به ایران حدود ۶۷ دلار است) نشان می‌دهد که صنعت سیمان در گروه صنایع پرمزیت داخلی جای دارد که در بلندمدت علاوه بر انحصار تامین بازار داخلی، قابلیت رقابت و ورود به بازارهای صادراتی را خواهد داشت.

۷ - سهم هزینه سوخت و انرژی در تولید هر تن سیمان در حال حاضر حدود ۴هزار تومان است که عمدتا به هزینه گاز مصرفی اختصاص دارد. بنابر برآورد مدیریت، در صورت حذف کلیه یارانه‌ها این هزینه به ازای هر تن تولید سیمان به حدود ۲۲‌هزار تومان خواهد رسید که رشد قابل توجهی است. در چنین شرایطی طبیعتا ادامه حیات این صنعت وابسته به خروج کامل سیمان از شمول قیمت‌گذاری دولتی و نیز آزادسازی صادرات خواهد بود. البته تحقق آزادسازی قیمت سوخت و حذف یارانه‌ها در افق آینده نزدیک کماکان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

۸ - در رابطه با ورود سیمان آبیک به تابلوی بورس ابراز امیدواری شد که عرضه اولیه سهام «سابیک» تا قبل از پایان سال مالی «سفارس» (۳۱ اردیبهشت ۸۸) انجام شده و بدین ترتیب سرفصل ۶/۳۲‌میلیارد تومانی فروش سرمایه‌گذاری‌ها در بودجه کنونی محقق شود. گفتنی است، «سفارس» در مجمع سالانه خود به ازای هر سهم ۲۰۰ ریال سود نقدی بین سهامداران تقسیم کرد.

Shahriary_sh@yahoo.com