قیمت های ایران خودرو با بازار مصرف هماهنگ می شود

گروه بورس- معصومه طاهرخانی- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند از هماهنگی قیمت بخشی از خودروهای تولیدی این شرکت با قیمت بازار خبر داد.

«دکترعلی شیخی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی درخصوص استراتژی‌های این خودروساز برای جبران افزایش هزینه‌های تولید و پوشش EPS امسال گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت صنایع که عدم افزایش قیمت را برای خودروسازها تدوین کرده، بنابراین ما برای کاهش هزینه‌های تولید و رسیدن به حاشیه سود مطمئن، راهکارهایی را در نظر گرفته‌ایم. حرکت به سمت فروش خودروهای آپشن‌دار و تمرکز به سمت بازاریابی این‌گونه از خودروهای تولیدی توانسته بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهد. از طرفی متوقف کردن تولید خودروهایی که حاشیه سود پایین یا منفی دارند هم در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در واقع ما افزایش قیمتی در محصولات تولیدی خود نداشته‌ایم، بلکه سعی کردیم قیمت‌های خود را با قیمت‌های بازار هماهنگ کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: به هر حال باید تلاش‌ها را برای میزان هزینه‌های تولید انجام دهیم، چرا که اگر این امر صورت نگیرد، در سنوات آتی توان مالی و پتانسیل شرکت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

دلایل کاهش تولید تندر۹۰

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل کاهش تولید خودرو تندر-۹۰ (در سه ماه اول امسال به میزان ۵۱میلیارد تومان)، با توجه به پیش‌بینی درآمد ۶۴۰میلیارد تومانی برای این خودرو گفت: دو اتفاق عمده در حوزه تولید خودرو تندر-۹۰ افتاده است، در وهله اول گروهی از قطعه‌سازان داخلی در کنار شرکت رنو توانایی تامین قطعه برای تولید ۱۷۰دستگاه در روز را برای ایران‌خودرو نداشتند. به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت برای جلب رضایت مشتریان تعهدات خود در حوزه تندر-۹۰ را به سایر محصولات عوض کند. یعنی کسانی که برای دریافت خودرو تندر-۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از سبد تولیدات ایران‌خودرو، خودرو دلخواه خود را انتخاب کنند.

وی حق انتخاب را در این مورد با مشتریان دانست و گفت: مشتریان علاوه بر دریافت خودرو دلخواه می‌توانند از سود مشارکت خود نیز بهره‌مند شوند.

توقف تولید خودروهای کم‌سود

«دکتر شیخی» در جواب سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: چرا شرکت در عملکرد سه ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۰هزار دستگاه را در گروه خودروهای پژو داشته است، به رغم اینکه پیش‌بینی تولید گروه پژو در سال جاری ۶۴هزار دستگاه بیش از سال گذشته بوده است؟ گفت: ترکیب کاهش تولید در گروه پژو عمدتا به دو خودرو پژو۲۰۶ و پژو روآ برمی‌گردد، چرا که شرکت‌ حاشیه سود چندان مثبتی روی این دو خودرو ندارد، بنابراین برای جلوگیری از کاهش سود، گروه، تصمیم به کاهش تولید این خودروها برای کنترل زیان گرفته شد.

در واقع با اتخاذ این تدابیر شرکت از لحاظ سودآوری با کاهش مواجه نیست.

وی در جواب این سوال که «به هر حال با کاهش تعداد دستگاه‌های تولید شده عملکرد کلی شرکت و پیش‌بینی امسال محقق نمی‌شود»، نیز اضافه کرد: ممکن است که کاهش تولید اتفاق بیافتد و ما در مجموع به دنبال سودآوری هستیم. باید به این نکته هم دقت کرد که کاهش یا توقف تولید خودروهایی که سود مثبتی برای ما ندارند در کل بار مالی مثبتی هم برای شرکت ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: البته عملکرد سه ماه دوم گروه در سطح مطلوبی است و مطابق فعالیت‌هایی که طی این مدت داشته‌ایم، مطمئن هستیم که به EPS موردنظر می‌رسیم.

تبدیل مستمر دارایی‌های غیرمولد به مولد

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های امسال شرکت برای فروش دارایی‌ ثابت به رغم اینکه در بودجه، درآمد حاصل از این عملیات صفر فرض شده نیز گفت: استراتژی اصلی ما تبدیل مستمر دارایی غیرمولد به مولد است. به این صورت که با درآمدی که از محل فروش دارایی‌های غیرمولد به دست می‌آوریم، در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که به دارایی مولد تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند در جواب سوالی درباره برنامه‌های شرکت برای ورود جدید به صنعت قطعه‌سازی نیز گفت: هم‌اکنون ما حضور گسترده‌ای در این صنعت داریم. از طرفی قطعه‌سازان ما به دو نوع استراتژیک و غیراستراتژیک دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین اگر برنامه جدیدی را برای ورود به این صنعت داشته باشیم، ترجیح این است که در قطعه‌سازان استراتژیک خود را پیاده کنیم. از طرفی برنامه واگذاری برخی از قطعه‌سازان غیراستراتژیک را هم دنبال می‌کنیم.

فعلا بانک پارسیان را نمی‌فروشیم!

وی در جواب این سوال که آیا برنامه‌ای برای افزایش یا کاهش درصد سهام خود در بانک پارسیان دارید یا خیر، گفت:‌ درصد سهامی که هم اکنون گروه ایران خودرو در ترکیب سهامداری بانک پارسیان در اختیار دارد، همان درصدی است که در پذیره‌نویسی اولیه بوده است. در مجموع در کوتاه مدت برنامه خاصی را برای واگذار کردن سهام خود در این شرکت نداریم، البته در درازمدت می‌توان تصمیم‌های دیگری گرفت.