گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام دیروز هم در سیطره عرضه‌کنندگان سهام بود. عرضه‌کنندگانی که با نزدیک شدن موعد پرداخت بهای خرید سهام مخابرات ایران، رنگ و بوی حقوقی‌تر به خود گرفته‌اند.

در بازار دیروز در اکثر نمادها سهامداران حقوقی در قالب فروشنده حضور داشتند که این امر موجب فرو ریختن آخرین صف‌های خرید بازار شد.

با فرو ریختن صف‌های خرید عملا به جز مخابرات ایران و چند نماد کوچک مانند سیمان دشتستان، توکا فولاد و لنت ترمز ایران صف خریدی در بازار وجود ندارد. با توجه به اینکه کارگزاران باید مبلغ خرید سهام مخابرات ایران را تسویه کنند، فشار فروش در بازار احتمالا تا روز چهارشنبه موجود خواهد بود تا پس از آن بازار رفته‌رفته خلا خروج نقدینگی را جبران کند. به نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر سازمان خصوصی‌سازی برای حفظ تعادل بازار سرمایه در عرضه‌های اول، مهلت افزون‌تری را به کارگزاران بدهد؛ امری که در معاملات بلوکی به عنوان یک مساله عادی تلقی می‌شود. در شرایط کنونی بازار سرمایه از مشکل نقدینگی به ویژه هنگامی که ۵درصد بزرگترین شرکت دولتی عرضه می‌شود، رنج می‌برد. در بازار دیروز معامله‌گران در صحنه سیاسی تداوم بحث‌ها در مورد تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا را شاهد بودند. این تحریم‌های یک‌جانبه می‌تواند زمینه‌ساز تشدید سخت‌گیری‌ها در مورد فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزه اتحادیه اروپا باشد.

در حوزه اقتصادی نیز بازار همچنان شاهد تداوم افت بهای مواد اولیه است. کاهش بهای بیلت فولادی بورس‌فلزات لندن و نزدیک شدن آن به مرز ۸۰۰دلار در کنار افت سنگین بهای فلزات از جمله رسیدن بهای روی به زیر مرز یک‌هزار و ۷۰۰دلار در هر تن که برای اکثر شرکت‌های ایرانی مرز بهای تمام‌شده به شمار می‌رود، از اهمیت جدی برخوردار است. در بازار دیروز در گروه شرکت‌های غذایی نماد صنعتی بهشهر بعد از افزایش سرمایه بازگشایی شد. گروه غذایی به ویژه در زیرشاخه تولیدکنندگان روغن‌نباتی با جو مناسبی به لحاظ افزایش فروش و سود مواجه‌اند، هرچند که عدم هدایت بهینه در برخی از شرکت‌های گروه روغنی نظیر روغن‌نباتی پارس و جهان این دو شرکت را از گروه روغنی به تابلوی چهارم برده است. در گروه شرکت‌های هلدینگی نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد که با ۷۸/۹درصد جهش قیمتی مواجه شد. در گروه حمل‌و‌نقل، نماد تایدواتر خاورمیانه در حالی دیروز با فشار عرضه مواجه بود که آگهی واگذاری سهام این شرکت در روز سیزدهم شهریورماه شگفتی معامله‌گران را برانگیخت. سازمان خصوصی‌سازی در این آگهی بهای عرضه را ۲۰درصد بالاتر از قیمت تابلو در روز عرضه به شرط آنکه از ۹هزار و ۶۷۱ریال کمتر نباشد، تعیین کرده است. این نحوه تعیین نرخ پایه موجب شده است اکثر کارشناسان بازار با نگرانی سیاست «سعی و خطا»ی سازمان خصوصی‌سازی را شاهد باشند. تاکنون ملاک نرخ‌گذاری بلوک‌های زیر ۵۰درصد سازمان خصوصی‌سازی نرخ تابلو در روز انتشار مجوز فروش بود که مشخص نیست چرا این امر تغییر کرده است؛ به ویژه آنکه قیمت تایدواتر با این ملاک، گران‌تر از قبل از تقسیم سود سالانه و انباشته تعیین می‌شود.

در مجموع بازار دیروز، بازار همچنان ضعیفی بود که در آن ۸/۱۳میلیارد تومان سهام دادوستد شد. شاخص نیز ۱/۳۴ واحد افت کرد و از ۱۴۸نماد مورد معامله ۲۶نماد رشد قیمت و ۹۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.