فارس- پرونده برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده شرکت های بورسی در ۴ماه اول سال با تشکیل ۳۰۲ مجمع بسته شد. بورس اوراق‌بهادار درحالی از ابتدای سال تا پایان تیرماه شاهد ۷۹ روز کاری بود که بررسی‌ها از وضعیت برگزاری مجامع عادی سالانه و فوق‌العاده شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که طی این مدت از بین ۴۱۵ شرکت حاضر در بورس، ۳۰۲ شرکت (معادل ۷۲‌درصد) زمان و مکان مجامع سالانه و فوق‌العاده خود را تعیین کرده و سهامداران حقوقی و حقیقی خود را دعوت کرده‌ و تصمیمات مربوطه را اتخاذ کرده‌اند.

بررسی‌های تکمیلی فارس حاکی است با توجه به پایان سال مالی گذشته (۲۹/۱۲ یا ۳۰/۹ و یا ۳۰/۱۰/۸۶) ۱۸۵ شرکت بورس با هدف تصویب صورت‌های مالی و تعیین سود (زیان) نسبت به تعیین زمان برگزاری مجامع سالانه مبادرت ورزیده‌اند.

از سوی دیگر ۴۲ شرکت نیز در شرایطی با اهداف مختلف مانند تعیین اعضای هیات مدیره و اصلاح اساسنامه و... اقدام به برگزاری مجامع فوق‌العاده کرده‌اند که ۷۵ شرکت دیگر به طور همزمان دو مجمع سالانه و فوق‌العاده برگزار کردند.بر اساس این گزارش، با توجه به سال مالی ۲۹/۱۲ حدود ۴۴‌درصد از شرکت‌های بورس، موج شدید برگزاری مجمع سالانه شرکت‌‌های بورسی در تیرماه (که به فصل مجامع معروف است) به وجود آمد و طی آن حسابرسان و بازرسان قانونی، سازمان بورس، سهامداران عمده و خرد، مدیران عامل و مالی شرکت‌های بورس، خبرنگاران و... روزهای سنگینی را پیش رو گذاشتند.بر اساس قانون تجارت شرکت‌های سهامی عام حداکثر ۴ ماه مهلت دارند تا نسبت به مجمع برگزاری مجمع عادی سالانه اقدام کنند، یادآور می‌شود حدود ۴۴‌درصد از شرکت‌های بورس دارای دوره سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲ هستند.