گزیده مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان (بازار سهام، کالا، انرژی و در حال توسعه) در طول یک هفته گذشته توسط امور بین‌الملل پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، منتشر شد. بـازار سهـام«آمریکــا»

سهام آمریکا با پیشگامی شرکت‌‌های بخش مصرف‌کننده و فن‌آوری به پایین‌ترین حد خود در سه ماه گذشته رسید که علت عمده آن افزایش قیمت نفت خام در پی تهدید به افزایش خشونت در خاورمیانه و گزارش تحلیلگران در مورد کاهش تقاضای الکترونیک بود.سهام برزیل نیز برای سومین هفته پیاپی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از ماه آوریل تاکنون رسید که علت عمده آن نگرانی از کاهش رشد جهانی اقتصاد است. سهام کانادا هم برای دومین هفته پیاپی کاهش یافت، تحلیلگران کاهش گسترده‌تر بخش اعتباری آمریکای شمالی را باعث کاهش قیمت سهام بانک سلطنتی کانادا و سایر سهام بخش مالی این کشور اعلام کرده‌اند.جمعه گذشته (۳۱ خرداد) به عنوان روز سیاه برای سرمایه‌گذاران آمریکا نام گرفت، چرا که شاخص S & P ۵۰۰ سه بار کاهش یافت.

«اروپـــا»

سهام اروپا (Dow Jones Stoxx ۶۰۰) به پایین‌ترین حد خود در سه ماه گذشته رسید که علت آن پیش‌بینی تحلیلگران در ارتباط با زیان‌های بخش بانکی و نیز گزارش نامطلوب سازندگان خودرو در پی افزایش قیمت نفت خام بود.

همچنین سهام بانک‌های UBS، HBOS و شرکت‌های خودروسازی فیات و پورشه بیشترین کاهش را شاهد بودند.سهام بریتانیا برای پنجمین هفته پیاپی کاهش یافت که کاهش سهام بزرگترین رهن‌دهنده به نام HBOS و بزرگ‌ترین شرکت توزیع‌کننده تجهیزات حرارتی و لوله‌کشی دنیا به نام Wolseley بیشترین تاثیر را داشتند. شاخص سهام جمهوری چک نیز بیشترین کاهش را از ژانویه تاکنون شاهد بود. درحالی‌که شاخص مجارستان بیشترین کاهش را در بین کل سهام دنیا در هفته گذشته تجربه کرد.

بازار«آسیــا»

سهام آسیا برای دومین هفته پیاپی با پیشگامی شرکت‌های بخش بانکی، خودرو سازی و فن‌آوری و به علت نگرانی از کاهش بازار اعتباری که اقتصاد آمریکا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، کاهش یافت. اما پس از اعلام افزایش قیمت سوخت در چین که شایعه افزایش تولید پالایشگاه‌های نفت این کشور را به همراه داشت، شاخص سهام بازار چین افزایش یافت ولی همین امر باعث کاهش سهام بازار ژاپن شد. تحلیلگران موسسه CLSA گفته‌اند که سهام ژاپن در آستانه صعود شدید (Bull) است؛ چرا که به گفته ایشان تورم شدید قیمت بخش مصرف‌کننده که در دهه گذشته بی‌سابقه بوده، تمایل سرمایه‌گذاری نهادها و سرمایه‌گذاران خصوصی را از اوراق بهادار کم بازده مانند اوراق قرضه و سپرده به سوی بازار سهام سوق خواهد داد.

بـازار کـالا

قیمت دام و طیور در آمریکا به بالاترین حد خود در بیست و دو سال گذشته رسید زیرا به علت افزایش قیمت ذرت و خوراک دام، قیمت گوشت قرمز افزایش یافته است.در پی وقوع توفان‌های فصلی در ۵ ماه آینده در ایالات فلوریدا و احتمال خسارت جدی مزارع مرکبات در این ایالت - که دومین تولید‌کننده پرتقال پس از برزیل به شمار می‌رود - بهای آب پرتقال افزایش یافت.پس از تضعیف ارزش‌دلار آمریکا و افزایش بهای نفت خام که کاهش تقاضای اتانول و جایگزینی سوخت از نیشکر را به همراه داشته، نرخ شکر برای چهارمین روز در هفته گذشته در نیویورک افزایش یافت. به دنبال شایعه هوای گرم و خشک در مزارع غرب میانه آمریکا که احیای کشتزارهای ذرت و سویا را به همراه داشته، نرخ این دو فرآورده در آمریکا کاهش یافت.پس از افزایش هزینه انرژی، نرخ طلا در نیویورک افزایش یافت و به ۹۰۰‌دلار در هر اونس رسید، نرخ نقره نیز افزایش یافت. در پی تضعیف نرخ‌دلار و تقاضای فلزات قیمتی به عنوان جایگزین سرمایه‌گذاری، نرخ مس افزایش یافت و به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته رسید.

بازارهای در حال توسعه

بانک مرکزی مکزیک به طور غیرمنتظره نرخ بهره وام را به ۷۵/۷ افزایش داد. از این رو پیشنهاد رییس‌جمهوری این کشور مبنی بر بالا بودن هزینه وام را نادیده گرفت. نرخ تورم در هند پس از افزایش شدید بهای نفت خام و اجبار دولت مبنی بر افزایش بهای خرده فروشی سوخت، به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید. به دلیل نگرانی از افزایش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور، سهام و اوراق قرضه هندوستان کاهش یافتند.

ویتنام که سومین کشور تولید‌کننده برنج دنیا به شمار می‌رود، تحریم موقت صادرات این محصول را از میان برداشت و از این‌رو ذخایر جهانی این محصول کشاورزی افزایش یافت.چین که دومین کشور مصرف‌کننده فرآورده‌های نفتی دنیا به شمار می‌رود به‌طور غیرمنتظره بهای بنزین و گازوئیل را حداقل ۱۷‌درصد افزایش و تعرفه انرژی را نیز افزایش داد. از این رو احتمال افزایش تورم در این کشور قوت گرفته است.«گروه CIMB» که دومین بانک بزرگ مالزی از لحاظ دارایی به شمار می‌رود، موافقت خود را برای خرید سهام بانک دولتی تایلند به میزان ۱۷۶‌‌میلیون‌دلار اعلام کرد تا نیت خود مبنی بر ورود به دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا را آشکار کند. مالزی در پی افزایش رقابت با سنگاپور، هنگ‌کنگ و ژاپن، وام‌دهندگان را به ایجاد واحدهای بانک اسلامی برای اعطای مجوز به شرکت‌های مدیریت صندوق اسلامی در خارج از کشور ترغیب خواهد کرد، زیرا مالزی قصد دارد نقش محوری در این راستا و در این منطقه ایفا کند.

بورس تهران از نظر رشد ارزش، هفتم جهان شد

فدراسیون جهانی بازار سهام در آخرین گزارش اعلام کرد، بورس تهران با رشد ۱۶‌درصدی شاخص خود رتبه ششم و با رشد ۳۷‌درصدی ارزش خود رتبه هفتم جهان را از این نظر کسب کرد.

فدراسیون جهانی بازار سهام در آخرین گزارش خود ارزش بورس تهران را ۵۳‌میلیارد ‌دلار اعلام کرد. بر اساس این گزارش ارزش بورس تهران در پایان ماه مه ۲۰۰۸ با رشد ۳۷‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۳‌میلیارد‌دلار رسید. این بورس از نظر رشد ارزش در ماه مه مقام هفتم را در میان ۵۳ بورس مهم دنیا به خود اختصاص داده است.

بورس کلمبیا با رشد ۱۰۸‌درصدی در رتبه اول از این نظر قرار داشته و بورس‌های لوگزامبورگ با رشد ۱۰۲‌درصدی، سائوپائولو با رشد ۶۰‌درصدی، قاهره با رشد ۵۶‌درصدی، شانگهای با رشد ۴۶‌درصدی و موریتانی با رشد ۴۵‌درصدی به ترتیب در مراتب بعدی از این نظر قرار گرفته‌اند.

بیشترین کاهش ارزش نیز در این ماه به بورس ایرلند بوده که با کاهش ۲۴‌درصدی به ۱۳۶‌میلیارد ‌دلار رسیده است. ارزش کل ۵۳ بورس مهم دنیا نیز در این ماه ۵۲ تریلیون ‌دلار اعلام شده است. این گزارش شاخص بورس تهران در ماه مه را نیز ۱۰۷۴۴ واحد اعلام کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶‌درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش در شرایطی که بسیاری از بورس‌های غربی با افت شدید شاخص طی ماه‌های گذشته روبه‌رو بوده‌اند، برخی بورس‌ها مثل بورس تهران رشد خوبی را تجربه کرده‌اند.

این بورس از نظر رشد شاخص ششمین رتبه جهانی را در ماه مه کسب کرده است. بورس قاهره با رشد ۴۲‌درصدی رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده است، و بورس‌های موریتانی با رشد ۳۹‌درصدی، سائوپائولو با رشد ۳۸‌درصدی، هنگ‌کنگ با رشد ۲۰‌درصدی و اندونزی با رشد ۱۷‌درصدی به ترتیب رتبه‌های بعدی را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین افت شاخص در این ماه نیز مربوط به بورس ایسلند است که ۴۱‌درصد افت شاخص داشته است.