گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته با پشت سر گذاشتن یکی از پررشدترین هفته‌های سال‌جاری، جوی تابستانی را برای سهامداران رقم زد.

در هفته گذشته اکثر شاخص‌ها از جمله شاخص کل به میزان 252 واحد و ارزش معاملات با توجه به قطعی شدن معامله تراکتورسازی ایران 251درصد بالا رفت.تعداد دفعات معاملاتی نیز با 2/31درصد رشد به 47هزار و 943 نوبت رسید تا بازار فعالیت قابل ملاحظه‌ای را پشت سر بگذارد.
بازده سهامداران به میزان ۵۵/۲درصد در حالی رقم خورد که از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته بازده سهامداران ۶۷/۲درصد بوده است.
لذا هفته گذشته را باید بالاترین هفته به لحاظ بازدهی به شمار آورد. بازدهی هفته قبل بازار را باید متاثر از روشن شدن بخشی از ابهامات و همچنین آرامش در صحنه سیاسی دانست.در هفته گذشته در سه زمینه بهای سیمان، نرخ سود بانکی و نرخ فولاد بازار کم و بیش از ابهام دور شد.
هر چند که به‌رغم تغییر و تحولات، بازار همچنان با «اما و اگرها» مواجه است، به ویژه در زمینه سیمان که عدم خروج سیمان از سبد حمایتی هنوز موضوع بدون تغییری به شمار رفته و مساله در حول و حوش ابلاغ قیمت جدید در نوسان است.با وجود پایان هفته گذشته و صف‌های خرید میلیونی برای سهام سیمانی و رشد برخی از نمادها به لطف شمول در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، همچنان این گروه در تب و تاب خبرهای نهایی در مورد مساله سیمان هستند، هرچند که تا حدودی شرایط روشن‌تر از گذشته رقم خورده است. در زمینه سود بانکی تعیین نرخ ۱۰درصدی سود بانکی برای بخش صنعت خبر خوبی برای بورس بود. گروه بانکداری و لیزینگی نیز که در نگاه اول انتظار تاثیرپذیری منفی آنها از این مصوبه وجود داشت، روز چهارشنبه با تشکیل صف خرید برای بانک پارسیان رفتاری متناقض به نمایش گذاشت. هرچند بعد از تعیین نرخ سود بانکی مسوولان بانک‌مرکزی انتقاداتی را مطرح کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد تصمیم دولت قطعی است و از این نظر پرونده این مساله باید بسته تلقی شود. سومین مساله‌ای که در هفته گذشته ابهام آن تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف شد، مساله فروش محصولات فولادی بود که پس از کش‌و‌قوس چند هفته‌ای و خودداری شرکت‌ها از عرضه در بورس فلزات، گره عرضه باز شد و حداقل در فاز کنونی ۲۰درصد افزایش قیمتی را تجربه کردند. با توجه به این امر امیدواری‌ها به سودآوری شرکت‌های فولادی در سال جاری افزایش یافته است. امری که صف چند ده‌‌میلیونی فولاد مبارکه و رشد سریع قیمتی فولاد خوزستان را موجب شد. با توجه به این شرایط بازار توانست هفته خوبی را پشت سر بگذارد. در کنار این موارد انتشار خبرهایی در مورد حذف تخفیف نفت، موجب شد تا نمادهای پتروشیمی اراک و اصفهان متوقف شوند.
در کنار این تحولات در ریشه‌یابی دلایل رشد بازار در هفته گذشته باید به مساله عدم عرضه سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد. سازمان خصوصی‌سازی با عدم فروش خرد سهام فولاد مبارکه و ملی مس موجب شد بازار فرصت گردش مناسب سهام را شاهد باشد. در صورت بسنده‌کردن سازمان خصوصی‌سازی به عرضه‌های عمده و اولیه که هر یک به نوعی می‌توانند نقدینگی موردنیاز خود را به همراه آورند، بازار می‌تواند بهبود شرایط نقدینگی خود را تجربه کند. در بازار هفته گذشته البته اعلام عرضه اولیه کشتیرانی موجب شد تا تامین نقدینگی این عرضه بر میزان فروش سهام در بازار بیفزاید، هر چند که این امر به دلیل آنکه میزان عرضه کمتر از عرضه‌‌های اولیه قبلی بود و به همراه عرضه سهم نقدینگی نیز از سوی خریداران احتمالی به بازار تزریق خواهد شد، این عرضه چندان بازار را متاثر نساخت.در کنار این تحولات، بازار سهام در حوزه تحولات سیاسی آرامش نسبی را شاهد است. انتشار بخش‌هایی از بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 که البته به دلیل برخی مشکلات، به اسپانیا و شخصیت‌های جهانی تحویل داده شده و انتظار برای ارائه بسته پیشنهادی گروه 1+5 موجب آرامشی پایدار شده است، در هفته جاری نیز انتظار می‌رود این آرامش ادامه یابد.
در حوزه تحولات داخلی اعلام تعیین سرپرست برای وزارت کشور و استیضاح وزیر بازرگانی موجب تداوم بحث‌های داخلی شده است. در شرایط حاضر کارشناسان سیاسی در انتظار ارائه تفسیر قانونی از الزام دولت به کسب رای اعتماد مجدد در صورت تغییر ۵۰درصد اعضای دولت است. نوع این تفسیر می‌تواند روند فعالیت دولت را متاثر سازد.
در کنار این مسائل در حوزه اقتصاد جهانی رشد بهای نفت و افزایش ارزش دلار مهم‌ترین تحولات بودند.
با توجه به افزایش ارزش دلار، بهای فلزات در هفته گذشته اندکی کاهش یافت، اما این کاهش نتوانست بهای فلز مس را به کمتر از ۸هزار دلار به عنوان یک کف روانی برساند. بهای مس در آخرین معاملات ۸هزار و ۳۶۰دلار بود. بهای فلز آلومینیوم نیز در آستانه مرز ۳هزار دلار باقی ماند.
بهای فلز روی و سرب نیز همچنان در حد کمتر از دوهزار و 300دلار باقی ماند. در بخش محصولات پتروشیمی بازار با توجه به حفظ سقف بالای بهای نفت همچنان در حد بالا
باقی مانده‌ است، بازار متانول نیز با تثبیت نسبی در بازار چین همچنان در حد
450-430دلار باقی مانده است.
در بازار چه خبر بود
در بازار چهارشنبه عمده‌ترین تحول بیرون از بازار رقم خورد. عصر روز چهارشنبه کارشناسان و معامله‌گران عمده بازار شاهد برگزاری جلسه معارفه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بودند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین عرضه اولیه سال 87 را در حالی رقم خواهد زد که این شرکت ششمین شرکت اصل 44 به شمار می‌رود.
با توجه به برچسب اصل ۴۴ انتظار می‌رود عرضه این نماد بدون مشکل رقم بخورد. در درون بازار، معامله‌گران شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها بودند. عرضه‌هایی که به دلیل رشد قیمت‌ سهام و همچنین تامین نقدینگی برای عرضه اولیه کشتیرانی رقم خورد.
با توجه به افزایش دامنه نوسان به سه درصد نمادها پس از تجربه 6 تا 12درصد رشد قیمتی عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند که این امر البته برای تداوم یافتن رشد بازار امری حیاتی است.
بازار نمی‌تواند بدون غلبه بر عرضه‌های قابل توجه معامله‌گران
کوتاه مدت برای رشد درازمدت آماده شود. به لحاظ تاکتیکی بازار در شرایطی می‌تواند به رشد دراز مدت امیدوار شود که معامله‌گران کوتاه مدت پس از عرضه سهام به امید خرید مجدد آن در قیمت پایین‌تر با رشد پیوسته قیمت سهام مواجه شده و بار دیگر مجبور به خرید سهام فروخته شده در قیمت‌های بالاتر شوند.
در این مرحله تمایل برای عرضه مجدد سهام از سوی این معامله‌گران به دلیل ترس از تکرار این مساله کاهش می‌یابد. این امر به کرات در هفته گذشته به ویژه در نمادهایی نظیر فولاد خوزستان تکرار شد. فولاد خوزستان روز چهارشنبه در برخورد با مرز روانی ۷هزار ریال معامله پرحجمی را تجربه کرد.
فولاد خوزستان 1/12میلیون سهم دادوستد را روز چهارشنبه شاهد بود که 95/4میلیون سهم آن به صورت 14 بلوک بیش از 100هزار سهمی دادوستد شد که برخورد جدی عرضه و تقاضا را تجربه کرد.
تراکتورسازی ایران، شاهد، پارسیان و ملی مس نمادهایی بودند که کم و بیش در روز چهارشنبه شرایطی مشابه فولاد خوزستان را تجربه کردند.
در بازار چهارشنبه در گروه سیمانی اکثر نمادها با صف‌های خرید مواجه شدند که در این میان نمادهایی مانند سیمان خزر و دورود با شمول گره‌های معاملاتی مواجه بودند. به‌رغم وجود صف‌های خرید در نمادهای هلدینگی، وضعیت چندان مطلوب نبود و عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای در نماد سرمایه‌گذاری بوعلی و «وصنعت» رقم خورد.
در گروه خودرویی اعلام سازمان بهینه‌سازی مبنی‌بر لزوم توقف تولید شماری از خودروها از سوی کارشناسان با اهمیت دنبال شد.
سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تولید پژو 405، 1600، آردی، وانت پیکان، مزدا آمبولانس، مزدا دو کابین، وانت‌نیسان و پروتون را مشمول توقف تولید اعلام کرده است، هر چند که این گونه اعلام‌ها مسبوق به سابقه بوده و عموما به مرحله اجرا درنمی‌آید؛ ولی فشار چنین مصوبه‌هایی عموما ایران خودرو را متاثر می‌سازد.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه بازار رو به رشدی را تجربه کرد که در آن شاخص ۴۰واحد دیگر رشد کرد. انتظار می‌رود بازار پس از درگیری در عرضه اولیه کشتیرانی در روز شنبه در باقی هفته با توجه به شرایط کلی خبرها جهت‌گیری خود را مشخص کند.