زمان‌های مختلف برای عرضه سهام 4شرکت در بورس اعلام شد

گروه بورس- زمان‌های مختلف عرضه سهام شرکت مخابرات ایران، بانک ملت و بانک صادرات و پالایشگاه اصفهان از سوی منابع خبری گوناگون اعلام شد.

به گزارش خبرنگار فارس، غلامرضا کرد زنگنه،رییس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص عرضه‌های مزبور گفت: سهام شرکت مخابرات ایران در روز ۲۳خرداد ماه امسال عرضه می‌شود.

در همین حال بنابه خبرگزاری «مهر»، به نقل از معاون وزیر ارتباطات و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، عرضه شرکت مخابرات در بورس در روز ۲۲ خرداد ماه انجام خواهد شد.

عبد خضر کامرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: با توجه به واگذاری پروانه اپراتور اول، اپراتور سوم و شبکه وای مکس به شرکت مخابرات و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی تصمیم گرفته شد تا سهام این شرکت در بورس عرضه شود.

مخابرات جزو ۵۰شرکت اول

اما مدیرعامل شرکت مخابرات که نظر وی نیز در خصوص زمان عرضه مخابرات در بورس با کرد زنگنه یکی است، معتقد است از لحاظ زیرساخت‌ها جزو ۵۰کشور اول دنیا هستیم، اما از لحاظ بهره‌وری و استفاده در رتبه‌های بالای ۶۰قرار داریم.

وی به «ایسنا» گفت: بهبود زیرساخت‌ها و دست یافتن به شاخص‌های جهانی آن و فراهم کردن امکانات تنها بر عهده ما است.

طالب فرهنگ‌سازی هستیم

وی تاکید کرد: اما نحوه استفاده از امکانات و بهره‌وری آن در دست ما نیست و طالب فرهنگ‌سازی است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده درست از امکانات، در شاخص‌های استاندارد استفاده، در رتبه پایینی قرار داریم.

بانک‌ها به بورس می‌آیند «رفاه» در دست بررسی

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی به عرضه بانک‌های ملت در ۲۹خرداد ماه و صادرات در هفتم تیرماه اشاره کرد.

وی از پذیرش بانک تجارت در هیات عالی واگذاری خبر داد و گفت: واگذاری بانک «رفاه» نیز در دست بررسی است.

پنجم خرداد

برای پالایشگاه اصفهان

وی به «فارس» گفت: پس از عرضه سهام کشتیرانی (امروز) عرضه سهام پالایشگاه اصفهان را در پنجم خرداد ماه در نظر داریم که بعد از این پالایشگاه نوبت به پالایشگاه تبریز خواهد رسید.

کردزنگنه افزود: پذیرش این شرکت مورد تصویب هیات عالی واگذاری واقع شده است.

مدیرعامل پالایشگاه: پنجم نه ۱۹خرداد

در همین حال به دنبال اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان واگذاری سهام پالایشگاه اصفهان، مدیرعامل پالایشگاه این شرکت گفت: زمان واگذاری سهام پالایشگاه اصفهان در حالی ۵ خرداد اعلام شده که بر اساس نظر مسوولان وزارت نفت و بورس این عرضه رسما در ۱۹ خرداد انجام خواهد شد.

منوچهر آقانژاد در گفت‌وگو با فارس، در باره آخرین وضعیت عرضه سهام پالایشگاه اصفهان در بورس اظهار داشت: وزیر نفت و دیگر مسوولان وزارت نفت در حالی بر خصوصی سازی واقعی و درست پالایشگاه اصفهان تاکید دارند که تمام مقدمات عرضه سهام این شرکت در بورس فراهم شده است.

ابلاغ اجرائیه

از سوی دیگر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه قانون اجرایی شدن سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی به زودی ابلاغ خواهد شد، افزود: با ابلاغ این قانون واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی تسریع خواهد شد.کرد زنگنه تصریح کرد: در لایحه مزبور پایان واگذاری سهام شرکت‌های دولتی سال ۱۳۹۳ یعنی سال پایانی برنامه پنجم است. کردزنگنه با تاکید بر اینکه دولت در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مصمم است، افزود: عرضه سهام شرکت‌های دولتی بیش از تقاضاها است، به عبارت دیگر مشکل ما در بخش تقاضا است و مشکلی در زمینه عرضه شرکت‌های دولتی وجود ندارد.

پیشتازی

وزیر صنایع و معادن هم تداوم روند خصوصی‌سازی و تلاش بیشتر در زمینه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را در صدر برنامه‌های دولت دانست و گفت: وزارت صنایع و معدن پیشتاز در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بوده است. به گزارش موج، علی‌اکبر محرابیان، با بیان این مطلب افزود: واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی، صنایع ملی مس ایران، کارخانه‌های سیمان هرمزگان، داراب، زابل و دشتستان و مجتمع‌های سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو و... در چارچوب مقررات خصوصی‌سازی و سهام عدالت و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، گوشه‌هایی از عزم جدی این وزارتخانه را در تحقق انقلاب اقتصادی نشان می‌دهد. وی اظهار داشت: وزارت صنایع و معادن بخش غیردولتی (اعم از خصوصی و تعاونی) را در تحقق اهداف توسعه صنعتی کشور به رسمیت می‌شناسد و ایجاد فضای مساعد برای گسترش سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش‌خصوصی را وظیفه اصلی خود قلمداد می‌کند.

جلب اعتماد بخش‌خصوصی

به گفته وزیر صنایع؛ جلب اعتماد بخش‌خصوصی به فضای امن اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور به منظور توسعه تولید، اشتغال و محرومیت‌زدایی زمینه اصلی برنامه‌های این وزارتخانه را تشکیل می‌دهد.

اجرای ۸۰۰ طرح از سوی خصوصی‌ها

محرابیان تصریح کرد: وزارت صنایع و معادن طرح آمایش صنعتی را آماده و ارائه کرده است که ۱۰۰درصد اجرای آن به تلاش و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی وابسته است، به عبارت دیگر زمینه‌های لازم و سازوکار مناسب برای فعالیت بخش‌خصوصی برای اجرای ۸۰۰ طرح بزرگ صنعتی در نقاط گوناگون کشور (با ارزیابی‌های دقیق اقتصادی و بازدهی مناسب) پیش‌بینی و ارائه شده است.

با اطمینان سرمایه‌گذاری کنید

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی می‌توانند با اطمینان از فضای کسب و کار و دسترسی به امکانات و تسهیلات مورد نیاز وارد عرصه سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی شوند و از ارزش افزوده مناسب این بخش برخوردار شوند. وزیر صنایع و معادن در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی گفت: اجرای این اصل، انقلاب اقتصادی تعبیر شده است، تحقق کامل این اصل نه تنها در کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی موثر خواهد بود بلکه فضای اعتماد بخش‌خصوصی به فعالیت‌های مولد اقتصادی را قوام می‌بخشد، ضمن آنکه بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی به بخش غیردولتی منتقل خواهد شد.

محرابیان در ادامه خاطرنشان کرد: این امر طراحی سرنوشت اقتصادی کشور به دست مردم (فعالان بخش‌خصوصی، کارآفرینان و صاحب کسب و کار و...) را میسر می‌سازد و در توزیع عادلانه‌تر فرصت‌‌ها و ثروت‌های اقتصادی جامعه تاثیرگذار است.