* پرسش از خواننده‌ای از طریق تلفن از شهر قزوین: وضعیت شرکت البرزدارو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آخرین تحولات در مورد البرز دارو به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت باز می‌گردد که برخی نکات مطروحه از قول مدیران شرکت در این جلسه نقل به مضمون می‌شود:

۱ - شرکت در بخش تولید جامدات پاسخگوی تقاضای بازار نبوده به‌طوری که حتی با برقرار کردن شیفت کاری اضافی و کارکرد بیشتر از ظرفیت اسمی هنوز نتوانسته تراکم تقاضای داخلی برای محصولات خود را پوشش دهد. به همین دلیل اولویت شرکت در حال حاضر تامین نیاز داخلی بوده و بر صادرات متمرکز نمی‌باشد.

۲ - «دالبر» با ظرفیت خالی در بخش محصولات مایع و تزریقی مواجه است که قصد دارد با بهره‌برداری از محصولات جدید، تولید خود را در این بخش‌ها گسترش دهد. بخشی از تولید محصولات جدید در سال گذشته نیز در راستای استفاده از همین ظرفیت‌ها بوده است.

۳ - شرکت ۹ قلم محصول جدید در سال ۸۶ (با تاثیر افزایش ۳/۲‌میلیارد تومانی بر بودجه فروش) را به بازار عرضه کرده و قصد دارد حداقل ۱۰ محصول جدید دیگر را پس از اخذ مجوزها از وزارت بهداشت در سال ۸۷ به بازار عرضه کند. شایان ذکر است شرکت آثار تولید و عرضه این محصولات جدید را به صورت محتاطانه در بودجه کنونی منعکس کرده، اما در صورت تسریع در دریافت مجوزها احتمال رشد تولید و فروش از این محل وجود دارد. همچنین شرکت تولید و عرضه ۹ محصول مکمل را با همکاری یک شرکت کانادایی در دست اجرا دارد که بخشی از آن را در کارخانه تولید و بخشی دیگر را از طریق فعالیت بازرگانی وارد خواهد کرد. حاشیه سود فروش محصولات مکمل ۲۰ تا ۲۵درصد تخمین‌زده شده است.

۴ - قیمت نهاده‌های تولید از جمله مواد اولیه و بسته‌بندی اخیرا با افزایش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شده که این روند متاثر از رشد بهای نفت و شرایط تورم جهانی است. این مساله ایجاب می‌کند که به منظور حفظ حاشیه سود شرکت، قیمت‌های فروش نیز با رشد مواجه شود. اما بنا بر اخبار غیررسمی شنیده می‌شود که وزارت بهداشت تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری درخواست افزایش قیمت محصولات داخلی شرکت‌های داروساز را بررسی نخواهد کرد و این روند در صورت تداوم باعث آسیب به صنعت داروسازی و طبیعتا این شرکت خواهد شد. البته باید توجه داشت در بودجه کنونی و سود اعلام شده ۱۵۹ تومانی، «دالبر» هیچ‌گونه افزایش قیمت محصولات را در سال ۸۷ در نظر نگرفته و در صورت تصویب توسط وزارت بهداشت، امکان تعدیل پیش‌بینی درآمد دور از دسترس نخواهد بود.

۵ - شرکت با برخی مشکلات نقدینگی روبه‌رو است که بعضی عوامل در ایجاد آن موثر بوده‌اند؛ اول اینکه به علت موانع ایجاد شده در شبکه بانکی و مراودات بین‌‌المللی، مشکلاتی در رابطه با تامین اعتبار برای شرکت ایجاد شده و به این ترتیب به تازگی با حذف یا کاهش قابل‌توجه دوره خریدهای مدت‌دار از تامین‌کنندگان خارجی مواد اولیه مواجه شده است. از سوی دیگر فروش محصولات شرکت اغلب به صورت مدت‌دار و توسط شرکت‌های پخش انجام می‌شود که هر چند دوره متوسط وصول مطالبات در سال گذشته کاهش داشته (از ۱۷۶ به ۱۱۱ روز)، اما این مساله با توجه به نقدی شدن خریدهای مواد اولیه فشار زیادی را بر سرمایه در گردش و وضعیت نقدینگی شرکت وارد می‌سازد. علاوه‌بر این وجود برخی مطالبات سررسید شده از شرکت‌های پخش و نیز عدم همکاری شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به «دالبر» ابعاد مشکل مذکور را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد که البته می‌تواند با تدابیر صاحبان سهام بهبود یابد.

۶ - شرکت بهره‌برداری از یک طرح توسعه دیگر (در راستای تزریقی) را در دستور کار دارد که اقدامات آن در حال اجرا بوده و پیش‌بینی می‌شود در نیمه سال ۸۸ به بهره‌برداری برسد.

۷ - البرز دارو با اتخاذ تدابیر مدیریتی مناسب موفق شده سهم خود را در بین شرکت‌های دارویی از رتبه هشتم به پنجم ارتقا دهد. همچنین در بین شرکت‌های بورسی نیز در سال گذشته موفق شده رتبه دوم را از لحاظ شفافیت و ارسال اطلاعات مناسب به بازار سرمایه کسب کند.

Shahriany-sh@yahoo.com