اثرگذاری شرایط رکودی آمریکا بر اقتصاد سایر کشورها، موجب شده تا شاخص‌ها در بازارهای مالی و بورس‌های جهان با نوسان زیادی همراه شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، افزایش قیمت کالاها به دنبال افزایش قیمت بنزین موجب نگرانی‌های زیادی شده است؛ اما هم‌اکنون، پس از گذشت چندین ماه از بروز بحران، بازار آمریکا در انتظار بهبود میان مدت اقتصاد است. در این بین کاهش سود پیش‌بینی شده شرکت جنرال موتورز، تاثیر منفی زیادی بر بازار سهام آمریکا گذاشت. در مقابل انتشار گزارش دوره‌ای گوگل، کاترپیلار و برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ موجب شد تا شاخص‌ها در روز جمعه، افزایش شدیدی را تجربه کنند. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند که نماگر پیشروی وضعیت اقتصادی در ژاپن، اروپا و آمریکا در حال کاهش است. بنابراین باید منتظر بروز نشانه‌های مثبتی برای مدت سه تا شش ماه آینده باشیم.

بازار ارز

هفته پیش، دلار در برابر یورو ۲/۱درصد رشد کرد تا هر یورو از ۵۸۲/۱دلار به ۵۶۳/۱دلار برسد. یورو طی دو هفته اخیر با نوسان زیادی در مقابل دلار همراه بوده است.

نشست اخیر گروه ۷ موجب بروز نگرانی در خصوص نوسان بازار ارزهای عمده در جهان شد. به همین دلیل کشور چین برای مبارزه با تورم پیش رو، اجازه داد تا «یوآن» رشد سریعی را تجربه کند. در مذاکرات انجام شده هم مقرر شده تا بانک‌های مرکزی عضو این گروه به سرعت آمریکا، نرخ بهره خود را کاهش دهند. یا این‌که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را به منظور هماهنگی با این کشورها افزایش دهد. البته این مساله اقتصاد آمریکا را دچار مشکل جدیدی خواهد کرد؛ چرا که این کشور هم‌اکنون برای حل بحران رکود نیازمند سیاست انبساطی است؛ اما برای تقویت دلار باید نرخ بهره را افزایش دهد که این یک سیاست انقباضی بوده و موجب کاهش نقدینگی می‌شود.

در حال حاضر، بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره هدف خود را ۲۵/۰درصد کاهش داده تا پوند نسبت به دلار از رکود ۲۷ ساله (۱۰/۲دلار به ازای هر پوند) به ۹۹/۱ برگردد.ثابت نگه داشتن نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا هم موجب شد تا ارزش یورو نسبت به دلار تقویت شود. اما از آن‌جا که کشورهای اروپایی با تورم بالایی مواجه شده‌اند کاهش نرخ بهره به منظور همراهی با آمریکا بعید به نظر می‌رسد.

نفت و طلا

در هفته گذشته میلادی، قیمت نفت در آمریکا با ۶/۱درصد افزایش به ۱۱۸دلار و ۵۲ سنت رسید. البته در طول دوره قیمت ۱۱۹دلار و ۹ سنت را هم تجربه کرد که دلیل این رکوردزنی، مشکلات تولید در نیجریه و دریای شمال و هم‌چنین اخبار مربوط به تیراندازی در خلیج فارس بود.

اما قیمت طلا که مدت‌هاست روند افزایشی را در پیش گرفته است، طی هفته گذشته ۳/۳درصد کاهش یافت و به ۸۸۶ دلار برای هر اونس رسید.

این در حالی است که وابستگی روند قیمت طلا به قیمت یورو و دلار قوی‌تر از وابستگی سایر فلزات غیرآهنی یا حتی قیمت نفت به ارزش دلار باشد.

به طوری که امسال یورو در برابر دلار ۸/۶درصد افزایش یافت تا قیمت طلا هم ۶/۵درصد افزایش یابد؛ اما افزایش ارزش دلار و انتظار برای پایان یافتن دوران رشد یورو موجب کاهش قیمت طلا شد.