شروین شهریاری
پرسش از یکی از خوانندگان محترم از طریق پست الکترونیک: سودآوری پتروشیمی کرمانشاه در اثر رشد نرخ ارز چه تغییراتی خواهد کرد؟
پاسخ: پتروشیمی کرمانشاه از جمله واحدهای تازه تاسیس صنعتی در غرب کشور است که فعالیت تجاری خود را از سال 1387 آغاز کرده است.

نکته جالب توجه در مورد این شرکت ۱۷۶ میلیارد تومانی حضور ۳۵ درصدی سهامداران خرد در ترکیب مالکیتی شرکت است که در کنار نفت و گاز پارسیان با مالکیت ۴۰ درصد و گروه بازرگانی پتروشیمی (سرمایه‌گذاری ایرانیان) با مالکیت ۱۷ درصد سهامداران عمده شرکت محسوب می‌شوند. ظرفیت تولید محصول نهایی «کرماشا» عمدتا شامل ۶۶۰ هزار تن کود صنعتی اوره است که با استفاده از خوراک گاز شیرین تحصیل می‌شود. پتروشیمی کرمانشاه برای اولین بار در سال جاری موفق به دستیابی به سقف ظرفیت تولید خواهد شد. بر اساس صورت‌های مالی، شرکت در سال گذشته ۷۲ درصد محصول را به صورت صادراتی و ۲۸ درصد را در داخل به فروش رسانده است. بنابراین، تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد بر درآمدهای شرکت تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. در جدول شماره یک، برآورد درآمد فروش «کرماشا» در سال ۹۱ ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول شماره یک باید به چند نکته توجه داشت:
۱- در برآورد تحلیلی، ترکیب فروش بر مبنای عملکرد واقعی سال گذشته (۲۸ درصد داخلی و ۷۲ درصد صادراتی) در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در بودجه اعلامی شرکت تنها ۵۹ درصد از کل تولید برای صادرات منظور شده که شواهدی از علت تغییر آن در دسترس نیست.
2- قیمت فروش اوره داخلی در پیش بینی تحلیلی معادل آخرین قیمت‌های فروش محصول «کرماشا» در بورس کالا (5120 ریال در هر کیلو) محاسبه شده است. در بخش صادراتی نیز قیمت اوره صادراتی 400 دلار و نرخ تبدیل دلار 16000 ریال در طول کل سال لحاظ شده است. باید توجه داشت قیمت این محصول در خلیج فارس اکنون در محدوده 500 دلار در هر تن قرار دارد، اما نرخ معاملات آتی (Futures) از انتظار برای افت قیمت اوره تا سطح احتمالی 400 دلار ظرف دو ماه آینده حکایت می‌کند. به همین دلیل، با رعایت جانب احتیاط قیمت اوره صادراتی در کل سال 91 معادل 400 دلار فرض شده است.
۳- قیمت آمونیاک در بودجه تحلیلی متناسب با افزایش قیمت اوره نسبت به بودجه شرکت افزایش یافته است.
حال به جدول شماره دو توجه کنید که در آن سود و زیان هر سهم در سال گذشته در کنار بودجه 91 و پیش بینی تحلیلی به نمایش درآمده است. (ارقام به میلیارد ریال)
در بررسی ارقام جدول دو، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1- بهای تمام شده هر تن محصول فروش رفته شرکت در سال گذشته 1430 ریال بوده است. برای سال جاری با عنایت به اثر تورم و نیز احتمال جهش قیمت حامل های انر‍ژی، بهای تمام شده هر کیلو محصول با 40 درصد افزایش معادل 1970 ریال در نظر گرفته شده که در بردارنده احتیاط کافی است.
۲- هزینه های عمومی و اداری شرکت پس از کسر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول ۷۷ میلیارد ریالی در سال گذشته (که تکرار آن متصور نیست) با ۴۰ درصد رشد نسبت به عملکرد واقعی سال ۹۰ برآورد شده است.
3- شرکت در پایان سال گذشته حدود 300 میلیون یورو تسهیلات یورویی از بانک ملت داشته است. به همین دلیل «کرماشا» از بابت افزایش نرخ ارز رسمی متحمل بیش از 432 میلیارد ریال زیان تسعیر ارز شده که در بخش درآمدهای متفرقه در عملکرد سال 90 مندرج است. در سال جاری، با فرض عدم تغییر نرخ رسمی ارز، هیچ گونه افزایش هزینه تسعیر از این محل در بخش درآمدهای متفرقه در نظر گرفته نشده است. با وجود ریسک بالای این مساله، در برآورد تحلیلی هم به دلیل عدم وجود شواهد قابل اتکا از تغییر قیمت رسمی ارز در سال جاری، فرضیه ثبات نرخ رسمی ارز مبنا قرار گرفته است.
با جمع‌بندی موارد مطرح شده می‌توان گفت، پتروشیمی کرمانشاه در صورت ثبات نرخ دلار رسمی در محدوده ۱۲۲۶۰ ریال و دلار غیر رسمی در محدوده ۱۶۰۰۰ ریال و نیز عدم کاهش قیمت محصول اوره از سطح ۴۰۰ دلار، توانایی رشد حدود ۱۰۰ درصدی سودآوری نسبت به پیش‌بینی بودجه را در سال ۹۱ خواهد داشت. مجمع سال ۹۰ «کرماشا» که در بردارنده تقسیم سود ۹۰ درصدی خواهد بود، نیز هنوز برگزار نشده است. بدیهی است کارشناسان با تغییر مفروضات قیمت محصول و نرخ ارز و سایر عوامل می‌توانند به برآوردهای متفاوتی در خصوص وضعیت سودآوری شرکت در سال جاری دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com