گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز توانست به‌رغم بازگشایی نماد مخابرات ایران و افت قیمت این نماد، روند مثبت خود را حفظ کرده و با رشد ۹/۶۶ واحدی شاخص به کار خود پایان داد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که دورنمای مثبتی از شرایط مذاکرات هسته‌ای بر بازار حاکم بود. به دنبال پایان مثبت مذاکرات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، خوش‌بینی نسبت به مذاکرات پایان هفته در بغداد افزایش یافته است. انتظار می‌رود دو طرف مذاکرات در بغداد مجموعه‌ای از پیشنهادهای جدید را ارائه‌ دهند.

دیروز سخنگوی «کاترین اشتون» با اعلام اینکه اشتون امروز وارد بغداد می‌شود گفت که اروپایی‌ها در بغداد بسته جدیدی به ایران ارائه می‌کنند و این بسته متفاوت از بسته مسکو است. در کنار تحولات سیاسی دیروز بازار سهام شاهد انتشار خبرهای اقتصادی مهمی نیز بود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به محرمانه بودن برخی مباحث در جلسه اخیر این ستاد، گفت: مقرر شد که موسسات پولی و بانک‌هایی که از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، فعالیت و مجوز آنها مجددا بررسی شود. در حوزه اقتصادی دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فراهم شدن زمینه لازم برای خرید توافقی ارز میان صادرکنندگان با واردکنندگان خبر داد و گفت: ارز حاصل از صادرات در بورس یا صرافی‌ها با نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان رد و بدل می‌شود.

حمید صافدل گفت: با تمهید دولت مبادله ارز حاصل از صادرات با نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده چه از طریق صراف و چه از طریق بورس هم‌اکنون فراهم شده است.

وی در پاسخ به این سوال‌ که آیا دولت کف و سقفی برای خرید ارز در نظر گرفته است، گفت: دولت به دنبال این است که با نگاه تکلیف قانون برنامه چهارم و پنجم که در مورد سیاست‌های ارزی تحت عنوان شناور مدیریت‌شده دارد، به سمتی حرکت کند که نرخ ارز شناور باشد. عملکرد یک ماهه گذشته و موضع‌گیری اخیر بانک مرکزی و سازمان بورس این را تایید می‌کند.

در همین حال شوک خبری بازار دیروز به تعویق افتادن عرضه بلوک‌های فولادی بود. در حالی که سازمان خصوصی‌سازی از عرضه بلوک‌های فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان در ماه جاری خبر داده بود، دیروز خبرهای اولیه از تعویق عرضه این بلوک‌ها خبر دادند. به گزارش فارس و به نقل از یک مقام مسوول‌ طی یکی دو روز گذشته اخباری مبنی بر مخالفت هیات‌ وزیران با عرضه بلوک مدیریتی فولاد خوزستان و باز شدن دوباره پرونده جنجالی‌ترین واگذاری شرکت‌های اصل ۴۴ منتشر شد.

در این رابطه یک مقام مسوول‌ گفت: مخالفت هیات‌ وزیران با این عرضه به هیچ وجه صحت ندارد، چرا که طبق ماده ۲۰ قانون اصل ۴۴‌، هیات‌ واگذاری مسوول‌ قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری در فروش شرکت‌های دولتی بوده و در مورد فولاد خوزستان هم تصمیم به عرضه مجدد آن گرفته شده است.

بنابراین عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان ممکن است در تاریخ اعلام شده یعنی ۱۷ خرداد انجام نشود و با تاخیر ۵ تا ۱۵ روزه‌، این بلوک در بورس عرضه شود.

از سوی دیگر مدیر بازار فرابوس گفت: عرضه بلوکی ذوب‌آهن که قرار بود یکشنبه هفته آینده انجام شود به دلیل توقف نماد اصلی شرکت تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. امیر‌هامونی افزود: برای عرضه بلوکی در بازار اول و دوم باید نماد عادی شرکت‌ها باز باشد و روز گذشته نماد شرکت ذوب آهن برای ارائه اطلاعات جدید بسته شد. وی افزود: وقتی اطلاعات جدید به سامانه ارسال و سپس در سایت کدال قرار گرفت، نماد باز و آگهی عرضه عمده طبق مقررات انجام می‌شود. بنابراین یکشنبه هفته آینده عرضه ذوب‌آهن انجام نمی‌شود و منوط به بازگشایی نماد اصلی شرکت است. مجتبی فریدونی، مدیر امور سرمایه‌گذاری و مسوول‌ امور سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این رابطه اظهار کرد: عرضه بلوک ۱۵ درصدی سهام «ذوب» که قیمت پایه آن بر مبنای ۲۰ درصد بالاتر از قیمت معاملاتی روز قبل از زمان عرضه تعیین شده، با این شرط طی یکشنبه هفته آتی در فرابورس انجام می‌شود که قیمت هر سهم از ۱۵۰ تومان کمتر نباشد.

اما این موضوع که به جهت عرضه بلوکی سهام، شرکت در بودجه برآوردی خود تعدیل مثبت اعلام کند، چندان صحت ندارد. البته باید منتظر انتشار گزارش عملکرد سال مالی ۹۰ماند، چراکه این گزارش گویای وضعیت کلی شرکت خواهد بود. اما اعلام هر گونه تعدیلی در عایدی هر سهم با این برنامه خصوصی‌سازی به جهت بالا بردن قیمت بلوک سهام مرتبط نیست.

وی افزود: با توجه به ارائه صورت‌های عملکردی پایان دوره سال مالی ۹۰ به سازمان بورس و اوراق بهادار، احتمالا طی روز جاری این گزارش‌ها بر روی سایت کدال منتشر خواهد شد و پس از آن نماد «ذوب» به تابلوی فرابورس باز می‌گردد.

این مقام مسوول در شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص تعویق در زمان برگزاری مجمع صاحبان سهام با توجه به برنامه عرضه بلوکی سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی، تصریح کرد: برای اعلام زمان برگزاری مجمع عمومی سالانه باید با ایمیدرو تعامل کرده و تاریخی را تعیین کنیم. البته نظر به اینکه پس از زمان عرضه بلوکی سهام، خریدار تا ۲۰ روز آتی فرصت واریز ثمن معامله را دارد، احتمالا زمان برگزاری مجمع به اواخر خرداد و اوایل تیرماه موکول خواهد شد.

در گروه تجهیزات دیروز شرکت مپنا با ارائه سه اطلاعیه آمادگی خود را برای گشایش نماد اعلام کرده است.

سود سال ۱۳۹۰ شرکت در نخستین اطلاعیه تازه با تعدیل مثبت ۱۹ درصدی روبرو شده و به ۵۶۴ ریال رسیده است. تعدیل سود در حالی رخ داده که پیش‌بینی شرکت از حجم درآمدها کاهش یافته، اما با فرض رشد حاشیه سود، سودآوری افزایش یافته است.

همچنین شرکت پیش‌بینی خود از سود هر سهم سال مالی ۹۱ را ۵۰۲ ریال اعلام کرده است. در پیش‌بینی درآمد انجام پروژه‌ها، کاهش پروژه‌های نیروگاهی و افزایش پروژه‌های نفت و گاز و پروژه‌های جانبی به چشم می‌خورد که خود نشانه‌ای دال بر چشم انداز تاخیر در دریافت مطالبات پروژه‌های صنعت برق دیده می‌شود، اما سعی شده با پروژه‌های نفتی و دیگر پروژه‌ها، این ضعف جبران شود.

همچنین مپنا به واسطه وجود بیش از ۲۴ میلیون حق تقدم استفاده نشده، سرمایه خود را ۵/۹۹۷ میلیارد تومان ثبت کرده است! در حالی که افزایش سرمایه شرکت به ۱۰۰۰ میلیارد تومان در مجمع فوق العاده ابتدای سال گذشته به تصویب رسیده بود. انتظار می‌رود امروز نماد مپنا بازگشایی شود. در این گروه دیروز حفاری شمال با اقبال معامله‌گران همراه شد که بخشی از این اقبال ناشی از انتشار خبرهای جدید در مورد تمدید قرارداد این شرکت با شرکت دراگون اویل امارات و همچنین موقعیت تقویت شده این شرکت در راهبری سکو البرز متعاقب کشف لایه نفتی جدید در دریای خزر باز می‌گردد.

در گروه پتروشیمی، شرکت ۹۵ میلیارد تومانی پتروشیمی فن‌آوران در صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ سود خالص هر سهم خود را با افزایش ۹۴ درصدی نسبت به سال مالی قبل مبلغ ۲۰۷۰ تومان اعلام کرده است.

همچنین «شفن» در آخرین پیش‌بینی خود برای سال مالی ۹۱، عایدی هر سهم را به طور خالص مبلغ ۱۷۰۴ ریال اعلام کرده که نسبت به سال ۹۰ نزدیک به ۱۸ درصد کاهش داشته است. در این گروه، پتروشیمی مارون در شرایطی سود سال ۹۰ خود را با کاهش در هفته گذشته گزارش کرده است که براساس اطلاعات تکمیلی عدم برگزاری مجمع پتروشیمی لاله شرکت زیر مجموعه این شرکت موجب شده است تا سود شرکت در سال ۹۰ کاهش یابد. پتروشیمی لاله در سال ۹۰ به سود دهی رسیده است و سود شرکت نزدیک به یکصدمیلیارد تومان به ثبت رسیده است که موجب پوشش زیان انباشته ۲۷میلیارد تومانی شرکت شده است.

در نماد مخابرات دیروز این نماد بازگشایی ضعیفی را داشت تا با افت نزدیک به ۵/۱درصدی همراه شود. تغییرات مدیریتی در روزهای اخیر نگرانی را در مورد روند تحولات این شرکت بزرگ بورس ایجاد کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۹/۶۶ واحد رشد کرد و به ۲۶هزار و ۹۱۲واحد رسید. ارزش معاملات دیروز نیز به ۵۰میلیارد تومان رسید که ۱۱درصد آن‌را معامله ۹/۳۹ میلیون برگه حق تقدم بانک انصار تشکیل داد. از ۲۰۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۹نماد با کاهش قیمت و ۱۱۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.