شروین شهریاری*
*درخواست یکی از خوانندگان محترم از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از امکان تعدیل مثبت سود فولاد خوزستان ارائه کنید.
پاسخ: فولاد خوزستان بزرگ‌ترین فروشنده محصولات فولادی نیمه خام (انواع شمش فولادی) در کشور است که با سهم حدود 30 درصدی در تولید کل کشور، پاسخ گویی به حدود 3/3 میلیون تن از تقاضای داخلی به شمش فولادی را بر عهده دارد.

این شرکت در نظر دارد با اجرای یک طرح توسعه بیش از ۳۴۰ میلیارد تومانی ظرفیت خود را به ۵ میلیون تن در سال برساند که البته پروژه مذکور حدود ۱۲ درصد تا‌کنون پیشرفت داشته و مطالعه روند گزارش‌های اخیر شرکت هم حکایت از کندی اجرای این طرح بزرگ دارد.
در سال گذشته، به لطف اجرای پروژه افزایش ظرفیت و نیز رشد نرخ‌های فروش، «فخوز» جهش سودآوری 50 درصدی را تجربه کرد تا سود هر سهم شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده به 1928 ریال برسد. برای تخمین سودآوری فولاد خوزستان در سال 91 ابتدا باید درآمد فروش تخمین زده شود. به این منظور به جدول شماره یک توجه کنید.
در برآورد تحلیلی، قیمت‌های فروش میانگین محصولات معادل آخرین قیمت‌های معاملاتی شمش در بورس کالا در نظر گرفته شده است. ضمنا در زمینه تفاوت ۳ درصدی قیمت اسلب با قیمت بلوم و بیلت نیز از الگوی بودجه شرکت پیروی شده است. باید دقت داشت قیمت‌های کنونی شمش در داخل با نرخ شمش فولاد در منطقه (۶۱۰ دلار در هر تن) و دلار ۱۶۰۰ تومانی سازگار است که با توجه به عدم وجود چشم‌انداز کاهشی در دو عامل مزبور، همین نرخ‌ها مبنای برآورد درآمد فروش قرار گرفته‌اند. به این ترتیب در جدول شماره دو، پیش‌بینی تحلیلی از سودآوری «فخوز» در سال جاری در کنار بودجه شرکت ارائه شده است (ارقام به میلیارد ریال).
در خصوص ارقام جدول دو باید چند نکته را مد نظر داشت:
۱- در برآورد تحلیلی، با توجه به واقع بینی بودجه در رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی هزینه دستمزد و سربار (به جز انرژی که ثابت مانده است) ارقام بودجه مبنای محاسبه قرار گرفته‌اند. تنها در بخش انرژی با توجه به احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی، افزایش ۲۰ درصدی در هزینه انرژی (که سال گذشته حدود ۲۴۲ میلیارد تومان بوده است) در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، هزینه خرید سنگ‌آهن با توجه به رشد قیمت شمش فولاد (که تعیین‌کننده نرخ سنگ‌آهن مصرفی است) با افزایش ۲۵ درصدی (متناسب با افزایش نرخ فروش) نسبت به بودجه لحاظ شده که این مساله اثری معادل ۹۶۸ میلیارد ریال بر افزایش بهای تمام شده گذارده است. در اثر مجموع این تغییرات، بهای تمام شده تحلیلی نسبت به بودجه شرکت ۱۴۶۳ میلیارد ریال افزایش یافته است.
2-سایر هزینه‌ها و درآمدهای شرکت با عنایت به واقع‌بینی بودجه معادل ارقام آن لحاظ شده‌اند. البته باید در نظر داشت که در بخش هزینه مالی با توجه به روند بازپرداخت وام‌ها، برآورد افزایش هزینه نسبت به سال گذشته چندان منطقی نیست. بنابراین، رقم این سرفصل معادل سال گذشته در پیش‌بینی تحلیلی منظور شده است. نرخ مالیات هم با عنایت به نیاز داخلی به شمش، با حذف صادرات معادل 20 درصد اعمال شده است.
همانطور که مشاهده می‌شود در صورت ثبات شرایط کنونی فروش و عدم جهش شدید (بیش از ۲۵ درصد ماه‌های باقیمانده از سال) در هزینه انرژی شرکت، فولاد خوزستان از امکان رشد بیش از ۱۰۰ درصدی سودآوری نسبت به بودجه برخوردار است که این امر از با احتیاط اعلام شدن پیش‌بینی فعلی سود شرکت حکایت می‌کند. البته کاهش قیمت شمش از سطح ۱۰۰۰ تومانی کنونی یا اجرای هدفمندی با شیب زیاد ریسک‌هایی هستند که اثرات عمیقی بر افت سودآوری «فخوز» دارند و کارشناسان با در نظر گرفتن مفروضات مختلف در این زمینه می‌توانند به تخمین متفاوتی از EPS شرکت دست یابند. یادآور می‌شود، فولاد خوزستان اخیرا مجوز یک افزایش سرمایه ۱۳۵ درصدی را به منظور اجرای طرح افزایش ظرفیت و نیز اصلاح ساختار مالی دریافت کرده است که بیش از نیمی از آن از محل اندوخته و سود انباشته و مابقی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران اجرا خواهد شد. انتظار می‌رود این افزایش سرمایه مقارن با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در ماه آینده محقق شود.


Shahriary_sh@yahoo.com*