گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: فعالان بازار سرمایه‌ ایران بیش از یک سال است که حضور دو میهمان آلیاژی را در بازار تجربه می‌کنند، یکی فولاد آلیاژی ایران که در بورس تهران حضور دارد و دیگری فولاد آلیاژی یزد که سهام آن در فرابورس ایران معامله می‌شود. آشنایی اندک فعالان بازار سرمایه با صنعتی که این دو تک سهم آلیاژی در آن فعالیت می‌کنند موجب شده تا سهام این دو شرکت در بورس و فرابورس همواره مورد اقبال اهالی بازار سهام قرار گیرد. اما این جا صحبت از فولاد آلیاژی ایران است، شرکتی که پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی و مخصوص در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانجات فولادآلیاژی دنیا با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن در فاز اول و ۲۰۰ هزار تن در فاز دوم به شمار می‌رود. افزون بر این، کارخانه‌های فولادسازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک، عملیات حرارتی و تکمیل کاری این شرکت، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیا، امکان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین کیفیت و منطبق با استانداردهای بین‌المللی در «فولاژ» میسر ساخته است. محصولات این شرکت در صنایع نفت و پتروشیمی، ابزارسازی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی، صنایع خودروسازی، ماشین‌سازی و سایر صنایع کاربرد وسیع دارد.

سهام این تک سهم آلیاژی در اسفند ۸۹ با قیمت ۲۵۰ تومان در بورس تهران کشف قیمت شد و پس از حضور بیش از یک ساله در این بازار به‌رغم افت ۲مرتبه‌ای پی بر ای بازار، این سهم بازدهی ۳۰ درصدی را به نمایش گذاشته است.

این شرایط سبب شد که با حکم الله بابایی مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

جناب آقای بابایی طی سال ۲۰۱۱ شاهد افزایش ۳/۳ درصدی تولید فولادهای آلیاژی در جهان بودیم. همچنین شاهد رقابت میان قدرت های جهانی بر سر عناصر کمیاب که عمده مصرف آنها آلیاژ سازی است، اهمیت آلیاژسازی در اقتصاد چقدر است و ما در چه جایگاهی قرار داریم؟

آلیاژسازی به مجموعه عملیاتی که برای ساخت یک آلیاژ استفاده می‌شود گفته می‌شود. در صنعت تولید فولادهای آلیاژی، این فرآیند با استفاده از فروآلیاژهایی نظیر فروکروم، فرومنگنز، فرومولیبدن، فرو وانادیم، فروتنگستن، و... انجام می‌شود. هدف از آلیاژسازی بهبود خواص مکانیکی، بهبود خواص ضربه‌ای فولاد، بهبود خواص خوردگی و... است.

فعالیت‌های تحقیقاتی چند دهه اخیر بر مبنای آلیاژسازی با در نظرگرفتن بهبود فرآیندهای تولید قطعات همراه بوده است. به طوری که علاوه بر بهبود در کیفیت قطعات تولیدی (کاهش پیچیدگی و ترک خوردن در حین عملیات حرارتی قطعات) که عمدتا در صنایع خودروسازی و ابزارآلات کاربرد دارند، هزینه‌های عملیات حرارتی از طریق حذف آن کاهش می‌یابد. استفاده از عناصری نظیر وانادیم، تیتانیم، نیوبیوم در صنعت تولید فولادهای آلیاژی اهداف فوق را محقق ساخته است. با توجه به اینکه در کشور ما تنوع خودرو زیاد است، تولید انواع فولادهای آلیاژی برای تامین قطعات خودرو مطابق با استانداردهای DIN آلمان، BS وASTM انگلستان، JIS ژاپن، پژو فرانسه و.... از جمله نیازهای مبرم کشور است و آلیاژسازی برای تولید انواع فولادهای آلیاژی مورد نیاز برای صنایع خودرو و سایر صنایع دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.

در این راستا متخصصین شرکت فولادآلیاژی ایران تاکنون تعداد ۳۰۰ نوع گرید فولادآلیاژی جدید را با توجه به نیاز صنایع مختلف، طراحی و با موفقیت تولید کرده‌اند. نظر به این که تعداد قابل توجهی از فروآلیاژها در داخل کشور قابل تامین هستند، برای تولید فولادهای آلیاژی، در سطح جهانی از جایگاه خوبی برخوردار هستیم، اما به دلیل نیاز به تولید روز افزون فولادهای آلیاژی در داخل کشور، نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تولید هرچه بیشتر بعضی از فروآلیاژها در کشور احساس می‌شود.

فروآلیاژهایی که در داخل کشور تامین می‌شوند عبارتند از: فرومولیبدن، فروفسفر، فرو تیتانیوم، فرو سیلیکو منگنز، پودر کربن، سرباره ساز مصنوعی، فرو کروم پرکربن، فرومنگنز پرکربن، سیم گوگرد، فرو سیلیس، آلومینا، کک، آلومینیوم، کاربید کلسیم، آهک میکرو نیزه، دولومیت، ماسه سیلیسی و اکسیژن زدا.

فروآلیاژهایی که از خارج از کشور تامین می‌شوند عبارتند از: سیم کربن، فروکروم کم کربن، فروکروم نیتروژن دار، فرو منگنز نیتروژن‌دار،

فرو وانادیوم، فروتنگستن، فرو بور، نیکل، پیریت، فرووانادیوم نیتروژن‌دار و میش متال.

جناب آقای بابایی با توجه به این که فولاد آلیاژی سال گذشته ۱۱ درصد رشد تولید را شاهد بود، این ۳۰۷ هزار تن تا چه حد مصرف داخلی را پاسخ می‌دهد؟

عدد ۳۰۷ هزار تن، میزان تولید فولاد مذاب است که بعد از تبدیل به محصول رقم حدود ۲۷۰ هزار تن حاصل می‌شود. لیکن بخشی از واردات در مواردی است که یا در فولاد آلیاژی امکان تولید آن نیست، مانند محصولات کویل (کلاف) یا بعضی از مقاطع تخت یا بعضی از محصولاتی که محدودیت‌های زیست محیطی داریم، مانند فولادهای سرب دار خوش تراش که وارد می‌شوند.

شرکت فولاژ برای امسال رشد تولید ناشی از تکمیل طرح توسعه کوثر را پیش‌بینی کرده است، وضعیت دو پروژه توسعه‌ای شرکت توسعه زیرسقفی کوثر و توسعه یزد چگونه است و آیا مشکلی برای توسعه آن وجود ندارد؟

خوشبختانه به‌رغم همه مشکلات موجود، پروژه کوثر مراحل نهایی را سپری می‌کند و امیدواریم در صورتی که موارد جدیدی حادث نشود در اواسط سال جاری به مرحله راه‌اندازی برسد.

اما موانع بروز تاخیرات در روند پروژه‌ها (به خصوص پروژة یزد I) عبارتند از مشکلات پرداخت خارجی از طریق سیستم‌های بانکی، تغییرات شدید قیمت‌ها و جو حاکم بر بازار که تامین لوازم مورد نیاز پیمانکاران داخلی را مشکل ساخته و بار مالی زیادی را به آنها تحمیل کرده است و عدم امکان گشایش LC و هزینه انتقال ارز از طریق صرافی‌ها.

با توجه به اینکه شرکت فولاد آلیاژی ایران نرخ تسعیر ارز را حدود ۱۸ هزار ریال پیش‌بینی کرده است، مبنای این پیش‌بینی چگونه است؟

در پیش‌بینی‌های انجام شده نرخ ارز (یورو) معادل ۱۷ هزار ریال برآورد شده است که با نرخ مرجع در پایان سال مالی قبل تفاوت چندانی ندارد. ضمن اینکه مبنای تسعیر ارز براساس فروش‌های صادراتی و همچنین مصارف ارزی آن صورت گرفته که به تائید حسابرس شرکت نیز رسیده است.

شرکت بخشی از سود خود را از سود آهن و فولاد غدیر ایرانیان پیش بینی کرده است، وضعیت این واحد تازه به بهره‌برداری رسیده چگونه است؟

با توجه به عدم اعلام رسمی سود شرکت آهن و فولاد غدیر (برای سال مالی ۹۰) و نیاز به هماهنگی قبل از انتشار با بورس، در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر مشخص و دقیقی در این خصوص داشت.