گروه بنگاه‌ها- حسین صاحبی در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌بینی سود خط دریابندر با افزایش قابل توجهی از ۹۶ ریال در سال ۸۹ به ۲۲۰ ریال در سال گذشته رسید. او با اظهار امیدواری از روند صعودی سود شرکت در آینده افزود: شرکت در سال ۹۰ در دو مناقصه مهم در زمینه خدمات‌رسانی به سکوهای نفتی شرکت نفت فلات قاره برنده شد که ارزش این مناقصه‌ها بیش از ۱۴ میلیون دلار است.

به گفته وی قرار است سه فروند شناور از سوی خط دریابندر به مدت سه سال به شرکت نفت فلات قاره اجاره داده شود که سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای خرید این شناورها مبلغ ۱۷میلیون دلار است.مدیرعامل خط دریابندر حاشیه سود قراردادهای جدید را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام کرد و افزود: این شناورها طی ماه‌های آینده در ناوگان دریایی شرکت خط دریابندر فعال می‌شوند. وی با اشاره به ترکیب سهامداران تایدواتر اضافه کرد: هم‌اکنون ۷۲ درصد سهام شرکت خط دریابندر در اختیار شرکت تایدواتر خاورمیانه و مابقی آن در اختیار سهامداران حقیقی و حقوقی است. صاحبی سرمایه این شرکت را ۶۳ میلیارد ریال بیان کرد و افزود: طی سال‌های اخیر شرکت خط دریابندر از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده و اساسنامه آن تغییر کرد و در نهایت اخیرا در بازار پایه فرابورس ایران پذیرش شد. مدیرعامل شرکت خط دریا بندر در خصوص سیاست تقسیم سود در مجمع پیش رو تصریح کرد: طی سال‌های اخیر سیاست اصلی شرکت، سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید و در عین حال، توجه به خواست‌های سهامداران است و از همین رو سهامداران این شرکت مشکلی بابت تقسیم سود نخواهند داشت. وی افزایش سرمایه را از برنامه‌های امسال شرکت دانست.

صاحبی از واگذاری پروژه سالویج از سوی تایدواتر به شرکت خط دریا بندر خبر داد و گفت: به‌زودی قرارداد این واگذاری بین دو شرکت منعقد شده و از این پس این شرکت به عنوان پیمانکار تایدواتر در پروژه سالویج فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گفته صاحبی انعقاد این قرارداد نیز بر حاشیه سود شرکت خط دریا بندر در سال ۹۱ خواهد افزود.مدیرعامل شرکت خط دریا بندر در خصوص عرضه سهام این شرکت گفت: پیش‌بینی می‌شود حداکثر طی سه ماهه ابتدایی سال، نماد سهام شرکت خط دریابندر در فرابورس گشایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه تاثیرگذاری اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها بر فعالیت‌های شرکت خط دریا بندر خاطر نشان کرد: اجرای این طرح تمام کشور را متاثر می‌کند اما به طور مستقیم تاثیری بر فعالیت شرکت خط دریابندر ندارد، چرا که هزینه سوخت شناورها بر عهده شرکت‌هایی است که شناور اجاره می‌کنند.

تایدواتر اپراتور اصلی بندر شهید رجایی است

در ادامه این جلسه معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی تایدواتر از افزایش ۹۰ درصدی سودآوری این شرکت در سال گذشته خبر داد.

احمد صادقی گرمارودی با اشاره به اینکه تایدواتر طی یکسال گذشته پیش بینی سود تلفیقی خود را از ۴۶۲ ریال به ۸۳۵ ریال افزایش داده افزود: تایدواتر در سال ۹۱ با پیش‌بینی سود ۷۷۲ ریالی مواجه است که با توجه به تعدیل مثبت دوباره در بودجه سال ۹۰ این روند در سال ۹۱ نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که شرکت تایدواتر طی یک دهه اخیر میزان سرمایه خود را از ۹ میلیارد ریال به بیش از ۶۲۸ میلیارد ریال معادل ۶۹ برابر افزایش داده که در بین شرکت‌های بورسی کم نظیر است.به گفته وی، هم‌اکنون ۳۷ درصد بازار خدمات بندری ایران (۹۰ درصد بازار کانتینری و ۲۵ درصد سایر خدمات بندری) در اختیار شرکت تایدواتر خاورمیانه است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته امید می‌رود این سهم به بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد.مدیر امور برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تایدواتر در خصوص پروژه‌های جدید این شرکت در ایران گفت: احداث انبارهای مسقف برای نگهداری غلات، احداث ترمینال ریلی کانتینری در بندر شهید رجایی، ساخت یک مجتمع عظیم تجاری و اداری در بندرعباس، توسعه خطوط کشتیرانی داخلی و منطقه‌ای و خرید تجهیزات استراتژیک بنادر کشور در دستور این شرکت برای سال جاری قرار گرفته که با توجه به تعاملات مناسب با سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت آن سازمان اجرایی خواهد شد.وی در خصوص ادامه فعالیت تایدواتر در بندر شهید رجایی گفت: با توجه به شرایط موجود همچنان تایدواتر خاورمیانه اپراتور اصلی هر دو ترمینال بندر شهید رجایی است و با توجه به ظرفیت خالی و برنامه ریزی صورت گرفته برای بازاریابی جدید، بندر شهید رجایی به یکی از بنادر مهم منطقه در زمینه توزیع کالا و کانتینر تبدیل شود.

صادقی از مذاکرات ویژه شرکت تایدواتر با سازمان بنادر و دریانوردی برای حضور جدی‌تر در بنادر و سرمایه گذاری‌های گسترده با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی خبر داد و افزود: در سال گذشته با وجود تحریم‌ها عملیات بندری این شرکت ۴/۹ درصد افزایش یافته و ۲ هزار سهامدار جدید به سهامداران شرکت تایدواتر افزوده شده است. وی به دو برابر شدن سودآوری شرکت تایدواتر در بندر امام خمینی (ره) طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ترمینال غلات بندر امام بدون برگزاری مناقصه به یک شرکت دیگر سپرده شد، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته سودآوری شرکت تایدواتر از طریق عملیات غلات، محوطه‌های اختصاصی و پشتیبانی، قرارداد تخلیه و بارگیری با شرکت ذوب آهن، اتکا و حمل خاک و ... در این بندر افزایش چشمگیری داشته است.