گروه بنگاه‌ها- به دنبال برگزاری دوباره جلسه معارفه ذوب‌آهن برای ورود به فرابورس، این بار نکات ویژه و مهم‌تری برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه از فعالیت این شرکت مطرح شد.

در این جلسه، صفرعلی براتی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن به تشریح فرصت‌ها و مزیت‌های ذوب‌آهن پرداخت و تصریح کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان از زیرساخت‌ها و زمینه‌های لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای برخوردار است. از این رو شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه هر چه بیشتر را دارد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که ذوب‌آهن به دلیل شرایط ویژه در بازار داخل کشور به عنوان تعیین‌کننده قیمت به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این شرکت نه تنها در حوزه بازار داخل بلکه در زمینه صادرات محصولات به بیش از ۴۰ کشور دنیا تاکنون موفق عمل کرده است.

وی از توقف رقم پرداختی ماهانه معادل ۲۵ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از دو ماه قبل خبر داد و افزود: به تدریج برخی از واحدهای تولیدی فولاد که طی سال‌های اخیر خصوصی شدند، از پرداخت رقم ماهانه به صندوق کنار کشیدند. از این رو تنها شرکت ذوب‌آهن بود که به طور مستمر متعهد پرداخت چنین رقم سنگینی به صندوق بود که با پیگیری‌های به عمل آمده پرداخت این رقم از دوش شرکت برداشته شد.

وی به راه‌اندازی طرح توازن در دو سال اخیر اشاره و تصریح کرد: در این مدت نیز طرح توسعه شهید کاظمی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مجوزها و فاینانس‌ موردنیاز را اخذ کرده و به دنبال برگزاری مناقصه برای عقد قرارداد برای احداث این پروژه هستیم. وی افزود: این طرح، تولید شرکت را به بیش از ۲/۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

براتی همچنین از برنامه تولید ۳ میلیون تن شمش طی سال آتی خبر داد.

مزیت‌ها و فرصت‌های «ذوب»

در همین راستا سبحانی، مدیرعامل قبلی شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به این مطلب که با فروش اولین بخش از سهام ذوب‌آهن، خصوصی‌شدن آن به معنای واقعی کلید می‌خورد، تصریح کرد: برخورداری از معادن سنگ آهن و زغال‌سنگ، عنوان دومین دارنده گاز دنیا و همچنین وجود نیروهای انسانی متخصص از جمله مزیت‌های کشورمان برای توسعه صنعت فولاد است. وی افزود: این در حالی است که ۷۰ درصد فولاد دنیا به دلیل قیمت بالای گاز و برق از روش کوره‌بلند تولید می‌شود که در ایران این درصد برعکس بوده و ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید به روش احیای مستقیم است؛ چرا که در قبل از انقلاب به جز ذوب‌آهن که با روش کوره‌بلند تاسیس شده همه کارخانه‌ها با روش احیای مستقیم شروع به کار کرده‌اند.

به گفته وی، با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها همه مسوولان ایمیدرو و کارشناسان هم‌عقیده بودند که تنها واحدی که می‌تواند با کمترین تبعات همچنان به رقابت ادامه دهد ذوب‌آهن است.

مدیرعامل سابق ذوب‌آهن در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه تخصصی برای قیمت‌گذاری هر سهم ذوب‌آهن ندارد و فقط از دیدگاه مدیریتی و فنی، بررسی‌هایی را انجام می‌دهد به تاریخچه شکل‌گیری این شرکت اشاره کرد و گفت: مشکلات ذوب‌آهن تا سال ۸۲ و قبل از راه‌اندازی بورس فلزات ادامه داشت؛ چرا که تا آن زمان دولت قیمت‌ها را تعیین می‌کرد که باعث زیان انباشته و بدهی‌های شدید «ذوب» شده بود.

سبحانی ادامه داد:‌ انتظار می‌رود با حذف کمک به صندوق و تولید کک بسیاری از مشکلات موجود برطرف شده و این شرکت از زیان به سود برسد.

وی افزود: نوسانات روزانه قیمت‌ها و تلاطم ارز مشکلاتی را ایجاد کرده، ولی با خصوصی شدن ذوب‌آهن و سایر شرکت‌ها راه برای پویایی و چابک‌سازی در اجرای پروژه‌ها باز می‌شود.

ذوب‌آهن دوساله سودده می‌شود

در ادامه جلسه مدیرعامل فرابورس در پاسخ به پرسش یکی از حاضران گفت: کشف قیمت ۱۵۱ و ۱۴۱ تومانی هرسهم ذوب آهن مربوط به عرضه هفته گذشته و ۷ درصدی سهام آن بود و در جریان عرضه مجدد ۲۵۰ میلیون سهم در چهارشنبه جاری، ممکن است قیمت هرسهم بالاتر یا پایین‌تر از کشف قیمت قبلی باشد.

وی ادامه داد: بعد از انجام عرضه اولیه ۳/۱۷ درصد سهام این شرکت، سازمان خصوصی‌سازی در صورت کشش بازار می‌تواند نسبت به تداوم عرضه تا ۷ درصد سهام ذوب آهن اقدام کند. وی تصریح کرد: بعد از کشف قیمت هر سهم نیز هیات واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی در مورد عرضه‌های بلوکی مانند بلوک ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم تصمیم‌گیری خواهند کرد. این درحالی است که ۲۰ درصد از سهام این شرکت در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

امید قائمی دربرابر این پرسش که با توجه به موکول شدن عرضه اولیه ۱۵ تا ۲۰ درصد سهام نفت و گاز پارسیان به آینده و همچنین شرایط کنونی بازار سهام، آّیا حدود ۱۱۰ میلیارد تومان نقدینگی برای خرید ۱۰ درصد سهام ذوب آهن وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: عرضه اولیه ذوب‌آهن با در نظر گرفتن حجم نقدینگی حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی کشور، رقم ناچیزی است؛ضمن اینکه هر عرضه اولیه ای مخاطبان خاص خود را داشته و موجب ورود سرمایه‌های جدید به بازار سرمایه می‌شود. وی گفت: بنابراین نه تنها پولی از بازار خارج نمی‌شود، بلکه با جذاب شدن بازار سهام، نقدینگی‌های جدیدی هم وارد می‌شود.

امید قائمی ادامه داد: واقعیت این است که هر چند شرکت ذوب آهن به دلایلی دچار زیان شده، اما این زیان برطرف می‌شود و با تکیه بر ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی که دارد تا دو سال دیگر سودده خواهد شد.

وی پیش‌بینی کرد: اگر سهام ذوب آهن به فروش نرسد ممکن است دولت اقدام به فروش بلوکی آن کند.