گروه بورس- علیرضا باغانی: آخرین هفته معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به احیای وضعیت شاخص در رقابت با این نهادهای مالی منجر شد.

بررسی هفته معاملاتی منتهی به بیستم دی‌ماه حاکی از آن است که شاخص کل بورس با ۱۸ رتبه ارتقا از پله سی و هشتم در هفته قبل به رتبه دهم در هفته مورد اشاره رسیده است، هرچند شمار صندوق‌های دارای بازدهی منفی تغییر محسوسی نداشته است.
در این هفته دماسنج بازار با 9/2 درصد بازدهی توانسته فقط از 9 صندوق سرمایه‌گذاری عقب بماند و در واقع به احیا و بازیابی شرایط گذشته خود بپردازد.
بنابر این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امید سهم در این روز بازدهی ۴/۴ درصدی را به ثبت رسانده و اول شده، حال آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آگاه، بورسیران، عقیق، فیروزه، رضوی، آپادانا، شاخصی کارآفرین وایستاتیس با بازدهی متغیر ۳/۴ تا ۳ درصد دوم تا نهم شده‌اند، ضمن اینکه بازدهی صندوق شاخصی کارآفرین که تلاش می‌کند تا عملکرد مشابهی با شاخص بورس داشته باشد، از شاخص پیشی گرفته و هشتم شده است، آن هم با بازدهی ۱/۳ درصدی.
این در حالی است که در هفته قبل صندوق شاخصی کارآفرین 6 پله از شاخص عقب‌تر بود و چهل‌وپنجم شده بود.
افزون بر این، در هفته مورد اشاره عملکرد ۶ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به بازدهی منفی منتج شده و یک صندوق سرمایه‌گذاری هم (آرین) بدون هیچ گونه بازدهی منفی به کار خود ادامه داده است و بازدهی ۳ صندوق سرمایه‌گذاری شامل بانک اقتصاد نوین، خبرگان و توسعه فردا تنها ۱/۰ درصد مثبت بوده است.این گزارش حاکی از آن است که در یک ماه معاملاتی منتهی به بیستم دی‌ماه سال جاری هم صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران با ۵/۱۱ درصد بازدهی رکورددار این نهادهای مالی بوده است و صندوق‌های فیروزه، رضوی، صنعت و معدن و امید سهم نیز به ترتیب با ۲/۹، ۹/۸، ۲/۶ و ۹/۵ درصد بازدهی، دیگر صندوق‌های پربازده بورس طی ماه یادشده به شمار می‌روند. ضمن اینکه ۵ صندوق سرمایه‌گذاری در مدت یادشده به سرمایه‌گذاران خود زیان داده‌اند و بیشترین بازدهی منفی هم مربوط به صندوق بانک اقتصاد نوین با ۳/۵ درصد بازدهی منفی بوده است. در این مدت شاخص بورس هم ۳ درصد بازدهی داشته و رتبه بیست و دوم را به خود اختصاص داده است.اما در سه ماهه اخیر (منتهی به ۲۰ دی) نیز صندوق آرین با ۷/۶ درصد بازدهی پیشتاز صندوق‌ها بوده و در شرایطی که شاخص بورس ۵ درصد بازدهی منفی داشته، ۱۳ صندوق به سرمایه‌گذاران خود سود رسانده‌اند و بقیه صندوق‌ها هم یکپارچه رنگ قرمز را تجربه کرده‌‌‌اند.
بررسی عملکرد صندوق‌ها در 6 ماهه نیز حاکی از آن است که صندوق‌های آرین، بورسیران و حافظ در این پروسه زمانی با ثبت 5/20 درصد تا 4/14 درصد بازدهی، به عنوان سودآورترین صندوق‌ها شناخته شده‌اند، حال آنکه 40 صندوق سرمایه‌گذاری با ثبت بازدهی مثبت سرمایه‌گذاران خود را راضی نگاه داشته‌اند.
اما شاخص در این مدت ۳/۴ درصد بازدهی داشته و در میان ۶۰ صندوق فعال در بورس، بیست و هشتم شده است.
در نهایت عملکرد یک سال اخیر صندوق‌ها نیز نشان می‌دهد که صندوق کارگزاری بانک صادرات ایران با رکورد ثبت 4/51 درصد بازدهی، رکوردشکن بوده و صندوق بورسیران که همواره جایگاه صعودی خود را در دوره‌های قبل حفظ کرده بود، 8/45 درصد بازدهی، مثبت را به ثبت رسانده است و رتبه سوم تا پنجم هم، از آن صندوق‌های آرین، کارگزاری بانک تجارت و امید ایرانیان است که بین 9/36 تا 9/34 درصد بازدهی را به سرمایه‌گذاران نشان داده‌اند.
یادآور می‌شود در این مدت تنها عملکرد دو صندوق رضوی و بانک اقتصاد نوین منفی بوده است و شاخص بورس نیز با ۶/۲۸ درصد بازدهی مثبت رتبه نهم را در میان این نهادهای مالی به خود اختصاص داده است.