دادوستدهای زمستانی بورس

گروه بورس- اعظم شریفی: بازار این هفته همچنان شاهد رکود و عدم انگیزه کافی معامله‌گران برای خرید سهام بود. عملکرد این هفته حقوقی‌ها نیز بر حمایت از سهام زیرمجموعه در قیمت‌های منفی متمرکز بود. به نظر می‌رسد رونق بازارهای موازی همچنان موجب انتظار و عقب‌نشینی خریداران در بورس اوراق بهادار شده است. در این هفته هرچند گروه ساختمانی معاملات پرحجمی را به دنبال گروه کاشی و قندی‌ها شاهد بود، اما عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها، معاملات سهام این گروه را متعادل کرد.

این در حالی است که خرید سنگین حقوقی‌ها در نماد بانک پاسارگاد موجب شد میزان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی به نحو چشمگیری افزایش یابد؛ به طوری که در سه روز نخست هفته

۲۱۷ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رقم خورده است. فعالیت حقیقی‌ها هم در این هفته در نمادهای کالسیمین، سامان‌گستر اصفهان، کاشی حافظ و کالسیمین متمرکز بود.

حقوقی‌‌ها و خرید سهام

روز شنبه بانک تجارت کماکان به خرید سهام شرکت‌‌های پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری ملی ادامه داد، از طرفی پارس آریان خریدار میدکو بود.

معادن و فلزات علاوه بر خرید سهام کابل‌‌های شهید قندی اقدام به خرید ۲۰ هزار سهم فولاد خراسان کرد. از سویی دیگر، دانایان پارس با خرید ۵۰۰ هزار سهم پست بانک نشان داد، همچنان علاقه‌مند به این سهم است.

اما صبا تامین و صدر تامین در این روز فروشنده بودند و به عرضه سهام معدنی املاح، پشم و شیشه و خاک چینی در بازار پرداختند.

در این حال، غدیر پس از بازگشایی بین‌المللی توسعه ساختمان اقدام به عرضه بلوک ۲ میلیون سهمی این شرکت کرد و در دیگر نماد ساختمانی یعنی مسکن شمال شرق، سرمایه‌گذاری مسکن فروشنده بلوکی ۱۵ میلیون سهمی این شرکت بود که حاصل آن ورود دو شرکت زیرمجموعه صنعت و معدن به جرگه سهامداران بالای یک درصد «ثشرق» بود.

از سوی دیگر، صندوق بیمه روستاییان و عشایر خرید‌‌های پرحجمی در نمادهای سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه و فولاد خراسان کرد؛ در حالی که نور همدانیان کماکان در نماد قند نیشابور به عنوان خریدار ظاهر شد و از طرفی در نماد تجهیزاتی آذرآب شخصیت حقیقی این سهم خریدار بود.

روز شنبه در نماد بانک سینا، سرمایه‌گذاری نوردنا با خرید سهام این بانک مانع از معاملات منفی شد. در نماد نفت پارس، بانک سرمایه در دومین روز متوالی با خرید بیش از ۸/۹ میلیون سهم این شرکت درصد سهامداری خود را به بیش از ۱۲ درصد رساند.

خرید و فروش‌‌های کم حجم حقوقی‌‌ها

در بازار روز یکشنبه، بانک صادرات، فروشنده تعداد اندکی از سهام غدیر بود و از طرفی دیگر صندوق روستائیان و عشایر خریدار ۱۰۰ هزار سهم این شرکت بود.

در همین حال، خصوصی‌سازی اقدام به فروش سهام دو شرکت بانک ملت و بالاست کرد، اما از طرفی دیگر بین‌المللی توسعه ساختمان بیش از ۵ میلیون سهم باغمیشه را عرضه کرد.

این گزارش حاکی از آن است که در روز یکشنبه دانایان پارس بیش از ۵۳۰ هزار سهم پست بانک را خریداری کرد، در حالی که سرمایه‌گذاری سپه خریدهای اندک خود را در نمادهای داروسازی فارابی، سیمان داراب، گلتاش و سرما آفرین ادامه داد.

صبا تامین هم اقدام به خرید سنگین در سهام مواد اولیه داروپخش، پتروشیمی فناوران و دارویی رازک کرد.

غدیر روز یکشنبه فروشنده یک میلیون سهم «ثاخت» و خریدار توسعه صنایع بهشهر بود؛ در شرایطی که سرمایه‌گذاری ملی حجم خریدهای خود را در نمادهای لبنیات پاک، آلومتک، قند پیرانشهر و قند نقش جهان افزایش داد.

در همین حال، در نماد مسکن شمال شرق باز هم بانک مسکن ۵ میلیون سهم فروخت و نور همدانیان در نقش خریدار سهام شرکت‌‌های قند مرودشت، نیشابور و حتی سیمان اصفهان ظاهرشد.

سرمایه‌گذاری خارجی بورس تهران یعنی شرکت پرشیا ایکویتی فاند هم در این روز دو بلوک یک میلیون سهمی از سرمایه‌گذاری مسکن و شاهد را به فروش رساند.

از سویی دیگر، در نماد بانک پاسارگاد، گروه مالی پاسارگاد اقدام به خرید بیش از ۲۶ میلیون سهم از سهام این شرکت کرد، بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول یعنی نوردنا هم مبادرت به خرید بیش از ۲ میلیون سهم گروه بهمن و ۳۰۰ هزار سهم بانک سینا کرد.

معاملات سنگین ساختمانی

در بازار روز دوشنبه سرمایه‌گذاری سایپا ۵۰۰ هزار سهم سایپا را خریداری کرد و از طرفی دیگر سرمایه‌گذاری سایپا ۳۰۰ هزار سهم پارس خودرو را خرید و در همین حال، اعتضاد غدیر هم اقدام به خرید ۴۰۰ هزار سهمی گروه بهمن کرد.

در این روز سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه از شرکت‌‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سهام شرکت نوسازی و ساختمان تهران را فروخت و در مقابل بیش از ۷۷۰ هزار سهم مسکن شمال شرق را خریداری کرد.

از سوی دیگر، پارس آریان با خرید یک میلیونی سهام میدکو کماکان از این سهم حمایت کرد و سرمایه‌گذاری سمند هم خریدار ۱۰۰ هزار سهمی «خاور» و ۲۰۰ هزار سهمی ایران خودرو بود. صبا تامین هم اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی نظیر حفاری شمال، داروسازی ابوریحان، لقمان و مواد اولیه داروپخش نمود.

صندوق بازنشستگی نفت با خرید سهام حفاری، تجارت الکترونیک پارسیان، پتروشیمی خارک و بانک‌‌های ملت، پاسارگاد و لیزینگ رایان سایپا حمایتگر بازار بود. در همین حال، سرمایه‌گذاری غدیر فروشنده سنگین بیش از ۳/۳ میلیون سهم «ثاخت» بود، از طرفی این شخصی حقوقی اقدام به خرید ۲۰۰ هزار سهمی توسعه صنایع بهشهر کرد.

در روز دوشنبه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح هم اقدام به خرید ۱۰۰ هزار سهم کالسیمین نمود و از طرف دیگر بازیگر اصلی قندی‌‌ها (نور همدانیان) خرید اندکی در نماد قند مرودشت و خرید نسبتا سنگینی در قند نیشابور داشت.

در نماد ماشین سازی اراک نیز سرمایه‌گستر سهند یک میلیون سهم این شرکت را خریداری کرد و پتروگوهر فراساحل کیش هم خریدار ۱۶۰ هزار سهم صدرا بود.

«مارون» آمد

روز سه‌شنبه در نماد قند ثابت، آستان قدس رضوی فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی بود. در این روز از ۱۴۰ میلیون سهم عرضه شده، مارون ۱۲۵ میلیون سهم متعلق به ساتا و بیش از ۱۴ میلیون سهم عرضه شده متعلق به نفت و گاز پارسیان بود.

همچنین در نماد ساختمانی مسکن شمال شرق دو حقوقی فعال یعنی سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه اقدام به خرید و حمایت از این سهم کردند. در حالی که در روز یاد شده، معادن و فلزات به‌رغم خرید ۵۱ هزار سهمی کابل‌‌های شهید قندی، به خرید ۵۵۰ هزار سهم فولاد امیرکبیر اقدام کرد.

از سوی دیگر، صبا تامین در نقش خریدار بیمه پارسیان، حفاری شمال، پتروشیمی فناوران، سرب و روی ایران، نسوز ایران، داروسازی ابوریحان و مواد اولیه داروپخش ظاهر شد.

در همین حال، روز سه‌شنبه صندوق بازنشستگی نفت نیز خریدهای خود را در حجم‌‌های کمتری ادامه داد و سهام بانک پاسارگاد، پتروشیمی خارک، تجارت الکترونیک پارسیان، سرمایه‌گذاری البرز و رایان سایپا را به پرتفولیوی خود افزود.

این گزارش حاکی از آن است که در روز سه‌شنبه، صندوق بیمه روستاییان و عشایر خرید سنگینی در نماد بین‌المللی توسعه ساختمان داشت. نور همدانیان اقدام به خرید سهام دو شرکت قندی مرودشت و نیشابور کرد و از طرفی دیگر در نماد تجهیزاتی «فاراک» حمایت‌‌های سرمایه‌گذاری سرمایه سهند باعث عدم افت قیمتی در این سهم و حتی معاملات مثبت شد. در نماد بانکی سینا طبق معمول نوردنا خریدار این سهم بود و از طرفی نفت و گاز پارسیان با خرید بیش از ۲۰۰ هزار سهم «شبریز» از این سهم حمایت کرد.

بدین ترتیب هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با رکود و رخوت نسبی در معامله حقوقی‌ها دانست که البته آثار ورود پتروشیمی مارون و جو راکد بازار نیز در این رفتار نقش موثری داشته است.