گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: فردا ۱۴۰ میلیون سهم پتروشیمی مارون برای کشف قیمت در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.به گزارش خبرنگار ما مدیران پتروشیمی مارون دیروز در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت مالی و عملیاتی پتروشیمی مارون و عرضه آن را اعلام کردند.

در این جلسه حمیدرضا اسکندری، رییس هیات مدیره پتروشیمی مارون و نماینده ساتا با اشاره به اینکه هیچ یک از سهامداران شرکت حاضر به عرضه سهام این پتروشیمی نبودند، گفت: در حال حاضر به دلیل عرضه ۵/۳ درصدی سهام این شرکت در فرابورس عرضه آن در بازار دوم صورت می‌گیرد که به طور حتم در ۶ ماه آینده این شرکت به بازار اول خواهد وی با اشاره به اینکه هیات مدیره علاقه چندانی به عرضه ۵ درصدی نداشت، گفت: هدف ما این است که این سهم را روان کنیم و با عرضه ۵/۳ درصدی این سهم نگران ترکیب هیات مدیره نیستیم.

اسکندری در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه سهام پتروشیمی مارون به سرمایه‌گذاری غدیر از سوی ساتا گفت: در حال حاضر «وغدیر» نیز باید با ارزش امروز این سهام را از بازار خریداری کند.

وی در ادامه با اشاره به سودآور شدن پتروشیمی لاله طی یک سال اخیر اضافه کرد: پتروشیمی مارون صاحب ۴۵ درصد از سهام پتروشیمی لاله بود که پس از خرید سهم شریک خارجی آن، به قیمت بسیار مناسب و ناچیز یعنی حدود ۲۰ میلیارد تومان توانست ۶۴ درصد سهام این شرکت را در اختیار بگیرد.

وی افزود: پس از اخذ سه کرسی هیات مدیره در پتروشیمی لاله توسط پتروشیمی مارون، در حال حاضر این شرکت با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است و به‌رغم وجود تحریم‌ها در حال حاضر مشتریانی دارد که خواهان پیش خرید محصولات آن هستند. اسکندری بر این اساس سهام پتروشیمی مارون را یکی از طلایی‌ترین سهام مجموعه سازمان تامین‌اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) و از ارزشمندترین دارایی‌های کشور دانست.

وی مهم‌ترین ویژگی این شرکت را استفاده از گاز طبیعی برای خوراک اعلام کرد.

در ادامه این جلسه رحیم شریف موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مارون نیز تبدیل ۵۸ درصد از خوراک دریافتی به اتیلن را از ویژگی‌های بزرگ این شرکت دانست و گفت: این نسبت در شرکت‌های دیگر حدود ۳۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه اتیلن اصلی‌ترین عنصر پتروشیمی به شمار می‌رود، افزود: گاز موردنیاز پتروشیمی مارون از دولت خریداری می‌شود و شرکت طی سال گذشته توانست تامین خوراک خود را با ایجاد سیستم‌های جانبی و تعاملاتی با صنعت نفت به حداقل ۹۵ درصد برساند. وی اضافه کرد: در حال حاضر اقدام به شناسایی سه منبع جدید برای خوراک کرده‌ایم که با یکی از آنها توافق و با یکی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش ادامه داد: شاید در ایران ما تنها شرکتی باشیم که خوراک موردنیاز را خودمان استحصال می‌کنیم.

شریف موسوی با تاکید بر اینکه براساس مصوبه سال گذشته مجمع در حال ورود به واحدهای پایین‌دستی هستیم، گفت: در سال آینده با افزایش تولید قادر خواهیم بود نسبت به سودآوری بیشتر شرکت امیدوار باشیم که در این زمینه مجمع با افزایش ۲۰ درصدی تولید «الفین» موافقت کرده است.

مدیرعامل پتروشیمی مارون درباره طرح‌های مشارکتی و توسعه‌ای شرکت گفت: مشارکت در طرح بزرگ پتروشیمی بوشهر مشارکت ۲۰ درصدی در طرح پتروشیمی سلمان فارسی طرح توسعه واحد الفین؛ مشارکت ۵ درصدی در تاسیس بانک صنعت نفت و مشارکت در طرح پتروشیمی ایلام از جمله برنامه‌های توسعه‌ای مارون به شمار می‌روند.

شریف موسوی در ادامه با اشاره مسائل مالی شرکت توضیح داد: به جز سه قسط ۳۰ میلیون یورویی که ناشی از بدهی ارزی به دویچه بانک است، هیچ بدهی داخلی و خارجی نداریم اما از برخی شرکت‌ها و بنگاه‌ها مطالباتی به ارزش یکصدمیلیارد تومان داریم که نسبت به دریافت آنها اقدام کرده‌ایم.

وی همچنین افزایش نرخ ارز را به نفع پتروشیمی مارون ذکر کرد و گفت: در حال حاضر نه تنها به برخی از همکاران برای تهیه ارز کمک می‌کنیم بلکه در این زمینه با دولت نیز وارد مذاکراتی شده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالاتی درباره اثر تحریم‌ها گفت: از لحاظ فروش در این زمینه با مشکل مواجه نیستیم و تنها حدود ۱۲ درصد صادرات به اروپا داریم که در صورت افزایش تحریم‌ها این صادرات را به بازارهای دیگر از جمله چین و ترکیه منتقل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محصول شرکت، مشتری خاص خود را دارد افزود: در برخی ماه‌های سال چین محصولات ما را با قیمت بهتری خریداری می‌کند.

مصطفی احمدزاده، مدیر مالی پتروشیمی مارون نیز در ادامه این جلسه با اشاره به سوددهی شرکت طی ۵ سال اخیر گفت: سود خالص شرکت از ۱۳۷ میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۶۹۷ میلیارد تومان در سال ۸۹ رسیده و پیش‌بینی سال ۹۰ برای این رقم معادل یک‌هزار و ۵۳ میلیارد تومان است.

وی همچنین تولید شرکت را که در سال ۸۶ بالغ بر دو میلیون و ۷۶ هزار تن بوده، در سال ۸۹ بالغ بر سه‌میلیون و ۵۵۸ هزار تن دانست و افزود: این رقم در سال ۹۰ به چهار میلیون و ۲۳۱ هزار تن خواهد رسید. وی در ادامه با اشاره به معافیت‌های مالیاتی شرکت که به دلیل حضور در منطقه محروم از آن برخوردار است، اضافه کرد: با توجه به معافیت ۱۰ ساله شرکت تا سال ۹۵ از این امتیاز برخوردار هستیم.

یادآور می‌شود فردا ۱۴۰ میلیون سهم پتروشیمی مارون معادل ۵/۳ درصد از سوی کارگزاری مفید عرضه می‌شود. محدودیت خرید هر ایستگاه معاملاتی ۲۴۰ هزار سهم و سهمیه خرید معامله‌گر بر خط (آنلاین) ۵۰۰ سهم است.

با توجه به درج نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون در بازار دوم فرابورس ایران و محدودیت‌های موجود در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، این صندوق‌ها هیچ‌گونه سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند.

صندوق‌هایی که دارای ایستگاه معاملاتی مجزا هستند نیز نباید از ایستگاه معاملاتی خود برای ثبت سفارش خرید در نماد معاملاتی «مارون۱» استفاده کنند.