گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو آرام و بی‌تب و تابی بود که در آن معامله‌گران شاهد اقبال نسبی به گروه حاشیه‌ای ساختمان سازی بودند. در بازار دیروز نوسان گروهی برخی شرکت‌های کوچک با سهام شناور اندک ادامه داشت. این نوسانات باعث شد تا گروه قندی به سوی دوره استراحت و رکود حرکت کرده و در مقابل گروه ساختمانی بورس پس از مدت‌ها شاهد تشکیل صف‌های خرید بودند.

در بازار دیروز نمادهای مسکن، مسکن شمال شرق، سرمایه‌گذاری ساختمان، باغمیشه، سامان گستر و بین‌المللی توسعه ساختمان با صف خرید همراه شدند که این صف‌های خرید بیش از هر موضوعی ناشی از اقبال دوره ای معامله‌گران به شرکت‌های کوچک بازار است. به ویژه آنکه در بازار املاک و مستغلات نشانه ای از تغییر و بهبود به چشم نمی‌خورد و رکود گذشته همچنان پا برجاست.

روز گذشته همچنان رفتار بازارهای موازی به ویژه طلا و ارز در معرض دید معامله‌گران قرار داشت. پس از چند روز آرامش دیروز بهای دلار رو به افزایش گذاشت و در حالی که قیمت‌ها به ۱۴هزار ریال نزدیک شده بود، دیروز بار دیگر بهای دلار به ۱۴هزار و ۶۰۰تا ۷۰۰ریال افزایش یافت. در همین حال بازار سکه نیز متاثر از وضعیت بازار ارز در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی است.

دیروز در تحولات بازارهای موازی، سید عباس موسوی عضو کارگروه بانکداری بدون ربا تعیین قیمت ۵۴۶هزار تومانی برای پیش فروش سکه را ارزان فروشی ذخایر ملی عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی حق ندارد ثروت ملی را زیر قیمت به سوداگران بفروشد و این نوع ارزان فروشی ذخایر ملی از نظر شرعی محل شک و تردید است.

در تحولات موثر بر بازار همچنین رییس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار در بیست و ششمین نشست ماهانه اعضای کانون کارگزاران در مورد نگرانی اهالی بازار از حذف نام پست بانک از فهرست واگذاری‌ها گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است، سود آوری پست بانک با وجود افزایش دفاترش در سطح کشور رشد یافته به طوری که سود این شرکت با سرمایه ۵۶ میلیارد تومان در سال گذشته به رقم ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه موضوع فوق هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، اظهار کرد: معتقدم بحث واگذاری پست بانک، به زودی ختم به خیر می‌شود.

دکتر صالح‌آبادی همچنین درباره وضعیت نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی در بورس تهران افزود: بیش از حدود دو ماه است که نماد این شرکت در بازار متوقف است که این امر بر روی حجم معاملات نیز تاثیر گذاشته است.

وی به مذاکرات مسولان سازمان بورس با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: مشکل پرداخت هزینه‌های صندوق بازنشستگی فولاد با اتخاذ راهکارهایی در حال رفع است به گونه ای که امیدوارم ظرف چند روز آینده، نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی در بورس بازگشایی شود. در همین حال دیروز رییس‌جمهوری قانون جدید معادن را ابلاغ کرد. همچنین سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری سهام برخی شرکت‌ها و نیروگاه‌های برقی موافقت کرده تا بر این اساس، ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه هسا، ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه پرند و ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه سمنان و همچنین نیروگاه‌های ارومیه، سلطانیه، چابهار و سبلان از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر بابت رد دیون دولت به پیمانکاران وزارت نیرو بر اساس جزء الف بند ۳۵ ماده واحد قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط واگذار شود.

همچنین این سازمان در روزهای ۱۰ و ۱۱ دی ماه سال جاری ۱۰۰ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند و سهند را از طریق بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد ادامه انتشار خبرهای تکمیلی در مورد عرضه پتروشیمی مارون بودند؛ زمان عرضه اولیه این شرکت به روز سه‌شنبه موکول شده است. کارشناسان بازار در همین حال نگران قیمت‌گذاری این شرکت براساس نسبت پی‌ بر‌ ای در مقابل ارزش واقعی آن هستند؛ به دلیل بالا بودن حاشیه سود این شرکت که بیش از ۶۰درصد است.

قیمت‌گذاری براساس پی‌ بر‌ ای شرکت حتی با لحاظ پی‌ بر‌ ای ۵برای مارون قیمت این واحد را به ۴هزار و ۸۰۰میلیارد تومان می‌رساند که در مقابل ارزش جایگزینی این واحد تفاوت قابل ملاحظه‌ای را دارد. عرضه مارون همچنین می‌تواند فشاری را به بازار وارد سازد. این عرضه می‌تواند سطح نقدینگی شکننده بازار را بیش از پیش با مشکل مواجه سازد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و بی‌انگیزه بود که در آن شاخص ۵۹/۱واحد افت کرد و به ۲۴هزار و ۴۵۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۶/۴۷میلیارد تومان رسید که ۵/۱۴درصد آن را معاملات ۵/۳۵میلیون سهم پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۴۹نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۸نماد با کاهش قیمت و ۱۰۳نماد با رشد ارزش داد و ستد شدند.