گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با شرایط ضعیفی سپری کرد، به طوری که در مجموع این بازار بیش از 29 میلیون سهم به ارزش 121 میلیارد ریال خرید و فروش شد که در مقایسه با روز معاملاتی ماقبل تغییر چندانی نداشت.

در همین حال، روز گذشته از ۵۱ نماد معامله شده در بازار، ۲۷ نماد با کاهش قیمت، ۱۵ نماد با افزایش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند. روز گذشته دو شرکت باغمیشه و کویرتایر شاهد بازگشایی نماد معاملاتی خود بودند که به ترتیب بیشترین رشد و افت قیمت را به خود اختصاص دادند. در این روز، نماد معاملاتی باغمیشه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۱۹۵ تومانی، با ۴۵/۶ درصد رشد قیمت بازگشایی شد و در پایان معاملات قیمت هر سهم آن به نرخ ۲۴۰۹ ریال رسید و با معامله ۵/۳ میلیون سهم به ارزش ۷/۵ میلیارد ریال به کار خود پایان داد. این در حالی است که کویرتایر پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم با افت ۱۶/۶ درصدی بازگشایی شد و هر سهم آن به نرخ پایانی ۱۴۳۱ ریال رسید.
همچنین در این روز نمادهای معاملاتی همکاران سیستم، لیزینگ ایرانیان، افرانت، فن‌آوا و همراه اول و تمامی امتیازات بانک مسکن به جز دوره بهمن ماه، شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
از سویی دیگر، بازار فرابورس در روز گذشته شاهد معاملات پرحجم نمادهای میدکو، بانک ایران‌زمین و سرمایه‌گذاری خوارزمی بود، به طوری که هر کدام از نمادهای مزبور به ترتیب خرید و فروش ۸/۸، ۷/۶ و ۶/۳ میلیون سهم را ثبت کردند.
معاملات پرحجم مسکن در فرابورس
از سویی دیگر، در دو هفته گذشته بیش از ۳۰درصد حجم کل معاملات فرابورس به امتیاز تسهیلات مسکن اختصاص داشت و تعداد خریداران آن به ۷۲۰۰ نفر رسید.
در حالی که حجم کل معاملات فرابورس از ابتدای سال تا پایان آبان ماه 11میلیارد و 625میلیون ورقه بود، آمارهای موجود در دو هفته جاری نشان می دهد که معاملات فرابورس به 860میلیون سهم به ارزش 01/3 میلیارد ریال رسید و بازار ابزار های نوین مالی توانست 4/1میلیارد ریال ارزش کل بازارهای فرابورسی را تصاحب کند.
جزئیات این آمار حاکی از آن است که حجم معاملات در بازار اول فرابورس ۱/۲۴۱ میلیون سهم بود که در ۱۷هزارو ۵۴۹دفعه توسط ۲هزار و ۷۶۶ خریدار معامله شد. همچنین در بازارهای دوم و پایه به ترتیب ۳/۵۳۸ و ۳/۷۶میلیون سهم توسط ۸۰۵ و ۷۵۷سرمایه گذار جابه‌جا شد. بازار سوم نیز شاهد پایان پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق‌تقدم شرکت بازرگانی صنعتی بهشت پارس به ارزش ۲/۳میلیارد ریال بود.
همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی 5/1 میلیارد ورقه دست به دست شد که 2/1 میلیارد آن به معاملات اوراق و 263میلیون آن به معاملات امتیاز تسهیلات مسکن اختصاص داشت.
براساس این آمار، بازار اول میزبان بیشترین حجم معاملات توسط شرکت میدکو بود که ۱/۱۰۱ میلیون سهم در ۳۶۳۴ نوبت در معامله شد. بانک گردشگری در بازار دوم نیز بیشترین حجم معاملات را با خرید و فروش ۴/۲۷۹میلیون سهم از آن خود کرد.
علاوه بر این در بازار پایه، سهام شرکت گروه فن‌آوا به ارزش 9/26 میلیارد ریال توسط 290 سرمایه گذار در 1643نوبت خرید و فروش شد و رتبه نخست را در میان سایر شرکت‌های بازار پایه کسب کرد.
عرضه بلوکی ناموفق
همچنین روز گذشته بلوک 73 درصدی از سهام شرکت توسعه گردشگری ایران در بازار سوم فرابورس عرضه شد که بدون خریدار باقی ماند. روز گذشته تعداد 49 هزار و 57 سهم معادل 73 درصد از سهام شرکت توسعه گردشگری، توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازار سوم فرابورس عرضه شد. قیمت پایه هر سهم مزبور 21 میلیون و 953 هزار و 899 ریال در نظر گرفته شده بود که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفته و روی میز فروش باقی ماند.
حضور «بازرس» در فرابورس
در همین حال، روز گذشته شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران به عنوان پنجاهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس درج شد.
بر این اساس، دیروز شرکت یادشده با نماد «بازرس» و به عنوان سی‌امین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد؛ این شرکت در زمینه تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی فعالیت دارد.