سنا- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تاکنون ۵۰ شرکت سهامی عام در راستای اجرای ماده ۹۹ قانون پنجم توسعه نزد این سازمان به ثبت رسیده اند.

دکتر «سید‌علی حسینی» در ششمین گردهمایی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق افزود: در ابتدا تصور این بود که با اجرای ماده ۹۹ قانون پنجم توسعه، شرکت‌های زیادی در مدت زمان کوتاهی، وارد بازار سرمایه می‌شوند. وی یکی از مشکلات برای ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس را در اختیار نداشتن فهرست شرکت‌های سهامی عام در کشور اعلام کرد و گفت: متاسفانه آمار دقیقی در مورد شرکت‌های سهامی عام در کشور وجود ندارد به طوری که تنها سوابق ۷۹ شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها درج شده است.

دکتر حسینی تصریح کرد: البته اجرای ماده ۹۹ به معنای الزام پذیرش نیست بلکه الزام ثبت نزد سازمان بورس و انجام نقل و انتقالات سهام این شرکت‌ها از طریق بورس یا فرابورس است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اظهار کرد: اگر درصدد توسعه و رشد روز افزون بازار سرمایه هستیم، باید ارکان مختلف بازار علاوه بر تمرکز بر روی زنجیره ارزشی خود، توجه لازم را به گسترش کل بازار داشته باشند.

دکتر حسینی با بیان اینکه در دو سال اخیر دو موضوع در حوزه پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه به وجود آمده است، گفت: شرکت‌های کارگزاری می‌توانند مجوز مشاور عرضه و پذیرش را از سازمان بورس اخذ کنند تا بتوانند مراحل پذیرش و عرضه شرکت‌ها را بر عهده گیرند.

وی اضافه کرد: تبلیغات در گذشته در بازار سرمایه جایگاهی نداشت اما بررسی سایر بورس‌ها نشان می‌دهد که تبلیغات در بازارهای مالی جهان وجود دارد. معاون سازمان بورس تصریح کرد: در حوزه پذیرش شرکت‌ها منعی برای تبلیغات و بازاریابی وجود ندارد اما تبلیغات در لحظه تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام نیازمند تخصص و اخذ مجوزهای لازم است.

وی اظهار کرد: در بازارهای مالی جهان، مجازات‌های سنگینی برای ارائه مشاوره بدون صلاحیت و مجوز پیش‌بینی شده که به همین علت در این بخش نوع و روش تبلیغات متفاوت است. دکتر حسینی گفت: همچنین مطالعات بورس‌های جهان نشان داد که در برخی از بورس‌ها، کمیته بازاریابی وجود دارد که این پیشنهاد در بورس تهران مطرح شد تا برنامه پذیرش شرکت‌ها با انسجام بیشتری دنبال شود.

وی افزود: سازمان بورس نیز به لحاظ جنبه‌های قانونی و مقرراتی در تلاش است تا شرایط را برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه فراهم کند.

معاون سازمان بورس اظهار کرد: مسوولان این سازمان با بیشتر مجموعه‌های بزرگ کشور (مانند تامین اجتماعی) مذاکراتی را برای ورود شرکت‌های زیر مجموعه آنها برگزار کرده‌اند که امیدواریم نتایج خوبی از این مذاکرات گرفته شود.

دکتر حسینی از راه اندازی بانک اطلاعات شرکت‌های سهامی عام در سازمان بورس خبر داد و گفت: شرکت‌های کارگزاری می‌توانند از این بانک اطلاعات برای پذیرش شرکت‌ها در بورس یا فرابورس استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس ظرف چند روز آینده، فراخوانی را در راستای تاکید دوباره بر اجرای ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه منتشر خواهد کرد تا تکالیف قانونی شرکت‌های مشمول را مورد تاکید قرار دهد.

تشکیل کارگروه توسعه بازار سرمایه

در این جلسه دبیرکل کانون کارگزاران از تشکیل کارگروهی به عنوان کارگروه توسعه بازار توسط کانون کارگزاران خبر داد و خواستار تسهیل شرایط ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس و پذیرش آنها شد.

روح‌الله میرصانعی در مورد پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس و الزامات قانون، با اشاره به ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه گفت: معاملات شرکت‌های سهامی عام اگر خارج از بورس یا فرابورس انجام شود، می‌تواند باطل اعلام شود. وی با تاکید بر انجام معاملات در بورس به منظور حفظ اعتبار این نهاد، افزود: انجام معاملات در بورس و فرابورس موجب رشد و توسعه بازار سرمایه می‌شود.

میرصانعی بر فعال شدن بخش مشاوران پذیرش توسط کارگزاران تاکید و تصریح کرد: همچنین پذیرش شرکت‌های بیشتر در دستور کار قرار گیرد.دبیرکل کانون کارگزاران خاطرنشان کرد: شرکت‌های سهامی عام چه نزد سازمان ثبت شوند و چه ثبت نشوند، مکلف به ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی خود به سازمان بورس هستند.وی با اشاره به اینکه با ثبت نزد سازمان بورس کار پذیرش شرکت‌ها راحت تر انجام می‌شود، خواستار تسهیل شرایط ثبت نزد سازمان و پذیرش شرکت‌ها شد تا به این وسیله شرکت‌ها بتوانند از فرصت حضور در بازار سرمایه استفاده کنند.

افزایش حداقل سرمایه اسمی شرکت‌های بورس

همچنین معاون شرکت بورس در این جلسه اظهار کرد: مسوولان شرکت بورس هم دغدغه‌هایی در رابطه با پذیرش شرکت‌های جدید دارند، به همین دلیل در جریان بازنگری سازمان بورس در دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها، حداقل سرمایه اسمی شرکت‌ها برای حضور در بازار دوم از ۳ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و شرکت‌های تابلوهای اصلی و فرعی هم باید حداقل ۱۰۰ و ۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشند. علی سنگینیان ادامه داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شده ۱۹۴ شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار حداقل سرمایه تعیین شده را ندارند. در این رابطه شرکت‌های کارگزاری می‌توانند به این دسته شرکت‌ها مشاوره‌هایی در مورد افزایش سرمایه بدهند. ضمن اینکه شرکت بورس این دسته شرکت‌ها را مجبور به استفاده از بازارگردان خواهد کرد.