فارس- دبیر نخستین همایش پیشگیری از تقلب با اعلام اینکه روش‌های مختلف تقلب در همایش سال گذشته هشدار داده شده بود می‌گوید متاسفانه در این همایش برخی بانک‌های بزرگ کشور حتی یک نماینده هم نداشتند. امیر پوریانسب با بیان این مطلب تاکید کرد: در جریان برگزاری این همایش بخشی هم به روش‌های مدرن تقلب و سوءاستفاده در سیستم بانکی اختصاص داده شده بود و طی آن در قالب ارائه مقاله و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مباحث و هشدارهایی از سوی کارشناسان برای پیشگیری و کشف آنها مطرح شد اما متاسفانه از طرف بعضی بانک‌ها حتی یک نماینده در این همایش حضور نداشت.

وی ادامه داد: این درحالی است که بانک‌های ما به خاطر برخی ضعف‌ها حجم بالای تراکنش‌ها و پیچیدگی تراکنش‌ها و نیز نداشتن ابزارهای داده‌کاوی و حسابرسی رایانه‌ای اثربخش بیش از هر زمان دیگری در برابر تقلب‌های بانکی آسیب‌پذیرند.عضو شورای عالی حسابداران خبره ایران ادامه داد: در آن همایش به این نکته اشاره شده بود که حدود ۱۵ درصد از درآمد کشورهای همتای ایران نصیب متقلبان می‌شود که اگر این آمار درست باشد با در نظر گرفتن درآمد قابل توجه کشور می‌تواند نگران‌کننده باشد. به ‌هر حال همانطوری که در دنیا ثابت شده می‌توان با آموزش مانع از وقوع بخش اعظمی از تقلب و سوء‌استفاده‌های مالی شد. در این میان می‌توان گفت بزرگ‌ترین قربانیان تقلب در حوزه‌های نفت، بانک‌ها و بیمه‌ها هستند.

چالش‌های بانک صادرات

پوریانسب با اشاره به تقلب صورت گرفته در بانک صادرات گفت: اگر سود بانک صادرات ۱۰درصد درآمدهایش باشد بانک صادرات برای جبران زیان ۳ هزار میلیارد تومانی باید حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد کند تا قادر به جبران این زیان و حفظ سطح سود کنونی باشد. به ‌علاوه با توجه به مقایسه‌ این مبلغ با سرمایه‌ بانک صادرات که ۱۱۰۰ میلیارد تومان است فعالیت بانک صادرات با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

جزئیات برگزاری دومین همایش پیشگیری از تقلب

دبیر علمی دومین همایش پیشگیری از تقلب و سوء‌استفاده‌های مالی با بیان این که این همایش در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر سال جاری در تهران برگزار خواهد شد در مورد محورهای این همایش توضیح داد: هدف اصلی کنفرانس سالانه‌ پیشگیری از تقلب و سوء‌استفاده‌های مالی، ارتقا و اعتلای دانش، تجربه و ابزارهای پیشگیری و کشف تقلب و سوء‌استفاده‌های مالی برای نهادهای مالی، بنگاه‌های خصوصی و عمومی و اساساً حفظ منافع عمومی است. پوریانسب ادامه داد: این همایش در قالب محورهایی چون کشف تقلب صورت‌های مالی، درمان و سالم‌سازی سازمان‌های تقلب‌زده،کاربرد داده‌کاوی در کشف تقلب‌های مالی، پیشگیری و کشف تقلب‌های مالی به کمک رایانه، مبانی نظری و حقوقی خسارت‌های تقلب، تقلب صورت‌های مالی، نقش راهبری شرکتی در پیشگیری از تقلب، پیشگیری و کشف تقلب در نهادهای پولی و مالی، راه‌های مبارزه با پولشویی در سامانه‌ بانکی، استفاده از فناوری اطلاعات علیه تقلب در بانک‌ها، آموزش پیشگیری و تقلب به کارکنان داخلی، مسائل جاری حسابداری دادگاهی و بازرسی، کشف مالیات‌گریزی و تقلب‌های مالیاتی، تقلب‌های بیمه‌ای، تقلب در سازمان‌های دولتی و غیر‌انتفاعی و همچنین ۴ کارگاه تخصصی با موضوعات کشف تقلب به کمک نرم‌افزار حسابرسی ویژه‌ حسابرسان داخلی، موردکاوی تقلب‌ها، تجربه در نهادهای مالی، کشف تقلب به کمک نرم‌افزار حسابرسی ویژه حسابرسان مستقل، و علامت‌شناسی تقلب‌های مالی برگزار خواهد شد.