انتظار و تردید سرمایه‌گذاران

گروه بورس- شروین شهریاری: معامله‌گران بورس تهران در روز گذشته تحت تاثیر فضای انتظار برای انتشار گزارش‌های شش ماهه و به تعویق انداختن تصمیمات سرمایه‌گذاری خود شاهد جوی راکد و ضعیف در فضای معاملات بودند که در نهایت به کاهش ۱۶/۰درصدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز، افت انگیزه سرمایه‌گذاران در کلیه گروه‌های سهام مشهود بود به نحوی که حتی سهام پیش‌روی چند روز قبل نظیر گروه تجهیزات و بانکداری نیز در لیست نوسات قرمز رنگ قرار داشتند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران در انتظار بازگشایی بازارهای بین‌المللی در روز جاری هستند که با توجه به رویدادهای پایان هفته می‌تواند در بردارنده تحولات مهمی باشد. در همین راستا، رییس بانک مرکزی اروپا، «‍ژان کلود تریشه» که آخرین روزهای خود در سمت مزبور را سپری می‌کند، در یک کنفرانس خبری از تصمیمات مهمی برای مواجهه با بحران اقتصادی پرده برداشت.

به گفته وی، با وجود آنکه نرخ بهره در مقطع کنونی کاهش نخواهد یافت، اما بانک مرکزی اروپا برنامه ای را تصویب کرده است که به مقدار نامحدود در پشتیبانی از بانکهای مشکل‌دار به آنها اعتبار اعطا کند. تریشه با وجود سماجت خبرنگاران برای اعلام رقم چندین بار تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا محدودیت یا سقفی برای برنامه حمایتی خود در نظر نگرفته است. در رویدادی دیگر، بانک مرکزی انگلستان نیز یک برنامه ۷۵ میلیارد پوندی برای تزریق به اقتصاد و خرید اوراق قرضه را اعلام کرده است.

تلفیق دو تصمیم مزبور که به نوعی راه از پیش رفته ایالات متحده در دو بسته انبساطی اخیر را در اذهان تداعی می‌کند، چشم انداز رشد بیشتر نقدینگی و افزایش حمایت‌های دولتی از اقتصاد را ایجاد کرده است؛ رویکردی که واکنش قبلی بازارها به آن طی دو سال گذشته تضعیف ارزهای کاغذی و رشد قیمت دارایی‌ها (سهام، مواد خام و فلزات) بوده است، بدون آنکه بهبود جدی در وضعیت واقعی اقتصاد ایجاد شود.

در هر حال تصمیمات مزبور انتظار برای بازگشت آرامش به بازارهای جهانی را ایجاد کرده است که می‌تواند برای سهامداران بورس تهران و شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه در کشور نیز در کوتاه‌مدت خبر خوشی باشد. در رویدادهای مربوط به بازار سهام، دیروز معامله‌گران در کمال شگفتی با صف فروش بیمه تازه وارد نوین در بازار پایه فرابورس مواجه شدند. به نظر می‌رسد تعجیل سهامداران خرد شرکت برای واگذاری سهام در کنار فقدان حمایت سهامدار عمده، ایجاد‌کننده شرایط مزبور باشد.

این رویداد بار دیگر ضرورت تغییر وضعیت کنونی بازگشایی نمادها و عرضه‌های اولیه و لزوم ایجاد یک مکانیزم کارآمد و جدید را نزد مسوولان بازار سرمایه خاطر نشان می‌سازد. در گروه واسطه گری‌های مالی، آگهی بلوک حدود ۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری ملی متعلق گروه سپه، وضعیت این شرکت سرمایه‌گذاری را در موقعیت حساسی قرار داده است. در همین حال بلوک ۱۹ درصدی گروه بهمن در «ونیکی» امروز در قیمت ۲۱۹ تومان در حالی روی تابلو می‌رود که شایعات ضد و نقیضی از انجام و یا عدم انجام این معامله به گوش می‌رشد.

در صورت تحقق معامله در قیمت پایه، گروه بهمن در موقعیت تعدیل بیش از ۳۵ درصدی پیش‌بینی سود سال جاری قرار می‌گیرد که می‌تواند سود هر سهم شرکت را به بیش از ۷۰۰ ریال برساند. در همین گروه، گزارش شش ماهه سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر که با پوشش بیش از ۴۵ تومانی سود هر سهم همراه بود این سهم را از صف فروش به صف خرید رساند. باید توجه داشت به واسطه ماهیت فعالیت سرمایه‌گذاری این شرکت و دریافت سود سهام بانک اقتصاد نوین (که بخش عمده پرتفولیوی شرکت را تشکیل می‌دهد) در نیمه نخست سال، طبیعتا انتظار پوشش درآمد در شش ماهه دوم به میزان به مراتب کمتری مهیا است.

در تحولی دیگر، سهامداران با توجه به انتشار گزارش صورت وضعیت پرتفولیوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در انتظار تعدیل قابل ملاحظه پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی قبل (منتهی به ۳۱ شهریور ۹۰) از محل افزایش درآمد حاصل از خرید و فروش سهام و نیز بازگشت ذخایر کاهش ارزش سرمایه‌گذاری هستند.

در گروه تجهیزات، یک گزارش شفاف سازی دیگر از سوی آذرآب منتشر شد که بر مبنای آن «فاذر» موفق به انعقاد ۶ فقره قرارداد فروش محصولات به مبلغ ۱۲۶ میلیارد ریال در بخش‌های بویلر و راکتور شده است. طبق معمول روند گزارش‌های شفاف سازی شرکت اعلام کرده که با توجه به پیش بینی زمانبندی تامین مواد و تجهیزات، این قرارداد تاثیری بر عایدی پیش بینی شده هر سهم در سال ۹۰ ندارد. در صنعت فلزات و معدنی نیز اکثر سهام این گروه از جمله سنگ‌آهنی‌ها، مس و فولادسازان در روند منفی قرار داشتند.

در این گروه، مس کاتدی دیروز در بورس کالا در قیمت ۸۱۳۶۵ ریال در هر کیلو عرضه شد و به فروش رفت که از لحاظ کردن قیمت دلار میانگین دولتی و آزاد در قیمت گذاری محصولات داخلی مطابق وعده قبلی مدیر عامل شرکت حکایت دارد. در همین راستا، جنگ بانک مرکزی با خریداران ارز در بازار غیررسمی به نحو فشرده ای ادامه دارد؛ رقابتی که البته تا‌کنون با مقاومت خریداران موجب شکست سطح مقاومت ۱۲۰۰ تومانی و افت بیشتر قیمت دلار از سطح مزبور نشده است.

در مجموع بازار دیروز، فضایی راکد و توام با احتیاط سرمایه‌گذاران را به نمایش گذاشت که طی آن شاخص کل با افت ۴۳ واحدی مواجه شد. حجم معاملات نیز در حد ۳۹۵ میلیارد ریال رقم خورد که نشان از کاهش سطح فعالیت در بین معامله‌گران دارد.