گروه بورس- اعظم شریفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عملکرد هفته گذشته خود متفاوت از هفته قبل از آن ظاهر شدند به طوری که 38 صندوق سرمایه‌گذاری از بازدهی بازار پیشی گرفتند.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که شاخص بورس در هفته گذشته نوسان‌های شدیدی را پشت‌سر گذاشت تا درنهایت در هفته کاری ۱۵ تا ۲۲ شهریورماه به بازدهی ۸/۰درصدی برسد، ۳۸ صندوق از ۶ صندوق سرمایه‌گذاری با وجود افت و خیزهای پرنوسان بازدهی بالاتری از میانگین بازار را کسب کردند.
از نکات قابل توجه در این شرایط، وضعیت اولین صندوق پربازده این هفته بود به نحوی که صندوق رضوی که در هفته ما قبل با بازدهی منفی خود در جایگاه آخر ایستاده بود، این هفته با رشد سبد سهام خود توانست شاهد رشد 6 درصدی باشد تا با جایگاه اول، به بیشترین بازدهی در میان 60 صندوق سرمایه‌گذاری دست یابد. این در حالی است که هفته ما قبل صندوق رضوی تنها صندوقی بود که بازدهی منفی داشت اما در این هفته 8 صندوق سرمایه‌گذاری با بازدهی منفی 3/0 درصد تا 3/1 درصدی مواجه شدند.
شاخص فراتر از صندوق‌ها
براساس این گزارش بازدهی شاخص کل بورس همچنان از شاخص میانگین صندوق‌ها، بالاتر است و شاخص در عملکرد یک‌ماهه 3/7درصد، سه‌ماهه 4/8درصد و 6 ماهه 1/18 درصد بازدهی داشته است. اما بازدهی شاخص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک‌ماهه 1/5 درصد، سه‌ماهه 7/5درصد و 6ماهه 7/12درصد بوده است.
همچنین در یک ماه گذشته صندوق صبا با ۴/۱۱ درصد، رفاه با ۹/۹ درصد و بانک تجارت با ۷/۹ درصد درصدر کسب سودآوری برای سرمایه‌گذاران خود قرار داشتند. در همین حال، صندوق کارآفرینان برتر با بازدهی منفی ۷/۲ درصد در قعر عملکرد یک ماهه قرار داشت و به همراه صندوق‌های رضوی و خوارزمی تنها صندوق‌های منفی یک ماهه اخیر را رقم زدند. از سوی دیگر بررسی عملکرد سه ماهه صندوق‌ها نشان می‌دهد، صندوق رفاه با ۱/۱۸ درصد، نوین با ۹/۱۰درصد، تجارت با ۷/۸ درصد و ایساتیس با ۹/۸ درصد بازدهی، در عملکرد سه ماهه صندوق‌ها صدرنشین بودند. این در حالی است که صندوق «بورس ۲۴» با ۵/۳درصد بازدهی منفی در آخرین رده قرار گرفت. همچنین ارگ با ۱/۳ درصد بازدهی منفی، کارآفرینان برتر با ۴/۲درصد، شاداب با ۹/۱درصد، راهنما با ۳/۰درصد و بورس بیمه با ۳/۰ درصد ضعیف‌ترین صندوق‌ها در عملکرد سه‌ماهه بودند.
هفته‌ای با افت بازدهی
به دنبال افت قابل توجه بازدهی شاخص در عملکرد هفته گذشته، رشد کلی صندوق‌ها نیز شاهد کاهش نسبی است به طوری که بعد از کارگزاری رضوی با ۶درصد و فارابی با ۱/۳درصد، ۸ صندوق در فاصله بین ۱/۲ درصد و ۷/۲ درصد در تعقیب صندوق‌های برتر قرار دارند. از سوی دیگر، ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری، رشد بین یک تا دو درصد را تجربه کردند.
همچنین 18 صندوق نیز بازدهی در حالی بازدهی مثبت داشته که زیر یک درصد بود و 8 صندوق نیز بازدهی منفی داشتند که تدبیرگران فردا، امین کارآفرین و بانک اقتصاد نوین به ترتیب 3/1 درصد و یک درصد بازدهی منفی را تجربه کردند.
صندوق‌های برتر در بلندمدت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عملکرد یک‌ساله اخیر بازدهی 84درصدی تا منفی 8/2درصدی را تجربه کرده‌اند. براین اساس صندوق‌ سرمایه‌گذاری نوین با 84درصد بازدهی در صدر قرار دارد کارگزاری بانک صادرات با اختلاف اندک و بازدهی 7/83 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است همچنین گنجینه بهمن، کارگزاری بانک تجارت، فارابی و آرین رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در جدول زیر فهرست ۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری براساس عملکرد هفتگی مرتب و به همراه عملکرد میان‌مدت و بلندمدت ارائه شده است.