گروه بورس- حضور حقوقی‌ها در معاملات این هفته بر سرمایه‌گذاران حقیقی غلبه داشت. به گزارش خبرنگار ما، بازیگران حقوقی بازار در سه روز ابتدایی به طور متوسط ۸۰ میلیارد ریال از اشخاص حقیقی سهم خریداری کردند و تنها روز سه‌شنبه بود که همزمان با ضعف بازار ارزش خرید سهامداران حقیقی از حقوقی پیشی گرفت. در این میان، هرچند خریداران حقیقی در تک سهم‌های مورد توجه بازار نظیر «فملی»، «اخابر»، «فولاد» یا حتی «دارویی‌ها» از حضور بیشتری برخوردار هستند و به امید ادامه نوسان‌های مثبت آنها اقدام به خرید می‌کنند؛ اما حقوقی‌ها با فروش در این سهام اقدام به خریدهای گسترده در نمادهای دیگری کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چهار روز ابتدای این هفته بانک‌های کارآفرین و پاسارگاد به همراه فولاد مبارکه از پای ثابت خرید معامله‌گران حقوقی بودند. این در حالی است که تمرکز خریداران حقیقی بر تک سهم‌هایی نظیر زامیاد، اقتصادنوین، ایران ترانسفور مس و مخابرات بوده است.

تقابل حقوقی‌ها بر سر پتروشیمی پردیس

روز شنبه همزمان با عرضه‌های سنگین شرکت سرمایه‌گذاری‌ هامون سپاهان و خروج این شرکت از ترکیب سهامداران بالای یک درصد، ۳۵۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس توسط بانک تجارت خریداری شد. همچنین ارزش‌آفرینان سرمایه ۱۲۰ هزار سهم «شتولی» را خرید.

سرمایه و صنعت غدیر خریدار دو سهم سیمانی سپاهان و شرق بود. فروشنده ۹۰۰ هزار سهم زامیاد در این روز اعتضاد غدیر بود. سرمایه‌گذاری تدبیر و دلیران پارس هم در مجموع ۸۰۰ هزار سهم بانک دی را خریدند. این در حالی است که تدبیر ۶۷۰ هزار

سهم «وبوعلی» را از پرتفوی خود خارج کرد. اما دانایان پارس ۳۹۰ هزار سهم «وپست» و ۵۰۰ هزار سهم «وساپا» را به پرتفوی خود افزود. سامان مجد نیز که به نوعی مشابه بازارگردان غیررسمی بانک پاساگارد عمل می‌کند در این روز خریدار ۵۰۰ هزار سهم این بانک بود. در این میان، سرمایه‌گذاری سمند به عرضه ۶/۱میلیون سهم ایران خودرو دست زد و ۵۵۰ هزار سهم «ورنا» را نیز عرضه کرد. صندوق نفت هم خریدار ۲۵۰ هزار سهم پتروشیمی زاگرس بود. سرمایه‌گذاری ملی ۵۸۰ هزار سهم «بترانس» خودرا عرضه کرد و سرمایه‌گذاری امید هم فروشنده ۱۵۰ هزار سهم «کگل» بود. خریدار ۱/۱ میلیون «وکار» نگین گنجینه ایرانیان (سهامدار تازه‌وارد بانک) بود و شرکت توسعه تجارت اندیشه آریا هم خریدار ۶/۸ میلیون سهم پاسارگاد بود.

سرمایه‌گذاری ملی فروشنده «بترانس»

در روز یکشنبه اما سرمایه‌گذاری ملی مانند روز شنبه ۵۹۰ هزار سهم «بترانس» را در بازار عرضه کرد و اقدام به خرید ۶۰ هزار سهم «وبشهر» و ۶۶ هزار سهم سرمایه‌گذاری ساختمان کرد.

علاوه براین، ارزش‌آفرینان سرمایه باز هم ۱۵۰ هزار سهم «شتولی» را به پرتفوی خود افزود. سرمایه و صنعت غدیر ۱۴۷ هزار سهم سپاهان را خریداری کرد .سرمایه‌گذاری تدبیر همچنان به خرید بانک دی ادامه داد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات فروشنده ۱۰۰ هزار سهم کگل بود و سرمایه‌گذاری سپه هم ۱۰۰ هزار سهم وامید را خریداری کرد. شاهد در معاملات یکشنبه فروشنده ۶۲ هزار سهم بیمه دی بود. فروشندگان پتروشیمی فن‌آوران، صندوق کشوری به تعداد ۹۰ هزار سهم و صندوق نفت به تعداد ۱۰۰ هزار سهم بودند. همچنین سرمایه‌گذاری غدیر ۷۳۰ هزار سهم «وبشهر» را خریداری کرد. از سوی دیگر، نفت و گاز پارسیان ۴۶۳ هزار سهم «شبریز» را از بازار جمع‌آوری کرد. فروشنده ۸۵۰ هزار سهم «خعتبار» در بازار صندوق سرمایه‌گذاری بانک دی بود. توسعه تجارت اندیشه آریا ۲/۶ میلیون سهم سرمایه را به پرتفوی خود افزود و ۲۱ میلیون سهم کارآفرین را مهر آفرینان خریداری کرد.

بانک تجارت خریدار «ونیکی»

در روز سه‌شنبه ۵/۱۹ میلیون سهم «ونیکی» را بانک تجارت از بازار جمع آوری کرد و افزون بر این ۶۶ هزار سهم «والبر» هم به پرتفوی خود افزود.

۷۰۰ هزار سهم فولادمبارکه توسط بانک صادرات عرضه شد و از سویی دیگر تجلی سامانه خریدار بیش از ۱۰ میلیون سهم «فولاد» بود. بین‌المللی ساختمان یک‌میلیون سهم «ثباغ» را از پرتفولیوی خود خارج کرد. سرمایه و صنعت غدیر نیز سیمان سپاهان و شرق خرید. سرمایه‌گذاری تدبیر ۳۰۰ هزار سهم بانک دی را خرید. فروشنده ۴۰۰ هزار سهم «فملی» و ۵۰۰ هزار سهم «کگل»، شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بود. سرمایه‌گذاری سپه ۲۳۰ هزار سهم پتروشیمی شازند را فروخت و ۱۰۰ هزار سهم امید را به پرتفوی خود افزود. صندوق بازنشستگی کشوری، فروشنده ۵۰ هزار سهم «شخارک» بود و صندوق نفت هم علاوه بر خرید زاگرس ۵۰ هزار سهم پتروشیمی فناوران را عرضه کرد. اما سرمایه‌گذاری ملی در این روز باز هم فروشنده ۹۰۰ هزار سهم «بترانس» بود و ۴۰ هزار سهم «وساخت» را به پرتفوی خود افزود. نفت و گاز پارسیان ۱/۱ میلیون سهم «شبریز» را از بازار جمع آوری کرد و سرمایه‌گذاری مهر خریدار ۲۰۰ هزار سهم «وسپه» بود. همچنین مهرآفرینان نیز مانند روز‌های گذشته ۱۰ میلیون «وکار» را به سبد سهام خود افزود.

فروشندگان سهام دارویی در بازار سه‌شنبه

سهام دارویی مورد توجه بازار سه‌شنبه بود و همزمان گروهی از حقوقی‌ها نیز عرضه‌کننده این سهام در بازار بودند.

بر این اساس، سرمایه‌گذاری البرز و سرمایه‌گذاری سپهر به ترتیب عرضه‌کننده ۵۰۰ هزار و یک میلیون سهم ایران دارو بودند. صبا تامین فروشنده سهام دارویی رازک، سبحان، سینا و ۴۰۰ هزار سهم کیمیدارو بود. صندوق نفت، دارویی اسوه، البرز دارو، داروسازی فارابی و کوثر خود را عرضه کرد و افزون بر این «زاگرس»، «ویران» و «ومعادن» را به پرتفولیوی خود افزود.

بانک تجارت بازهم ۹/۲ میلیون سهم «ونیکی» و ۵/۱ میلیون سهم «والبر» را خریداری کرد. سرمایه‌گذاری اعتلا البرز ۵ میلیون سهم «والبر» را خریداری کرد. تدبیر ۵۰۰ هزار سهم بانک دی را خرید و بار دیگر همچون روزهای گذشته ۵۰۰ هزار وبوعلی را از سبد خود خارج کرد. از سویی دیگر تدبیرگران آتیه (یکی از زیرمجموعه‌های مهر اقتصاد) ۲ میلیون «وتوصا» را عرضه کرد. در این روز «ونیکی» باز هم ۲۹۰ هزار «بترانس» را عرضه کرد و تعدادی از سهام وبشهر و وساخت را به پرتفوی خود افزود. بیمه عشایر، داروسازی سبحان و فولاد خرید. کارمندان بانک ملت ۱۰ میلیون سهم بانک ملت را از بازار جمع‌آوری کرد. عرضه‌کننده ۱۰۰ هزار سهم «خفناور»، مهندسی نصیر ماشین بود و دلیران پارس ۱۱۰ هزار بانک دی و تعدادی از سهام زنگان را به پرتفولیوی خود افزود. سامان مجد هم همچون روزهای قبلی یک‌میلیون سهم پاسارگاد را از بازار جمع‌آوری کرد.