گروه بورس- اعظم شریفی: ورود شرکت‌های جدید به فرابورس این بازار را در حالی به کانون توجه معامله‌گران بازار سرمایه تبدیل کرده که شرکت‌های این بازار بازدهی مناسبی را برای نوسان‌گیران رقم زده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، شرایط آسان‌تر و سرعت بیشتر در پذیرش شرکت‌ها در فرابورس موجب شده تا بخش خصوصی علاقه‌مندی بیشتری برای عرضه سهام در این بازار داشته باشد به طوری که از ۲۴ شرکت فعال در بازار اول و دوم فرابورس تنها یک شرکت دولتی از طریق اصل ۴۴ واگذار شده است و سایر نمادهای این بازار از طریق شرکت‌های بزرگ بورسی عرضه شده‌اند.
نبود محدودیت حجم مبنا نیز از دیگر مزایایی است که موجب روان‌تر شدن معاملات این بازار شده تا جایی که بیشتر شرکت‌های فرابورسی طی زمان کوتاهی بازدهی فوق‌العاده‌ای را برای معامله‌گران این بازار فراهم کرده‌اند. این در حالی است که بازار فرابورس هنوز شاخصی برای ثبت عملکرد روزانه خود ندارد. عملکرد معاملاتی شرکت‌های فرابورسی‌ در حالی در محاسبه شاخص کل بورس تهران لحاظ نمی‌شود که این بازار شاهد معامله شرکت‌های بزرگی از جمله همراه اول است اما توجه بازار به این شرکت‌های جدید و میزان معاملات این نماد در شاخص کل به ثبت نمی‌رسد.
به نظر می‌رسد طراحی شاخص برای عملکرد این بازار می‌تواند رقابت جالبی را برای فعالیت در بورس و فرابورس ایجاد کند. کویرتایر اولین شرکت فرابورسی است که ششم مهرماه سال ۸۸ وارد فرابورس شده است. کارنامه فرابورس در ۲۲ ماه گذشته همواره مشوق ورود شرکت‌های جدید بوده است؛ به طوری که بازدهی مناسب سرمایه‌گذاران در این بازار موجب شده سهامداران عمده بورسی برای عرضه زیرمجموعه‌های خود در فرابورس اقدامات گسترده‌ای را صورت دهند. فرابورس در سال ۸۸ میزبان ۴ شرکت، در سال ۸۹ میزبان ۹ شرکت و در ۵ ماه امسال نیز میزبان ۱۱ شرکت جدید بوده است. این در حالی است که راه‌اندازی بازار پایه طی سال‌جاری در کنار بازار اول و دوم نیز از دیگر اقدامات مدیران فرابورس است که توانست شرکت‌هایی نظیر بانک تات، چشم‌انداز شمال، پتروشیمی امیرکبیر و گروه فن‌آوا را پذیرا باشد.
هرچند به دلیل درج نشدن اطلاعات این بازار، مشاهده آمار هر روزه بازار پایه امکان‌پذیر نیست اما بازار پایه نیز می‌تواند شروعی در جهت شفاف‌تر عمل کردن شرکت‌ها باشد. از سوی دیگر اجرایی شدن روش بازگشایی نماد شرکت‌ها در فرابورس بدون عرضه اولیه از دیگر مواردی است که معاملات بازار پایه را با بازدهی خیره‌کننده در عملکرد حتی یک روزه مواجه ساخت.
روند بازدهی شرکت‌های فرابورسی در ۲۲ ماه گذشته نشان می‌دهد ۱۸ شرکت فرابورسی معامله شده در بازار اول و دوم بازدهی مثبت از ۲۶۴ درصد تا ۵/۷درصد و ۷ شرکت بازدهی منفی از ۶/۰ درصد تا ۳/۲۴ درصد کسب کرده‌اند. در محاسبه بازدهی این شرکت‌ها افزایش سرمایه، کل سود تقسیم شده و آخرین قیمت نسبت به اولین قیمت شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
«رپارس» با کسب 9/263 بازدهی مثبت در کارنامه 11 ماهه خود صدرنشین بازار فرابورس است. بالاست با کسب بازدهی 6/262 درصد طی 8 ماه با فاصله میلی متری رتبه دوم را در اختیار دارد. اما بیمه دی طی 22 ماه با بازدهی 5/135 درصدی در رتبه سوم ایستاده است.
بنابراین گزارش بیشتر شرکت‌های فرابورسی تجربه موفقی در عرضه اولیه داشته‌اند اما نوسانات دوسه ماه اخیر بورس موجب شد تا پتروشیمی زاگرس و نمادهای جدیدتری مانند آ.س.پ، بانک دی و باغمیشه که مدت کوتاهی است وارد فرابورس شده‌اند طی این مدت به بازدهی منفی برسند. انتظار فعالان بازار سرمایه از عرضه‌کنندگان خصوصی بازار فرابورس، کشف قیمت مناسب است تا اعتماد معامله‌گران را برای حمایت از این سهم طی روزهای بعد از عرضه را دوچندان سازد.
این در حالی است که فهرست شرکت‌های در انتظار عرضه در فرابورس با ورود نام بانک‌ها و موسسات مالی در کنار شرکت‌های تولیدکننده بالاتر رفته است. در حال حاضر با ورود شرکت‌های مختلف فرابورس پذیرای صنایع مختلف شده است تا تنوع این بازار را با 15 صنعت مختلف دوچندان سازد.