گروه بورس- هدیه لطفی: هیات پذیرش فرابورس در روزگذشته با درخواست پذیرش 4 شرکت جدید به این بازار موافقت کرد.
در جلسه هیات پذیرش فرابورس که روزگذشته تشکیل شد، درخواست پذیرش شرکت‌های بانک حکمت ایرانیان، بانک قوامین، سرمایه‌گذاری فرهنگیان و پتروفرهنگ مورد بررسی قرار گرفت و پس از احراز شرایط این ۴ شرکت در بازار اول فرابورس پذیرش شدند.

مدیر پذیرش فرابورس در این‌باره گفت: با پذیرش چهار شرکت بانک حکمت ایرانیان، بانک قوامین، سرمایه‌گذاری فرهنگیان و پترو فرهنگ که مجموع سرمایه ثبت شده آنها بالغ بر 5هزار و 700 میلیارد ریال است، در بازار اول فرابورس موافقت شد و پس از درج، با عرضه اولیه یا بدون عرضه، خرید و فروش آنها در سیستم معاملاتی ثبت می‌شود.
سیدمهدی علم‌الهدی در خصوص این شرکت‌ها توضیح داد: بانک قوامین که بنیاد تعاون ناجا یکی از سهامداران اصلی آن است، دو۲هزارو ۸۰۰میلیارد ریال سرمایه دارد و شرکت کارگزار بانک ملی کارگزار معرف آن است.
وی در ادامه افزود: شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری فرهنگیان وپترو فرهنگ هرکدام با سرمایه 200میلیارد و 700 میلیارد ریال، دو شرکت پذیرفته شده دیگر هستند که کارگزاری اردیبهشت ایرانیان معرف آنها و صندوق ذخیره فرهنگیان از سهامداران اصلی این دو شرکت است. وی در ادامه گفت: بانک حکمت ایرانیان هم با سرمایه دوهزار میلیارد ریال در بازار اول فرابورس پذیرفته شد.
در همین رابطه مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین در خصوص هدف پیوستن بانک حکمت به فرابورس گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های سهامی عام ملزم هستند تا معاملات خود را از طریق بازار‌های متشکل بورس و فرابورس انجام دهند که بر همین اساس بانک حکمت با پذیرش در فرا بورس، تمامی معاملاتش را در این بازار انجام خواهد داد. فیروزه سالارالدینی اظهار داشت: شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نوین، مدارک بانک حکمت را در اوایل تیر ماه به فرابورس ارائه داد که خوشبختانه به دلیل نبود نقص در مدارک ارسالی، در حداقل زمان ممکن این شرکت پذیرش شد.
وی درخصوص عرضه سهام این شرکت در فرابورس بیان کرد: به دلیل اینکه میزان سهام شناور بانک حکمت بسیار بالا است و 182هزار سهامدار حقیقی دارد، این شرکت برای پذیرش در فرا بورس الزامی به عرضه سهام ندارد و مانند بانک دی و بانک سرمایه به صورت گشایش نماد در فرا بورس آغاز به کار خواهد کرد.
عضو هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه بانک حکمت مجوز افزایش سرمایه این شرکت را از سازمان بورس و بانک مرکزی اخذ کرده است، افزود: پذیره‌نویسی افزایش سرمایه این شرکت بعد از پذیرش انجام خواهد شد و معاملات حق‌تقدم آن در فرا بورس آغاز می‌شود.
ماراتن رقابت «سرامیک البرز»
از سوی دیگر روز گذشته رقابت برای خرید بلوک سرامیک البرز به سومین روز متوالی کشیده شد. بر این اساس، روزگذشته بلوک ۸۱/۱۶ درصدی سهام شرکت سرامیک البرز در بازار سوم فرابورس عرضه شد که مطابق روزهای قبل چند گروه برای تصاحب آن به رقابت پرداختند که به دنبال رقابت مزبور هر سهم این شرکت تا محدوده قیمتی ۳۳۵ تومان رشد کرد و به دلیل پایان روز کاری، ادامه رقابت به امروز موکول شد.
قطعیت معامله «راه‌آهن»
همچنین روزگذشته معامله بلوک ۱۰۰درصدی سهام باشگاه راه‌آهن در بازار فرابورس به قطعیت رسید. به گزارش خبرنگار ما، دیروز معامله یک میلیون سهم از سهام راه‌آهن، به ارزش ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بازار سوم فرابورس قطعی شد. یادآور می‌شود بلوک مزبور در تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری به قیمت پایه هر سهم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شده بود که به همان نرخ پایه خریداری شد.
بازار متعادل
براساس این گزارش در مجموع دیروز بیش از ۷ میلیون سهم به ارزش ۱۴۱ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال در بازار فرابورس خرید و فروش شد که این رقم در مقایسه با معاملات روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت.
در ابتدای ساعات معاملاتی روزگذشته نماد پتروشیمی پردیس پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود و تعدیل هر سهم بازگشایی شد و در این روز هر سهم آن با افزایش نرخ 55/2 درصدی به قیمت 25 هزار و 167 ریال رسید.
همچنین نماد یادشده با حجم معاملاتی دومیلیون و ۶۰۰ هزار سهم رقمی معادل ۶۵ میلیارد و ۴۸۶ میلیون ریال روانه بازار کرد و بدین ترتیب به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. روزگذشته نمادهای معاملاتی روان فن‌آور، آ.س.پ و سیمان سبزوار به همراه گواهی تسهیلات بانک مسکن شاهد رشد قیمت سهام خود بودند. این در حالی است که شرکت‌های همراه اول، تجارت الکترونیک پارسیان، بانک الکترونیکی آرین و بانک دی هرکدام به ترتیب ۴۷، ۱۴، ۷ و ۹ ریال کاهش نرخ را تجربه کردند.
در بازار دوم فرابورس نیز روزگذشته دو نماد بانک الکترونیکی آرین و پتروشیمی زاگرس معامله شدند که هر دو شاهد افت قیمت سهام خود بودند. همچنین در این بازار تعداد 571 هزار سهام «آرین» به ارزش 744 میلیون ریال و تعداد 137 هزار سهم «زاگرس» به ارزش یک میلیارد و 719 میلیون ریال خرید و فروش شد.
در بازار پایه نیز چهار شرکت بانک تات، فن‌آوا، پتروشیمی امیرکبیر سرمایه‌گذاری توسعه شمال شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند.
براین اساس، بانک تات با خرید و فروش دومیلیون و 300 هزار سهم، رقمی معادل 5 میلیارد و 873 میلیون ریال کسب کرد و بدین ترتیب به عنوان باارزش‌ترین سهم بازار پایه شناخته شد.
همچنین نمادهای «وشمال»، «فن‌آوا» و «شکبیر» نیز به ترتیب رقمی معادل ۶۳، ۱۰ و ۵ میلیون ریال کسب کردند.
در بازار اوراق مشارکت نیز تعداد 23 هزار و 960 برگه از اوراق سپرده کشاورزی، 13 هزار و 150 برگه از اوراق مشارکت ایران شرق، یک هزار برگه از اوراق اجاره ماهان، 690 برگه از اوراق مشارکت نفت و 670 برگه از اوراق اجاره سامان خرید و فروش شد.