گروه بورس- هفته آینده قراردادهای تیرماه وارد دوره تحویل و تسویه خواهند شد.
این درحالی است که هنوز خبری از بازگشایی نمادهای نمادهای آبان و دی‌ماه و نیز ورود شرکت‌های جدید به بازار آتی با وجود گذشت ۴ ماه از آغاز سال جاری نیست.

این در حالی است که براساس شنیده‌ها بازگشایی نمادهای جدید منوط به یکپارچگی سامانه معاملات نقد و آتی است که با وقفه چندین ماهه تاکنون اجرایی نشده است. دبیر کارگروه بازار آتی درباره سررسید قراردادهای آتی تیرماه گفت: روز شنبه آخرین روز معاملاتی «اخابر» و «شخارک» تیرماه خواهد بود. همچنین آخرین روز معاملاتی نمادهای «فملی»، «فولاد»، «وغدیر» و «ومعادن» روز 27 تیرماه است و 28 تیرماه نیز «خساپا»، «وپارس»، «وکار» و «کچاد» آخرین روز معاملاتی خود را می‌گذرانند. حامد تاج‌آبادی درخصوص بازگشایی قراردادهای جدید در آتی گفت: با سررسید قراردادهای تیرماه، قراردادهای آبان آماده ورود به بازار خواهند بود که درکنار این قراردادها ورود چند شرکت جدید نیز به بازار آتی انجام می‌شود. وی درخصوص حجم و ارزش معاملات این هفته بازار آتی افزود: در معاملات این هفته بازار آتی 636 قرارداد به ارزش 24 میلیارد و 739 میلیون ریال در 125 نوبت از سوی معامله‌گران آتی داد و ستد شد.
حامد تاج‌آبادی همچنین نحوه اعمال دو اقدام شرکتی همزمان، در مورد قراردادهای آتی ملی مس را تشریح کردو گفت: برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی بازار آتی در بورس اوراق بهادار، دو اقدام شرکتی همزمان (تقسیم سود و افزایش سرمایه) باعث تعدیل دوگانه و همزمان قراردادهای آتی فملی شد.
به گفته وی، فصل ششم دستورالعمل اجرایی بازار آتی سهام به تشریح نحوه اعمال تعدیل قرارداد آتی پرداخته و افزایش سهم ناشر سهم پایه و تقسیم سود ناشر در دو ماده جداگانه تشریح شده است؛ اما سرمایه‌گذاران و فعالان بازار آتی باید توجه داشته باشند در صورت انجام اقدام شرکتی به طور همزمان نظیر آنچه در مجامع شرکت ملی مس رخ داد، تعدیل تقسیم سود قبل از تعدیل افزایش سرمایه انجام می‌گیرد.به این ترتیب برای محاسبه قیمت تسویه تعدیل شده در بازار آتی، لازم است مقدار سود تقسیمی ناشر از آخرین قیمت تسویه قرارداد آتی کسر شود. همچنین اثر مقدار سود تقسیمی از قیمت پایانی سهم پایه در آخرین روز قبل از موثر شدن اقدام شرکتی نیز لحاظ خواهد شد.
وی افزود: به دنبال برگزاری مجامع عمومی شرکت ملی مس، ۲۲۵۰ ریال سود بیان سهامداران تقسیم و ۲۰۰درصد افزایش سرمایه مورد تصویب مجمع قرار گرفت که به تبع آن قیمت قرارداد «فملی» تیرماه از ۱۵۸۰۰ ریال ابتدا به ۱۳۵۵۰ ریال تعدیل و سپس از ۱۳۵۵۰ به ۵۱۲۲ ریال تعدیل شد. قیمت قرارداد «فملی» ۹۰۰۶ نیز از ۱۶۴۹۴ ریال ابتدا به ۱۴۲۴۴ ریال تعدیل و سپس به ۵۳۸۵ ریال تعدیل شده است. همچنین اندازه قراردادهای «فملی» نیز از ۳۰۰۰ سهم به ۷۹۳۶ سهم افزایش یافته است.
حامد تاج‌آبادی در ادامه به یکی دیگر از ابهامات سرمایه‌گذاران در خصوص تعداد سهام متعهد شده بین دو طرف خریدار و فروشنده اشاره کرد و افزود: برخی از افرادی که معاملات خود را به صورت Hedge انجام می‌دهند (اخذ موقعیت‌های معکوس در دو بازار نقدی و آتی به معنی خرید سهم در بازار نقدی با قیمت معین و فروش قرارداد آتی در بازار آتی به طور همزمان با قیمت بالاتر با هدف کسب بازده بدون ریسک) دچار این ابهام شده‌اند که قبل از افزایش سرمایه، اندازه قراردادهای «فملی» مس معادل 3000 سهم بوده است و با توجه به افزایش سرمایه 200 درصدی، اندازه هر قرارداد جدید مس به جای 9000 تبدیل به 7936 سهم شده است. وی در پاسخ افزود: یکی از اهداف اصلی تعدیل قرارداد آتی، حفظ ارزش قرارداد آتی قبل و بعد از اقدام شرکتی است تا سرمایه‌گذاران بازار آتی، از اطلاعات غیرقابل پیش‌بینی مجامع آسیب نبینند. همچنین سیاست حفظ ارزش بازار آتی با انجام تعدیلات مربوطه بر روی قیمت تسویه و اندازه قرارداد موجب خواهد شد تا از سوءاستفاده‌های احتمالی نیز در این خصوص جلوگیری شود. سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند در روش Hedge، تعهد معکوس نه بر روی تعداد سهم بلکه در واقع بر روی میزان سرمایه و آورده سرمایه‌گذاران صورت می‌پذیرد (Hedge کردن سرمایه نه سهم)و انجام تعدیل حاصل از افزایش سرمایه، باعث حفظ ارزش قرارداد آتی خواهد شد. برای نمونه ارزش بازار قرارداد آتی «فملی» تیرماه قبل از توقف سهم پایه مس به صورت حاصلضرب 3000 ضربدر 13550 (با کسر سود تقسیمی) محاسبه می‌شود که در تعدیل انجام شده توسط بورس، همین ارزش خود را به صورت 7936 ضربدر 5122 نشان داده است.
بازگشت «فملی» به مدار رشد
در معاملات روزگذشته قراردادهای ملی مس بار دیگر به مدار رشد بازگشت تا «فملی» شهریور با 119 تقاضای خرید و «فملی» تیرماه با 50 تقاضای خرید مواجه شود.
براین اساس قیمت تسویه «فملی» شهریور با ۱۵۹ ریال افزایش و نوسان مثبت ۲۴/۳ درصدی به مبلغ ۵۰۶۳ ریال رسید. همچنین «فملی» تیرماه نیز با ۵۸ ریال افزایش و نوسان مثبت ۱۶/۱ درصدی در قیمت ۴۸۳۰ ریال تسویه شد. این در حالی است که «اخابر» و «وغدیر» شهریور به ترتیب شاهد یک و ۷ قرارداد معامله شده بودند. به این ترتیب قیمت تسویه «اخابر» شهریور ۳۲۳۰ ریال و قیمت تسویه «وغدیر» شهریور ۴۱۵۰ ریال بود.
در معاملات دیروز «وغدیر»، «اخابر» و «فولاد» تیرماه در کنار «ومعادن» و «فولاد» شهریور دارای تقاضای خرید بودند که معامله‌ای در آنها صورت نگرفت.