سنا - تفاهمنامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان بهزیستی کشور در راستای توسعه مشارکت فعالان بازار سرمایه در امور خیرخواهانه به امضای دکتر علی صالح آبادی و دکتر احمد اسفندیاری رسید. در این مراسم که با حضور معاونان سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان بهزیستی برگزار شد، دکتر صالح آبادی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد هم اکنون هزینه تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا از طریق صندوق‌های وقفی و امور خیرخواهانه تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه مسلمانان انگیزه‌های معنوی زیادی برای انجام امور خیرخواهانه دارند که امیدواریم نخستین صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری با استقبال خوب سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود.

رییس سازمان بورس راه‌اندازی صندوق‌های نیکوکاری را یکی از برنامه‌های این سازمان در سال ۹۰ اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی می‌تواند با بکارگیری روش‌های نوین، مشارکت‌های مردمی بیشتری را جلب کند.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه با اطلاع رسانی مناسب می‌توان منابع مالی خوبی را برای نیازمندان جامعه جمع آوری کرد، افزود: سازمان بورس آمادگی هرگونه همکاری با سازمان بهزیستی برای انجام امور خیرخواهانه را دارد.

در ادامه این مراسم، رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه دولت می‌تواند مشکلات محرومان جامعه را برطرف کند، افزود: اما رفع همه مشکلات این قشر بسیار «زمان بر» است که جلب مشارکت‌های مردمی، یکی از بهترین راهکارها برای تسریع در این فرآیند خواهد بود.

اسفندیاری با بیان اینکه سازمان بهزیستی از سال گذشته کار احداث ۶۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان را آغاز کرده است، اظهار داشت: اگر معضل مسکن آنان برطرف شود، بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی محرومان جامعه حل خواهد شد که امیدواریم بتوانیم با جلب مشارکت مردمی در این زمینه موفق عمل کنیم.

وی با قدردانی از ایده تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پس از انتشار خبر تشکیل این صندوق، چند بانک و شرکت کارگزاری تمایل خود را برای راه‌اندازی سایر صندوق‌های نیکوکاری اعلام کردند که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه فوق، مراحل تشکیل این صندوق‌ها تسریع یابد.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: تاکنون هفت موضوع مختلف مانند مسکن، جهیزیه، اشغال زنان سرپرست خانواده، درمان و ... برای راه‌اندازی صندوق‌های نیکوکاری شناسایی شده است که به مرور، این صندوق‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری افراد تحت تکفل سازمان بهزیستی را از دیگر برنامه‌های این سازمان برای گسترش فعالیت‌های خود در بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: سازمان بهزیستی می‌تواند یارانه این افراد را وارد بازار سرمایه کند تا اندوخته مناسبی عاید آنان شود. رییس سازمان بهزیستی احیای فرهنگ وقف و صلح سهام را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال ۹۰ اعلام کرد.

بر اساس این تفاهمنامه، سازمان‌های بورس و بهزیستی در زمینه تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری، صندوق‌های وقفی، اجرای طرح شکرانه سلامت، اطلاع رسانی و انجام مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی به منظور بررسی و امکان سنجی شیوه‌های نوین جلب مشارکت‌های مردمی دربازارهای مالی همکاری خواهند کرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار ماه گذشته موافقت اصولی تاسیس نخستین صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری را صادر کرد تا این صندوق هرچه سریعتر فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کند. سازمان بهزیستی مدیر اجرای این صندوق، بانک سامان ضامن نقدشوندگی و مدیر ثبت صندوق، موسسه حسابرسی بیات رایان متولی و موسسه حسابرسی بهراد مشار حسابرس این صندوق هستند.