تهران میزبان نهادهای بین‌المللی پولی

گروه بنگاه‌ها - «نخستین کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی» در روزهای یکشنبه و دوشنبه، دوازدهم و سیزدهم تیر ماه، با حضور نمایندگان نهادهای بین‏المللی مانند صندوق بین‏المللی پول، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، و با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و مشارکت بانک‏های دولتی و خصوصی در مرکز همایش‏های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‏شود. دکتر جلال رسول اف، دبیر کنفرانس درخصوص اهداف برگزاری آن به گفت: به‌طور کلی اقتصاد کشور ما بر پایه نظام پولی پایه‌ریزی گردیده و بانک‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نهاد بازار پول، دارای نقش و اهمیت فراوان در اقتصاد و بالمآل توسعه کشور می‌باشند. حجم بازار پول در ایران حدود سه برابر بازار سرمایه بوده و بیش از ۹۰ درصد نقدینگی کشور در بانک‌ها جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین لزوم تفکر علمی و درآمیختن نتایج پژوهش و مطالعات و بهره‌برداری از تجارب داخلی و دیگر کشورها در زمینه‌های مختلف، می‌تواند به طی مسیر علمی بانک‌ها در ایران، کمک نماید.

وی افزود: این کنفرانس با اهداف بلند مدت ایجاد یک تعامل بین‌المللی پایدار و فزاینده بین بانک‌ها و موسسات مالی غیر بانکی و خلق یک ارتباط هم‌افزا در جهت بالندگی صنعت بانکداری ایران و مهم‌تر، ارزش‌آفرینی برای سهامداران و مجموعه ذی‌نفعان بانک‌ها از یک طرف و کمک به توسعه تحول در نظام بانکی و مالی کشور با توجه به شرایط، دستاوردها و چالش‌های اقتصاد جهانی و ملی از سوی دیگر، پایه‌ریزی گردید.

رسول اف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در این زمینه سالانه کنفرانس و یک سمینار مهم برگزار می‌شود، آیا کافی نیستند؟ متذکر شد: سالانه، کنفرانس پولی و ارزی با همت پژوهشکده پولی و بانکی بـانک مـرکـزی و سمـینار بـانکـداری اسـلامی برگزار می‌شود که اهداف این دو کنفرانس و سمینار، بیشتر بر موضوعات کاملا کاربردی نظام بانکی تکیه دارد و به‌هرحال هر دو برگزارکننده، نهادهای دولتی و وابسته به دولت می‌باشند؛ اما کنفرانس بانکداری و اقتصاد جهانی با اهداف گفته شده، اولا توسط یک نهاد خصوصی برگزار می‌شود و این، کمک می‌کند تا هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، نشان داده شود که نهادهای خصوصی ایران هم به حدی از بلوغ سازمانی رسیده‌انـد کـه مـی‌تـوانند حـول ایـن گـونـه مسائـل که در واقع نـوعی پـاسخ‌گـویی به مسوولیت‌های اجتماعی یک بنگاه است؛ تمرکز کنند و ثانیا این کنفرانس قرار است به مسائل عمومی‌تر و مشترک و تا حدودی گسترده‌تر صنعت بانکداری، بپردازد.

به گفته وی موضوع کنفرانس فوق «بحران مالی و اقتصادی اخیر صنعت بانکداری؛ علت‌هـا، تجربه‌ها و چاره‌جویی‌ها» است و دلیل انتخاب این عنوان، آسیب‌شناسی و درس آموزی از بحران اخیر است که اقتصاد غرب را به لرزه درآورد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی اظهار داشت: خوشبختانه با احتساب بانک تات، ۲۴ بانک داخلی اعم از خصوصی و دولتی در این رویداد بزرگ مشارکت جسته و از ابتدا ما را در برگزاری این کنفرانس، یاری می‌دهند.

علاوه بر آن ما از حمایت بی‌دریغ بانک مرکزی ج. ا. ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و سازمان بورس و اوراق بهادار، پژوهشکده پـولـی و بـانـکی، مـوسسـه عـالی آموزش بانکداری دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت دانشگاه تهران و بسیاری از موسسات علمی و پژوهشی و آموزشی داخلی و به‌ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری، بهره‌مند شده‌‌ایم.

رسول اف ادامه داد: بعضی نهادها و بانک‌های خارجی هم در این جا مشارکت دارند مثل B.I.S و ضمنا نشریه وزین یورومانی (Euromoney) هم در این کنفرانس، همکاری می‌کند.

وی افزود: این مشارکت و به‌ویژه حضور بانک‌ها، بسیار گسترده و فراتر از انتظار بوده که باید از همه واقعا تشکر کرد. این نشان می‌دهد که نظام بـانکی بـیشتر از همه تـلاش دارد تـا خـود را بـه‌روز نگه داشته و از این طریق، در جهت ارزش‌آفرینی برای مردم و مشتریان و مجموعه ذی‌نفعان بانکی نیز عمل نماید.

رسول اف افزود: سمینار تخصصی و یک کارگاه آموزشی هم در کنار آن با موضوعات «مقایسه مقررات نظارتی کمیته بال و کمیته خدمات مالی اسلامی»، «عوامل شکل‌گیری بحران اقتصادی مالی سال‌های ۲۰۰۸- ۲۰۱۰ میلادی و نقش نظـام بـانـکی در ایـجـاد و کـنترل آن»در کنار آن برگزار می‌شود. به گفته وی کارگاه آموزشی هم تحت عنوان «خلق زنجیره ارزش پایدار برای مشتریان بانک‌ها» کـه ایـن هم، بحث مغفولی در نظام مالی و بانکی می‌باشد که بخشی از آن در عمل اجرا می‌شود، ولی یک شکل سامان یافته و متدولوژیک ندارد. این کارگاه تلاش دارد تا به طراحی آزمونی از خلق زنجیره ارزش در نظام بانکی بپردازد.