بهره‌برداری کامل از خط تولید لوله مسی در سال 1390
جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت «مس شهید باهنر» (سهامی عام) راس ساعت 14:00 روز شنبه مورخ 28/03/90 در محل هتل ارم با حضور بیش از 85 درصد سهامداران برگزار شد.
ترکیب هیات‌رییسه مجمع با حضور آقای پور‌هاشمی به عنوان رییس مجمع و نظارت آقایان شیر محمد پور و محسن صادقی و به دبیری آقای مهندس فراهانی (مدیرعامل) تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای جوادی و نماینده سازمان حسابرسی آقای مهوشیان نیز در جلسه حضور داشتند.
مجمع پس از استماع گزارش فعالیت هیات مدیره توسط آقای مهندس فراهانی و گزارش بازرس قانونی و حسابرس تصمیمات ذیل را اتخاذ کرد.
1- تصویب صورت‌های مالی منتهی به سال مالی 89/12/29
۲- تقسیم ۷۰ ریال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی اصلی و علی‌‌البدل شرکت
۴- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار
حاشیه مجمع
احداث کارخانه لوله مسی با ظرفیت ۱۵ هزار تن که در سال ۱۳۸۶ استارت خورده و قرار بوده که در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد از پرسش‌های سهامداران شرکت بود که مدیرعامل به آن پاسخ گفت. فراهانی بیان کرد قسمت ذوب و ریخته‌گری این خط تولید بطور کامل راه‌اندازی شده است اما به‌دلیل آنکه خروجی هر بخش و ورودی بخش دیگر است هنوز این خط استفاده نهایی نشده است.
در حال حاضر نیز مشکلات سخت افزاری و نرم‌افزاری مرتفع شده است و طی 3 تا 4 هفته آینده تمام قطعات مورد نیاز تامین می‌شود و پیشرفت فیزیکی پروژه 100 درصد خواهد شد که بعد می‌توانیم تولیدات آن را روانه بازار کنیم.
وی در ادامه گفت: خرید و نصب کوره ذوب سفاله در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ انجام شده و از گمرک هم ترخیص شده که در حال حاضر کارشناسان شرکت در حال نصب آن هستند.
اطلاعات طرح‌های توسعه شرکت طرح احداث کارخانه لوله مسی
هدف طرح توسعه تولید انواع لوله‌های مسی ساده و با شیار داخلی به ظرفیت ۱۵.۰۰۰ تن در سال است.
شایان ذکر است که در زمان این گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه لوله مسی 99 درصد بوده است
خرید و نصب کوره ذوب سفاله (Chip Melting Furnace)
محصول عمده طرح تهیه انواع بیلت‌های سرب دار، همچنین تهیه بیلت‌های خاص می‌باشد. محصولات این طرح قابل استفاده به‌عنوان مواد اولیه ورودی در کارخانه اکستروژن و بصورت محصول مادر قابل فروش می‌باشد. استفاده از سفاله‌های برنجی در خط ذوب و ریخته‌گری عمدتا مشکل ساز بوده که آخرین راهکار جهت استفاده از این نوع ضایعات، تبدیل آن به شمش از طریق ذوب اولیه بوده است. روش یاد شده هزینه بالایی در برداشته و مشکلات زیست محیطی عدیده‌ای به‌وجود می‌آورد. جهت برون رفت از این مشکل و حسب مذاکرات زیادی که با کارشناسان خبره در این زمینه انجام شد و مقرر شد یکی از کوره‌های خط 3 واحد ذوب و ریخته‌گری با کوره‌های مناسب جهت ذوب سفاله تعویض شود. پیش‌بینی می‌شود این طرح ظرفیت فعلی حدود 10500 تن در سال را به 38000 تن در سال افزایش دهد. بدین منظور با شرکت INDUGA وارد مذاکره شده و نهایتا قرارداد خرید یک‌دستگاه کوره ذوب براده منعقد شد، تجهیزات خریداری شده همگی در سه مرحله وارد گمرک و پس از دریافت آخرین محموله در تاریخ 10/12/1388 تجهیزات خریداری شده وارد کارخانه شد، ساخت بونکر، نوارنقاله و اسپیرال الویتور به شرکت نیرو محرکه واگذار و تجهیزات فوق‌الذکر در تاریخ 18/9/1388 وارد کارخانه شد، همچنین در حال حاضر کارشناسان منتظر پیشنهاد قیمت به‌منظور خرید سیستم مکش (OFF GAS) از برخی شرکت‌ها می‌باشند.
پیشرفت فیزیکی پروژه با توجه به گزارش کارشناسان مربوطه معادل ۶/۶۶ درصد می‌باشد.
درخصوص نصب و راه‌اندازی طی جلساتی با کارشناسان سازنده صورتجلسه‌ای تنظیم و کلیه عملیاتی که باید شرکت باهنر انجام دهد تحت عنوان Do List تهیه شد که پیش‌بینی می‌شود عملیاتی که مطابق صورتجلسه بر عهده پرسنل این شرکت می‌باشد تا پایان اردیبهشت‌ماه 1389 به اتمام برسد، همچنین تاریخ پایان پروژه مزبور براساس برنامه زمانبندی شده و با در نظر گرفتن زمان نصب کوره در حضور کارشناسان خارجی پایان شهریورماه 1389 می‌باشد. حسب برنامه‌ریزی به‌عمل آمده قرار شده است نصب و راه‌اندازی طی دو مرحله انجام پذیرد:
در مرحله اول کوره مربوطه نصب و راه‌اندازی شود و در مرحله دوم تجهیزات انتقال مواد و سیستم مکش گازهای خروجی (Off gas) نصب شود.
- حمل کوره مربوطه نصب و راه‌اندازی شده است.
- تجهیزات Off gas در محل کارخانه می‌باشند.
- تجهیزات انتقال مواد در حال نصب می‌باشند.
- پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۱۳۹۰راه‌اندازی کامل شود.
طرح «مطلس»
طی سال‌های آخر دهه ۷۰ بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل محصولات تولیدی کارخانه نورد به خارج از کشور صادر می‌شد. به تدریج با افزایش میزان مصرف داخل کشور و ظهور رقبای مجهز به تکنولوژی‌های نوین میزان صادرات کاهش یافت؛ بنابراین به‌منظور جوابگویی به نیازهای روزافزون صنایع داخلی و سایر موارد افزایش راندمان و ارتقای سطح کیفیت طرح بهینه‌سازی و توسعه کارخانه نورد مورد توجه قرار گرفت، همچنین با توجه به اینکه ظرفیت اسمی شرکت ۷۰۰ تن و نیاز بانک مرکزی به انواع مطلس، سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن است؛ بنابراین شرکت «صنایع مس شهید باهنر» مصمم برآن شد که ظرف دو سال آینده با تهیه و ارتقای ‌ماشین‌آلات بخش نورد و سکه زنی، ظرفیت تولید مطلس را حداقل تا ۳۵۰۰ تن در سال افزایش دهند.
«مطلس» نامی است برای پولک‌های فلزی‌ای که برای ضرب مسکوکات در ضرابخانه آماده می‌شوند. این محصول همیشه از پانچ تسمه‌های فلزی بوسیله پرس‌های مخصوص تولید می‌شود.
با توجه به اینکه استعلام قیمت ‌ماشین‌آلات مورد نیاز انجام شده و در حال حاضر کارشناسان این شرکت در مرحله تصمیم‌گیری درخصوص انتخاب بانک جهت گشایش اعتبار به‌منظور خرید می‌باشند، پیش‌بینی می‌شود طی ۴ ماه آینده با شرکت‌های منتخب انعقاد قرارداد صورت گیرد و با توجه به مدت زمان پیش‌بینی شده توسط سازندگان ‌ماشین‌آلات پس از ۷ ماه ‌ماشین‌آلات دریافت شود (انتهای فروردین ماه ۱۳۹۰)؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی طرح از فروردین ماه ۱۳۹۰ آغاز و تا پایان تیرماه ۱۳۹۰ به اتمام رسد.
پیش‌بینی مخارج مورد نیاز به تفکیک در بخش ریالی 13.516 میلیون ریال و در بخش ارزی معادل 5.600.000 یورو است.