دنیای اقتصاد - بورس تهران دیروز در پی تقویت نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها در سطح بین‌المللی و افت شدید قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی و مواد خام، ۱۵۳ واحد معادل ۶/۰ درصد افت کرد. با توجه به حضور پررنگ شرکت‌های تولیدکننده مواد خام در بورس تهران و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم این شرکت‌ها بر شاخص‌ها، روند صعودی یا نزولی قیمت این مواد، تاثیر بالایی در جهت حرکت بورس ایفا می‌کند. بخش عمده رشد شاخص‌های بورس طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ مرهون صعود قیمت جهانی مواد خام بوده است. جنب پل حافظ

شروع منفی بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد افت قیمت‌ها تحت تاثیر حضور معامله‌گران کوتاه مدت و همچنین نگرانی از کاهش قیمت مواد خام در بازار جهانی بود.

در معاملات دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را بعد از یک روز تعطیلی در ابتدای هفته آغاز کردند که افت قیمت مواد خام در بازارهای جهانی اکثر نمادهای وابسته به این بازار را با فشار عرضه مواجه کرد. اوج این فشار در تشکیل صف فروش برای نماد ملی مس خود نمایی کرد. در حال حاضر اما کارشناسان با توجه به افزایش ارزش دلار به عنوان دلیل کاهش بهای فلزات از احتمال رشد مجدد بهای این فلزات (به‌رغم نگرانی از افزایش موجودی انبارها) خبر می‌دهند.

در بازار دیروز نگرانی از مسایل سیاسی نیز همچنان به چشم می‌خورد.

بر این اساس معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد عرضه‌های سنگینی در بازار بودند که بخشی از این عرضه‌ها به دلیل حضور معامله‌گران کوتاه مدت و تمایل به نوسان گیری در بازار توصیف می‌شود.

در خارج از بازار دیروز معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع مخابرات بودند. با برگزاری مجمع مخابرات بازار به زودی شاهد برگزاری مجامع شرکت‌های تولیدی خواهد بود.

در معاملات دیروز، معامله‌گران در گروه بانکی شاهد به تعادل رسیدن بانک تازه تاسیس آرین بودند. تجربه حضور آرین در بورس باعث ترغیب بانک‌های جوان دیگر برای حضور در فرابورس شده است. فرابورس در انتظار عرضه بانک‌های سرمایه، تات و دی در هفته‌های آینده است.

در گروه تجهیزات، دیروز نماد حفاری شمال بعد از برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره بازگشایی شد .مدیرعامل حفاری هفته گذشته در یک مصاحبه از ورود نخستین دکل دریایی این شرکت در خلیج فارس در ۵ماه آینده خبر داده بود.

در گروه شرکت‌های پتروشیمی، مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد تعیین حداکثر بهای خوراک واحدهای پتروشیمی برمبنای ۶۵درصد فوب، سبب اقبال معامله‌گران به گروه پتروشیمی شد، هر چند این گروه نیز با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان بود. در کنار گروه پتروشیمی دیروز نیز صف سرمایه گذاری غدیر با عرضه ۵/۴۱میلیون سهم در هم شکسته شد.

در گروه معدنی نیز مصوبه ممنوعیت اخذ عوارض از صادرات کنسانتره باعث تشکیل صف خرید برای نمادهای سنگ آهنی در ابتدای بازار دیروز شد، اما این صف‌ها نیز ناپایدار ماند.

در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادها با معاملات قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند. ایران خودرو با ۵/۵ میلیون سهم، سایپا با ۱۰میلیون و زامیاد و بهمن به ترتیب با ۲۵و ۱۸میلیون سهم روز توفانی را پشت سر گذاشتند.

در مجموع بازار دیروز به‌رغم شروع خوب، پایانی ضعیف داشت که در جریان آن ۷۵میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۸درصد آنرا معاملات غدیر تشکیل داد. شاخص نیز ۱۵۳واحد افت کرد و به ۲۵هزار و ۳۶۶ واحد رسید. از ۲۰۱ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۴۱نماد با کاهش قیمت و ۵۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.