شفاف‌سازی وضعیت حال و آینده ذوب‌آهن

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: به دنبال برگزاری جلسه معارفه ذوب‌آهن برای عرضه بلوک ۱۷ درصدی در فرابورس، مدیران شرکت در حضور مدیران سازمان خصوصی‌سازی به شفاف‌سازی عملکرد این شرکت فولادسازی اقدام کردند. به گزارش خبرنگار ما، در این نشست محمود افضلی معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره بر خودکفایی صنعت استراتژیک فولاد کشور و قدمت آن تاکید کرد: این صنعت همانند انرژی هسته‌ای، یکی از صنایعی است که کشور ما روی آن سرمایه‌گذاری کرده و جز صنایع پربازده از حیث سودآوری در کشور تلقی می‌شود.

وی به کشف قیمت ذوب‌آهن در عرضه اولیه آن طی بهمن‌ماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: زمانی که سهام این شرکت در فرابورس عرضه شد با کشف قیمت۱۳۰ تومانی هر سهم مواجه شد. این در حالی است که قیمت هر سهم این شرکت به ۲۹۰ تومان ارتقا یافته و همین امر نشان‌دهنده پویایی این صنعت و شرکت است.

افضلی در زمینه جزئیات این عرضه که ۱۹ آذرماه به انجام می‌رسد، یادآور شد:قیمت پایه ۱۷ درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان که معادل یک‌میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۹۵۲ سهم است، به صورت قیمت تابلو در روز قبل به علاوه ۲۰ درصد آن و مشروط بر اینکه قیمت از ۳۴۰۰ ریال کمتر نباشد، تعیین می‌شود.

وی افزود: ۳۰ درصد این معامله به صورت نقد و مابقی آن طی اقساطی چهارساله دریافت خواهد شد.

همچنین سود فروش اقساطی آن نیز معادل ۱۵ درصد برای هر سال است و به این معامله نیز تعلق می‌گیرد.

پیشرفت ۹۸ درصدی پروژه‌ها

در ادامه جلسه مرتضی ربانی، مدیر مهندسی صنایع ذوب‌آهن نیز از پیشرفت ۴۱/۹۸ درصدی تمامی پکیج‌های پروژه‌ توازن ذوب‌آهن خبر داد و گفت: ذوب آهن دارای زنجیره کاملی از تولید فولاد از سنگ‌آهن تا محصول نهایی است و در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ سهم ۲۰ درصدی در تولید فولاد کشور را حفظ خواهد کرد.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود در این مسیر تولید محصولات فولادی ذوب‌آهن به ۱۱ میلیون تن ارتقا یابد.

وی در برنامه‌های نزدیک و قریب‌الوقوع ذوب‌آهن نیز به طرح شهید کاظمی اشاره کرد و گفت: این طرح تا پایان سال ۹۴ به صورت کامل اجرایی می‌شود و از این رو ذوب‌آهن به ظرفیت تولید ۲/۵ میلیونی دست خواهد یافت.

ربانی در خلال سخنان خود به بررسی طرح توازن پرداخت و اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح، کاهش هزینه‌ها محقق می‌شود.

وی افزود: به طور مثال با اجرای طرح آگلومره معادل ۲۲۰ میلیارد ریال کاهش هزینه از بابت خرید گندله را تجربه خواهیم کرد.

مرتضی ربانی اظهار کرد: درحالی فرآیند تولید محصولات در این شرکت به روش کوره‌بلند است که علاوه بر این روش، روش کوره قوس الکتریکی هم به کار گرفته می‌شود، اما ۷۰ درصد از تولید فولاد در جهان به روش کوره‌بلند و براساس مزیت‌های نسبی انجام می‌شود. از جمله مزیت‌های ذوب‌آهن استفاده از این روش است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای دو ساله ذوب‌آهن گفت: راه‌اندازی واحد آگلوماشین شماره چهار با ظرفیت ۲/۴ میلیون تن در سال، راه‌اندازی واحد شماره‌ یک با دو نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی طرح توازن، بهره‌برداری از پروژه‌های سه‌گانه زیست محیطی، راه‌اندازی کوره بلند شماره یک، توسعه محصولات جدید از جمله تیرآهن H، آغاز عملیات خشک‌کردن سلول‌های باتری شماره ۳ کک‌سازی، آغاز تعمیرات اساسی و بازسازی کوره‌بلند شماره ۲ و آغاز نوسازی باتری شماره یک و دو کک از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده است.

تشریح عملکرد هشت ماهه

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به روند فروش محصولات اشاره کرد و گفت: از سال ۸۶ تا ۹۱ حجم تولیدات ذوب‌آهن به بیش از ۲/۵ میلیون تن درسال گذشته رسیده است. طی ۸ ماهه سال جاری هم به‌رغم تعمیرات کوره‌بلند و محدودیت‌های شمش و کک خریداری شده، افزون بر ۱/۶ میلیون تن محصول تولید شده که تا پایان سال به بیش از ۲/۵ میلیون تن می‌رسد.

ربانی افزود: وضعیت فروش محصولات هم نشان می‌دهد، بیش از یک میلیون و ۴۵۳ هزار تن محصولات در داخل به ارزش ۱۹۳۷ میلیارد تومان و ۱۳۱ هزار تن صادرات به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار طی ۸ ماهه سال جاری محقق شده است.

وی با اشاره به وجود ۷ هزار و ۲۳۹ نیروی انسانی رسمی و ۸ هزار و ۳۵۲ کارمند قراردادی در مورد وضعیت پیشرفت طرح توازن گفت: بیش از ۹۸ درصد از این طرح مهم اجرا شده و کوره‌بلند شماره ۳ آن اتمام و کوره‌بلند شماره ۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این طرح حدود ۸ سال به طول انجامیده و به رغم محدودیت‌ها در مراحل پایانی، به زودی وارد مدار تولید می‌شود.

ربانی تاکید کرد: به طور کلی مبلغ ۸۸۵ میلیارد تومان کاهش هزینه بابت نتایج طرح توازن حاصل می‌شود که همین امر ما را در دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ یاری می‌رساند تا بتوانیم با حاشیه سود ۱۵ درصدی در بین پنج شرکت برتر منطقه باشیم.

۱۲۰ میلیون یورو طرح‌های توسعه‌ای

در همین راستا، یکی دیگراز مدیران ارشد ذوب‌آهن به رقم بدهی یوزانس و طرح‌های سرمایه‌ای این شرکت که بیش از ۱۲۰ میلیون یورو است اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی باتری یک و سه در سال ۹۲، معادل ۷۵ درصد از نیاز ارزی شرکت برطرف می‌شود.

یوسفیان در حالی که به پرسش‌های صاحبان سرمایه در بازار پاسخ می‌داد، در زمینه صادرات محصولات ذوب‌آهن تصریح کرد: مجوز صادرات شرکت نسبت به تعهدات آن گرفته شده است. به هر حال این شرکت نیاز ارزی دارد و تلاش دارد تا سیاست ارزی را با نیاز ارزی خود متناسب سازد.

در ادامه یوسفیان گفت: کمتر صنعتی با تعرفه واردات ۹ تا ۱۱ درصدی کار می‌کند قبل از خصوصی‌سازی ذوب‌آهن بسیاری از فعالان دنیا قصد خرید این شرکت را داشتند، اما سیاست این نبود.

وی خاطرنشان کرد: متناسب با وضعیت تولید مقایسه پیش‌بینی سود هر سهم شرکت در ۶ ماه اول سال نشان می‌دهد که با ۲۵ درصد رشد همراه است. با اتمام پروژه‌ها به شدت انتظار می‌رود، سودآوری شرکت بهتر شود.

یوسفیان خاطرنشان کرد: مقایسه ۶ ماه نخست سال‌های ۹۰ و ۹۱ نشان داده که حاشیه سود ناخالص از ۷/۱ درصد در سال گذشته به ۱۹/۴ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آنچه به این شرکت کمک می‌کند واگذاری بلوکی سهام ذوب‌آهن است. در این میان نتایج عملکرد شرکت در ۶ ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها درست بوده و به نتایج مطلوبی رسیده است و با راه‌اندازی واحد باتری شماره سه سود ذوب‌آهن چند برابر می‌شود.

وی در مورد بدهی ارزی و تسهیلات دریافتی ذوب آهن که با بخشنامه‌های جدید بانک مرکزی مواجه شده توضیح داد: یکسری از این بدهی‌ها کوچک و به طرح‌های توسعه مربوط است. حداکثر بدهی معادل ۲۰ میلیون یورو آن هم در بلندمدت است.

بدهی دیگر مربوط به سال‌های گذشته است که اعلامیه تامین ارز به ۶ ماهه اول سال مربوط بوده و آن را پوشش می‌دهد.

بنابراین، تاثیر ناشی از تفاوت تسعیر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نخواهد بود که با توجه به دوره ۲۴ ماهه و گردش مالی قابل توجه، رقم چندانی نیست.

یوسفیان در مورد نرخ شمش وارداتی هم توضیح داد: این نرخ متغیر بوده و حدود ۹۰ درصد آن در کارخانه تولید می‌شود. در این میان اگر قیمت‌های جهانی شمش رشد کند ما مشکلی نداریم.

کمک ذوب‌آهن به صندوق

بازنشستگی چه می‌شود؟

این مقام مسوول در مورد موضوع صندوق بازنشستگی فولاد و کمک ذوب‌آهن به این صندوق تصریح کرد: تا زمانی که تکلیف شده بود، ذوب‌آهن به این صندوق کمک می‌کرد، اما با توجه به برنامه خصوصی شدن شرکت قرار شده این کمک ادامه نیابد و خود دولت تدابیری اتخاذ کند. بنابراین ممکن است پولی را پرداخت کنیم، اما مبالغ واریزی را به حساب طلب می‌گذاریم.

در همین رابطه، مجید طلایی معاون مالی ذوب‌آهن نیز توضیح داد: موضوع صندوق بازنشستگی فولاد از سال ۸۹ در قانون بودجه مطرح و طبق این قانون تمامی تعهدات صندوق به دولت منتقل می‌شود.

بنابراین از آن تاریخ هیچ پرداختی به عنوان هزینه به صندوق فولاد نداشته‌ایم و حسابرس هم آن را تایید کرده است.

بحث بهداشت و درمان هم ماده مصوب هیات وزیران بوده، اما قانون بودجه که مصوب مجلس است، تاکید کرده تمامی بدهی‌ها پرداخت شود.

وی ادامه داد: با این اوصاف تا به امروز ۳۳۰ میلیارد تومان به حساب بدهی صندوق گذاشته‌ایم و در این رابطه صورت جلسه‌ای با ایمیدرو منعقد و این سازمان آن را تایید کرده تا از طریق منابع مقرر در قانون بودجه سال ۹۱ این مطالبات پرداخت شود.

انتقال ۲۰ هزار هکتار زمین لغو شد

طلایی در رابطه با بحث زمین ذوب‌آهن گفت: در گذشته ۲۰ هزار هکتار زمین شرکت به مسکن و شهرسازی منتقل شده بود که در پی اعتراض ما توسط ستاد تسهیل امور صنایع لغو و مقرر شد به جای آن ۸/۴ هکتار از اراضی کشت شده و مازاد شرکت منتقل شود.

در ادامه یوسفیان در پاسخ به پرسشی با مضمون چگونگی تامین منابع مالی پروژه‌ها و آثار آن گفت: درحالی برای اجرای برنامه‌های توسعه همه مجوزهای لازم را گرفته‌ایم که ۸۵ درصد از منابع مورد نیاز به روش فاینانس و ۱۵ درصد از طریق آورده نقدی تامین خواهد شد.

وی افزود: تاکنون سالانه ۱/۵ میلیون تن کک متالوژی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو وارد می‌شد، اما با راه‌اندازی باتری شماره ۳ و باتری شماره یک در سال جاری و آینده، ۷۵ درصد از کک مورد نیاز وارداتی حذف می‌شود که منجر به افزایش سودآوری ذوب‌آهن خواهد شد.