شروع طوفانی بازار سهام - ۳۰ مهر ۹۱

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته روزی فوق‌العاده و تاریخی را پشت سر گذاشت تا با ثبت رشد ۴۹۰ واحدی معادل ۶/۱درصد به مرز ۳۰هزار واحدی نزدیک شود؛ مرزی که در تاریخ ۴۶ساله بورس اوراق بهادار بی‌سابقه است. دیروز بازار سرمایه شروعی فوق‌العاده داشت؛ بازار در ابتدای وقت با توقف نمادهای عمده فولاد‌سازی از جمله فولاد مبارکه و خوزستان مواجه شد. این امر در کنار توقف نماد چادر ملو که روز چهارشنبه رخ داد بازار را بار دیگر به سوی گروه فلزی - معدنی بورس متمایل کرد تا تمامی نمادهای این گروه با صف خرید همراه شوند. در این فضا بازار پس از چند هفته رشد سهام، شرکت‌های تولیدی گرایش اصلی خود را به سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ نمایش داد. از این رو صف‌های خرید عمده‌ای در نمادهای معادن و فلزات، سپه، امید و هلدینگ نفت و گاز پارسیان تشکیل شد. برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به رشد قیمت سهام شرکت‌های تولیدی و همچنین جهش قیمتی بیشتر سهام سیمانی، انتظار برای رشد سهام گروه سرمایه‌گذاری دور از انتظار نیست؛ به ویژه آنکه بازار تثبیت قابل ملاحظه‌ای را در ورای مرز ۲۹هزار واحدی به نمایش گذاشته است. از این رو ادامه رشد بازار می‌تواند به رشد سهام گروه واسطه‌گری مالی منجر شود که این روند با اقبال به نمادهای سرمایه‌گذاری و هلدینگی در بخش معدنی و فلزی شروع شده است.

تاثیر نرخ ارز بر شرکت‌های بورسی

در بازار دیروز بحث در مورد ارز و تاثیر آن بر بورس همچنان ادامه داشت؛ در تازه‌ترین اظهار‌نظر معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تغییرات نرخ ارز بر شرکت‌های بورسی تاثیرات متفاوتی را بر جای می‌گذارد.

به گزارش سنا، علی سعیدی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بورسی علاوه بر وارادت مواد اولیه به صادرات محصول هم می‌پردازند، خاطرنشان کرد: هر نوع تغییری در نرخ ارز یا تغییر ارزش ریال بر درآمدهای شرکت‌های بورسی تاثیر می‌گذارد.

سعیدی با تاکید بر اینکه شرکت‌های وارداتی از ناحیه افزایش نرخ دلار متضرر می‌شوند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های وارداتی به دلیل اینکه امکان افزایش قیمت را با افزایش هزینه‌هایشان ندارند، در زمان افزایش نرخ ارز با کاهش سودآوری مواجه می‌شوند.

وی شرایط شرکت‌های صادرکننده را مد نظر قرار داد و اظهار کرد: عکس این اتفاق برای شرکت‌های صادرکننده روی می‌دهد، چراکه این شرکت‌ها با افزایش درآمد و به تعبیر بهتر رشد سودآوری روبه‌رو می‌شوند.

در بازار دیروز؛ در کنار نمادهای فلزی و معدنی، معامله‌گران شاهد بازگشت مناسب نماد بانک ملت به بازار بودند. این شرکت که اوراق اختیار فروش خود را نیز با تضمین قیمت یک هزار و۲۰۰ریال برای خرداد ماه سال آینده اعلام کرده است، دیروز با ۱۰ درصد بازدهی نسبت به روز توقف بازگشایی شد.

در گروه فلزی دیروز نماد ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تقاضای خرید را شاهد بود. در مورد سرنوشت بلوک مدیریتی این شرکت دیروز سازمان خصوصی‌سازی به اظهارنظر پرداخت. به گزارش فارس، ابوالقاسم شمسی جامخانه، در رابطه با آخرین وضعیت واگذاری ۵۳ درصد از سهام ذوب‌آهن که با حاشیه‌ها و مصوبه هیات وزیران مبنی بر تخصیص سهام به صندوق فولاد مواجه شده، اظهار داشت: برنامه سازمان خصوصی‌سازی عرضه قطعی بلوک مدیریتی ذوب‌آهن است، مگر اینکه مسوولان سازمان بورس در مورد صلاحیت متقاضیان این بلوک تصمیم دیگری بگیرند.

در گروه دارویی دیروز اعلام شد که شرکت کوچک و بورسی شیمی دارویی داروپخش، ۲۰۰ درصد به سرمایه اسمی ۵/۳میلیارد تومانی خود اضافه می‌کند.

شرکت شیمی دارویی داروپخش که با سرمایه اسمی ۵/۳ میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های کوچک حاضر در بورس به شمار می‌رود، با هدف اجرای طرح توسعه و اصلاح ساختار مالی، ۲۰۰ درصد به سرمایه خود اضافه می‌کند.

این افزایش سرمایه معادل ۷ میلیارد تومان بوده که از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و با انتشار ۷۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی تامین خواهد شد.

در گروه خودرویی دیروز خبرها از شروع تخصیص ارز به این صنعت حکایت دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دریافت ارز در اتاق مبادله‌ای برای اولویت‌های گروه ۸ خبرداد و گفت: از این پس، خودروهای کم‌مصرف و تجاری ارز مبادلاتی می‌گیرند.

در این گروه، مدیرعامل اسبق پارس خودرو با تایید پایان تولید خودروی ماکسیما روند تولید این خودرو در ایران و دلایل توقف تولیدش را تشریح کرد.

مدیرعامل اسبق پارس خودرو افزود: در حال حاضر مدل جدید ماکسیما همچنان در ژاپن و آمریکا تولید می‌شود، بنابراین مناسب بود که مسوولان‌ پارس خودرو در سال‌های گذشته در زمینه تولید مدل‌های جدید این خودرو با شرکت نیسان وارد مذاکره می‌شدند تا از توقف تولید یک خودروی با کیفیت داخلی جلوگیری می‌شد.

یکه‌زارع تصریح کرد: طبق قرارداد شرکت نیسان موظف است که از زمان توقف خط تولید ماکسیما در ایران تا ۱۰ سال آینده قطعات یدکی این خودرو را تامین کند، بنابراین خریداران نباید نگرانی از بابت این موضوع داشته باشند.

در گروه تصفیه نفت، انتشار شایعاتی در مورد پوشش سود مناسب پالایشگاه بندر عباس این نماد را به صف خرید کشاند.

در گروه شوینده‌ها، دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده در گفت‌وگو با پانا تصریح کرد: نوسان‌های نرخ ارز و مشکلات سیستم بانکی در نقل و انتقال پول موجب کاهش ۵۰درصد تولید پودر ماشینی و در پودرهای دستی حدود ۳۰درصد تولید کاهش یافته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۰۲میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۵/۱۰درصد آن را معامله ۵۳/۲ میلیون سهم پتروشیمی پردیس تشکیل داد. همچنین از ۲۱۰نمادی که به روی تابلو رفتند ۷۱نماد با کاهش قیمت و ۱۳۵نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر بودند.