گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس دومین روز هفته را در شرایطی متعادل به پایان رساند، این در حالی است که روز شنبه بازار تحت تاثیر معاملات «انصار» رشد چشمگیری را تجربه کرده بود.

بر این اساس مقایسه میزان معاملات دیروز و روز شنبه فارغ از معاملات کلان «انصار»، نمایانگر رشد معاملات روز یکشنبه بازار فرابورس است.
روز گذشته بازار فرابورس شاهد دادوستد 2/37 میلیون اوراق بهادار به ارزش 310 میلیارد و 791 میلیون ریال بود.
این گزارش می‌افزاید: دیروز ذوب‌آهن اصفهان و حق‌تقدم سیمان غرب آسیا معاملات سنگینی را در بازار به ثبت رساندند. بر این اساس «ذوب» با حجم معاملات ۶/۲۰ میلیون سهمی و «سجامح» با حجم معاملات ۲۰ میلیون سهمی، بیشترین حجم معاملات دیروز فرابورس را به خود اختصاص دادند. در همین حال بانک دی با ۴/۲ میلیون و پالایش نفت شیراز با ۲ میلیون سهام دادوستد شده، جزو نمادهای پرمعامله بازار بودند.
از سوی دیگر همکاران سیستم تنها شاهد دادوستد 203 سهم خود بود که کمترین حجم معاملات بازار دیروز فرابورس بود. مقایسه آمار نشان می‌دهد ذوب‌آهن اصفهان روز گذشته توانست به میزان 7/41 میلیارد ریال از ارزش معاملات بازار را کسب کند.
قند شیروان نیز با ارزش معاملات ۱/۲۰ میلیارد ریالی از حیث ارزش و دادوستدهای دیروز پس از ذوب‌آهن قرار گرفت، اما همکاران سیستم از لحاظ ارزش معاملات از کمترین میزان برخوردار شد.
روز گذشته تدبیرگران فارس و خوزستان با 9/4 درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای معامله شده در فرابورس شاهد بود. پس از «سدبیر»، پتروشیمی مارون و ذوب‌آهن اصفهان هم به ترتیب 5/3 و 2/3 درصد رشد را در پرونده خود ثبت کردند.
در همین حال، از ۸۰ نمادی که روز گذشته در بازار فرابورس معامله شدند، ۳۵ نماد با رشد قیمت و ۱۷ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند، حال آنکه ۲۸ نماد نیز بدون تغییر ماندند.
در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره سامان با جابه‌جایی 61 هزار و 450 برگه داشت.
بازگشایی نماد دهدشت و حق تقدم آن
در روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی دهدشت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با محدودیت دامنه نوسان تا 50 درصد و حق‌تقدم خرید سهام پتروشیمی دهدشت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. خریداران حق تقدم دهدشت تا پایان مهلت پذیره نویسی روز چهارشنبه 17 آبان نسبت به واریز مبلغ اسمی مهلت دارند.
در این روز قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۵۸ هزار تومان مبادله شد.
ورود سرمایه‌گذاری‌های استانی به فرابورس
مدیرعامل سابق فرابورس در آخرین اظهارات خود پس از تحویل پست مدیریت این بازار گفت: پس از اعلام مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ درخصوص نحوه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس، حضور این شرکت‌ها در این بازار آغاز می‌شود.
به گزارش سنا، مصطفی امیدقائمی با اشاره به اینکه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس در دستور کار کمیته فرعی شورای عالی اصل 44 قرار دارد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی شورای عالی اصل 44 مصوبه‌ای را باید ارائه دهد که بر مبنای آن این شرکت‌ها وارد فرابورس شوند.
مدیرعامل سابق فرابورس با اشاره به اینکه در این مصوبه نقشه راه پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص شده است، خاطرنشان کرد: بعد از ارائه این مصوبه از سوی کمیته فرعی شورای اصل ۴۴ یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌عنوان نمونه به فرابورس وارد می‌شود.
وی درخصوص محتویات این مصوبه اظهار داشت: این مصوبه تمام جزئیات پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، نحوه برگزاری مجامع، عرضه سهام این شرکت‌ها، نحوه افزایش سرمایه و جزئیاتی از این دست را شامل می‌شود.
مدیرعامل سابق فرابورس با تاکید بر اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهامدار عمده ندارند، خاطرنشان کرد: بر این اساس سازمان بورس در اساسنامه‌ای که برای این شرکت‌ها تدوین کرده است، موضوع مربوط به وضعیت سهامداری این شرکت‌ها را روشن کرده است.
امید‌قائمی درخصوص نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز مصوبه شورای عالی اصل 44 ارائه نشده است، نحوه برگزاری مجامع و اینکه ریاست بر عهده چه بخشی باشد، فعلا مشخص نیست.
کارنامه ۶ ماهه فرابورس
اما بازار فرابورس در حالی با تغییر مدیریتی روبه‌رو شد که نیمه نخست سال جاری را با دادوستد بیش از 12 میلیارد و 858 میلیون اوراق بهادار به ارزش 41 هزار و 517 میلیارد ریال سپری کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 49 درصدی در حجم و 1/4 درصدی ارزش معاملات را به ثبت رساند.
براساس این گزارش، در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون سهم در بازار اول خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این مبادلات به ۵ هزارو ۶۲۵ میلیارد ریال رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افت ۶۳ درصدی مواجه شده است.
این در حالی است که در دوره مزبور بازار دوم فرابورس با رشد چشمگیری روبه‌رو شد، به طوری که حجم و ارزش کل مبادلات این بازار به ترتیب 130 و 1661 درصد افزایش را به ثبت رسانده و در مجموع ارزش کل معاملات با جابه‌جایی بیش از 4 میلیارد و 780 میلیون سهم به 8 هزار و 895 میلیارد ریال رسید.
بازار پایه نیز نیمه نخست سال جاری را با جابه‌جایی یک میلیارد و ۱۰۵ میلیون سهم به ارزش دو هزار و ۳۷ میلیارد ریال سپری کرد. این بازار نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد معاملات روبه‌رو شده است.
بازار ابزارهای نوین مالی نیز به‌رغم معاملات کم‌حجم خود، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و با خرید و فروش 13 هزار میلیارد ریالی اوراق، بیشترین نقش را در معاملات فرابورس داشت. همچنین در 6 ماهه نخست سال سه میلیون و 112 هزار برگه از امتیازات تسهیلات مسکن در میان 216 هزار و 742 نفر خرید و فروش شد و ارزش ناشی از این مبادلات به یک هزار و 990 میلیارد ریال رسید.