تعادل حمایتی بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با تلاش معامله‌گران مدافع برای جلوگیری از ادامه افت بازار با رشد قیمت‌ها همراه شد.

در بازار دیروز شاخص توانست ۱۱۶واحد رشد را شاهد باشد. اکثر کارشناسان افت شدید شاخص در هفته گذشته به ویژه افت یک درصدی شاخص در روز چهارشنبه و همچنین اعلام حمایت مسوولان به ویژه ریاست جمهوری از بازار سهام را دلیل چرخش معاملات می‌دانند. معامله‌گران دیروز در حالی شاهد

بازپس‌گیری ۴۶/۰ درصد از افت ۲/۳ درصدی بازار در سال جاری بودند که اکثر نمادهای عمده بازار از جمله پالایشگاه نفت بندرعباس، ذوب‌آهن اصفهان، کالسیمین، توسعه معادن روی، مپنا و نفت و گاز پارسیان با صف‌های خرید همراه بودند. انتظار می‌رود در صورت ادامه حمایت از بازار این صف‌های خرید بتواند در روزهای آینده نیز پابرجا باشند. در همین حال ارزش معاملات دیروز بازار سرمایه همچنان در حد اندکی باقی ماند و اکثر نمادها بدون معاملات پرحجمی رشد قیمتی را تجربه کردند. دیروز بدون در نظر گرفتن ارزش معاملات حق‌تقدم‌های پتروشیمی کرمانشاه، تقریبا ۲۳میلیارد تومان داد و ستد سهام در بازار صورت گرفت که بسیار اندک تلقی می‌شود. از دیدگاه تکنیکی اطمینان به تغییر جهت بازار و بازگشت آن نیازمند حجم بیشتر داد‌وستدها است؛ چرا‌که به لحاظ تکنیکی تنها بازار زمانی می‌تواند به رشد امیدوار باشد که حجم معاملات و تزریق نقدینگی فروشندگان بالقوه را از بازار خارج کند.

در همین حال کارشناسان تعادل یابی بازار را موضوعی جدا از رشد احتمالی بازار تلقی کرده و رخداد رشد بازار را نیازمند تخلیه تنش‌ها و نگرانی‌ها از بازار قلمداد می‌کنند. در این فضا کارشناسان تعادل در بازار و جریان داشتن معاملات را موفقیتی برای بازار قلمداد می‌کنند که می‌تواند زمینه ساز رشد بازار پس از رفع نگرانی‌ها باشد. در بازار دیروز در ادامه تلاش‌ها برای کنترل بازار اعلام شد جلسات کارگروه حمایت از بازار که براساس مصوبات جلسه شورای اصل ۴۴ با حضور رییس‌جمهوری تشکیل می‌شود، در هفته جاری نیز برگزار خواهد شد.

همچنین دیروز محمدرضا پور ابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: واکنش بیش از حد به متغیرهای غیراقتصادی و خارجی یکی از عوامل موثر بر شکل گیری این روند منفی است.

در بخش داخلی مسائلی همچون سیاست‌های ارزی دولت، تعیین نرخ ۲۰ درصدی سود سپرده‌های بانکی و احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری از جمله مشکلات موجود پیرامون بازار سرمایه است. اما چنانچه این دو بعد مدیریت شود فضای بورس و بازار سرمایه رو به بهبود می‌رود.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: در شرایط فعلی طبق بررسی‌های به عمل آمده، واضح است که رویکرد تعدیلی و اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه برگرفته از ماهیت سودآوری شرکت‌های فعال در بازار سهام نیست. چرا که در گزارش‌های عملکردی ۲۵ تا ۳۰ شرکتی که بیشترین حجم بازار را تشکیل می‌دهند، تعدیل منفی سودآوری مشاهده نمی‌شود. بنابراین مشکل به جنبه سودآوری شرکت‌ها ارتباط چندانی ندارد.

در همین حال در آستانه شروع تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا وضعیت بازار ارز نیز دیروز در رصد معامله‌گران قرار داشت که نوسان شدیدی را تجربه کرد. افزون بر این، در حوزه اقتصادی دیروز محمود بهمنی رییس‌ کل بانک مرکزی در همایش روز ملی صنعت و معدن با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش تولید کشور، گفت: تسهیلات بخش صنعت و معدن ۲ درصد کاهش خواهد یافت که به زودی آن را برای اجرا ابلاغ خواهیم کرد.

رییس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی نباید بعد از عدم دریافت تسهیلات وام، وثایق وام گیرندگان را به نام خود بزنند، گفت: دستورالعمل این موضوع طی چند روز آتی ابلاغ خواهد شد.

در روزهای اخیر انتقادات شدیدی از افزایش نرخ سود بانکی مطرح شده است که این امر احتمال کاهش نرخ سود بانکی را افزایش داده است. تصمیم برای کاهش نرخ سود تسهیلات بخش صنعت و معدن متعاقب کاهش نرخ سود تسهیلات برای صادرکنندگان، دومین گام در کاهش سود تسهیلات در چند هفته اخیر به شمار می‌رود.

اما در بازار سهام معامله‌گران همچنان شاهد ترافیک شدید برگزاری مجامع هستند. نزدیک به ۸۰ شرکت بورسی در خلال سه هفته آینده شاهد برگزاری مجامع سالانه خود خواهند بودند.

در بازار دیروز در گروه شیمیایی، هلدینگ نفت و گاز پارسیان با انتشار اطلاعیه‌ای از تحقق سود یک هزار و ۶۵۰ریالی شرکت در شش ماه نخست سال مالی خبر داد. براساس این اطلاعیه احتمال تعدیل مثبت عایدی «پارسان» در گزارش‌های آتی وجود دارد.

در همین حال با توجه به تعدیل سود پتروشیمی پردیس، تعدیل سود «پارسان» و پس از آن تعدیل غدیر مورد انتظار بازار است.

در گروه بانکی دیروز بانک ملت که برای سال مالی ۹۰ خود به ازای هر سهم ۳۴۷ ریال سود پیش‌بینی کرده که در نهایت در گزارش ۱۲ ماهه به سود ۳۵۰ ریالی رسید.

انتظار می‌رود بانک ملت به زودی برنامه خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و مطالبات آتی سهامداران را به اطلاع بازار برساند.

در گروه معدنی دیروز مدیرعامل گروه توسعه معادن روی ایران، با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات سرب روی این شرکت صادر می‌شود، گفت: تلاش می‌شود با تولید انبوه برای صادرات، واحدهای کوچک تولید‌کننده سرب و روی بتوانند نیاز داخل کشور را تامین کنند.

محمد ابراهیم فروزنده در گفت‌وگو با ایرنا، به مقصد محصولات صادراتی این شرکت اشاره کرد و افزود: چین، هند، کره، ترکیه عمده خریداران محصولات تولیدی گروه توسعه معادن سرب روی ایران محسوب می‌شوند.

فروزنده به مشکلات موجود برای

نقل‌و‌انتقال پول و ارز به بانک‌های ایرانی اشاره و اظهار کرد: در زمان حاضر با وجود تحریم‌ها، نقل‌و‌انتقال بالای ۴۰ هزار دلار ارز توسط بانک جهانی رصد می‌شود.

مدیرعامل گروه توسعه معادن روی ایران، بر لزوم همکاری مناسب بانک‌ها برای واردکردن ارز به کشور تاکید کرد و گفت: مشکلاتی نیز پس از واریز ارز توسط خریداران خارجی به حساب‌های بین‌المللی برای برداشت از داخل کشور وجود دارد که باید همکاری مناسب بانک‌ها مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های داخلی با وجود واریز وجوه به صورت ارز، حاضر به پرداخت عین ارز به شرکت نیستند و معادل ریالی آن را پرداخت می‌کنند.

فرزونده به پایین بودن نرخ ارز داخل نسبت به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: در صورتی که نرخ ارز ایران با خروج از کشور برابر شود، این مشکلات بانکی نیز مرتفع خواهد شد.

در گروه حمل‌ونقل‌ شرکت توکا ریل که برای سال ۹۰ به ازای هر سهم ۳۴۵ ریال سود پیش‌بینی‌ کرده بود، در نهایت در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه به سود ۳۶۵ ریالی به ازای هر سهم رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری بازگشتی و توام با رشد شاخص بود که در آن ۵/۳۶ میلیارد تومان بود که ۷/۳۷ درصد آن را معاملات ۵۰میلیون برگه حق‌تقدم پتروشیمی کرمانشاه تشکیل داد. از ۲۱۱ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۰۴نماد با رشد ارزش همراه شدند.