گروه بورس- همایون دارابی:‌ بورس اوراق بهادار تهران دیروز یکپارچه افت قیمت‌ها را شاهد بود تا برای چندمین بار در سال جاری افت روزانه شاخص به مرز یک درصد برسد. دیروز شاخص کل در شرایطی با افت ۲۳۳واحدی شاخص معادل ۹۱/۰ درصد ارزش خود را از دست داد تا سهامداران متضرر بورس اوراق بهادار تداوم افت شدید را شاهد باشند. در این میان عدم ایجاد هماهنگی میان بزرگان بازار و عرضه‌های سنگین که موجب خروج نقدینگی از بازار شده است، در کنار وعده برخی مدیران بورس در مورد شرایط مناسب عرضه سهام پالایشگاه بندر عباس که موجب خرید گسترده سهام این شرکت از سوی سهامداران حقیقی شد نیز وضعیت بازار دیروز سهام را متاثر ساخت.

دیروز پالایشگاه بندر عباس به زیر مرز قیمت عرضه اولیه سقوط کرد و صف فروش سنگینی را تجربه نمود. تشویق سهامداران برای مشارکت در عرضه اولیه پالایشگاه بندرعباس این شرکت را به یکی از نگرانی‌ها جدید معامله‌گران تبدیل کرده است؛ از آنجایی که در دو عرضه قبلی سهام شرکت‌های اصل ۴۴یعنی حمل‌ونقل‌ خلیج فارس و ذوب‌آهن اصفهان نیز معامله‌گران شکست را تجربه کرده‌اند. بازده‌های فوق‌العاده سهام اصل ۴۴در حال تبدیل به خاطرات گذشته معامله‌گران است. در همین حال دیروز نحوه عرضه اولیه این شرکت و زیان معامله‌گران از خرید آن به بحث داغ تالار حافظ تبدیل شد. پیش از این کارشناسان بازار از مسوولان بازار خواسته بودند که به دلیل سطح اندک نقدینگی بازار و همچنین وضعیت مبهم شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و احتمال تاثیر شدید تحریم نفتی برای این شرکت این عرضه به زمان دیگری موکول شود که این امر رخ نداد. به دنبال افت شاخص دیروز وزیر اقتصاد با فرا خواندن رییس و معاونان بورس و مدیران شرکت‌های عملیاتی بازار به رایزنی در مورد بازار پرداخت. این رایزنی در شرایطی انجام می‌شود که شایعات متعددی در مورد احتمال بروز تغییرات مدیریتی بازار به گوش می‌رسد. در مورد نتایج جلسه دیروز وزیر، مدیرعامل بورس اوراق بهادار گفت: وزیر اقتصاد قول حمایت از بازار سرمایه و تامین مالی صنایع و شرکت‌های بورسی را داد.

در همین حال انتقادات کارشناسان از نحوه اعلام زود هنگام برخی از تعدیل‌ سود شرکت‌های بورسی همچنان ادامه دارد. از دیدگاه کارشناسان تعدیل‌های مثبت اکثر شرکت‌های بورسی در هفته‌های اخیر برای ایجاد شوک مثبت در بازار اعلام شده است، اما به دلیل عدم تاثیر این تعدیل‌ها نگرانی از موج گسترده کاهشی قیمت‌ها در روزهای آینده به وجود آمده است. از دیدگاه کارشناسان تعدیل‌های مثبت شرکت‌هایی نظیر پردیس، ملی مس، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پتروشیمی اصفهان و برخی دیگر از شرکت‌ها در هفته‌های گذشته در شرایط بازار «سوخته» و بعید است شرکت‌های بورسی برای ماه‌های آینده برگه ای قابل ملاحظه در چنته داشته باشند. همین امر امکان تداوم رکود در بازار را ایجاد کرده است و به صورت طبیعی بازار در صورت عدم پاسخ به شوک‌های وارده برای بهبود شرایط می‌تواند با افت همراه شود.

در بازار دیروز وضعیت سیاسی منطقه به ویژه برگزاری اجلاس ناتو در بروکسل برای بررسی وضعیت سوریه مورد توجه بود. در همین حال اعلام تصمیم قطعی اتحادیه اروپا برای شروع تحریم نفتی نیز در فضای اقتصاد کشور تاثیر‌گذار بود، به گونه‌ای که بازارهای ارز، طلا و سهام نشانه‌هایی از تاثیر پذیری را به نمایش گذاشتند.

در گروه پتروشیمی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان درخصوص پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ عوارض ۵۰ درصدی از صادرات برخی محصولات پتروشیمی اعلام کرد: این پیشنهاد، ناشی از نگرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از کمبود این محصولات در بازار داخلی است که با رایزنی‌های انجمن صنفی پتروشیمی با وزارتخانه مذکور و رفع این نگرانی‌ها، پیشنهاد مذکور منتفی خواهد شد.

مرتضی عزیزی اعلام کرد: اداره کل تامین و تجهیز وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی به وزیر مبنی بر کمبود ۱۱ قلم از محصولات پتروشیمی در داخل داد که بر اساس این پیشنهاد اخذ عوارض از این اقلام صادراتی را خواستار شده بود.

رییس هیات‌ مدیره بورس انرژی در این خصوص بیان کرد: انجمن صنفی پتروشیمی رایزنی‌هایی را با این وزارتخانه انجام داده است تا محدودیت‌های پیشنهادی برای اخذ عوارض صادرات این اقلام از محصولات پتروشیمی منتفی شود.

وی ادامه داد: قرار است عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزایش یابد تا با عرضه و تقاضا در بازاری رقابتی تعادل در محصولات پتروشیمی در داخل کشور به وجود آید.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل شرکت مپنا از تامین‌نشدن به موقع منابع مالی طرح‌های مهر ماندگار نیروگاهی ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که در صورت تکمیل نشدن این طرح‌ها در آینده نزدیک، کشور دچار مشکل خاموشی در مواقع اوج مصرف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی با اعلام اینکه هم‌اکنون ۱۲ پروژه‌ نیروگاهی در فهرست طرح‌های مهر ماندگار وجود دارد، گفت: برای تکمیل این طرح‌ها باید تامین منابع مالی آن صورت گیرد.

به گفته‌ وی حداقل سرمایه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های مهر ماندگار نیروگاهی حداقل بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت مپنا در مورد حجم مطالبات این شرکت از وزارت نیرو نیز با بیان اینکه این بدهی‌ها در حال نوسان است، توضیح داد: البته در صورتی که نیروگاهی که وعده داده شده است به مپنا تحویل داده شود (از جمله سنندج و پرند) مطالبات مپنا کمتر از هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: همچنین اگر اوراق مشارکت فروخته شده که در حال حاضر مشخص نیست چرا نزد بانک نگهداری می‌شود، به مپنا تحویل داده شود، ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات ما پرداخت می‌شود.

در گروه فلزی، سازمان خصوصی‌سازی در جدید‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرد که بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان در تاریخ ۲۷ تیر ماه در بورس تهران عرضه می‌شود.

در حالی که طبق اطلاعیه قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود ۵۰/۵ درصد از سهام فولاد خوزستان در روز ۱۷ خرداد ماه در بورس عرضه شود که این سازمان بدون ارائه دلایلی عرضه این بلوک مهم را متوقف و آن را به زمان دیگری موکول کرد.

طبق مصوبه اسفند‌ماه هیات وزیران و بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای بندهای ۳۳ و ۳۶ قانون بودجه سال ۹۰، قرار است سهام ۲۲ شرکت از جمله باقیمانده سهم دولت در فولاد خوزستان به عنوان بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی واگذار شود؛ بر این اساس در این واگذاری سهم ۵/۵۰ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن در این شرکت در جریان رقابت و به صورت یکجا به سازمان تامین اجتماعی داده شود.

به این ترتیب تاریخ قطعی عرضه این بلوک حساس توسط سازمان خصوصی‌سازی اعلام و مقرر شد بلوک ۵/۵۰ درصدی «فخوز» بدون تغییر شرایط و همان قیمت تصویب شده هیات واگذاری روز ۲۷ تیر ماه در بورس عرضه شود.

در مجموع بازار دیروز بازار منفی بود که در آن ارزش معاملات نیز ۵/۲۷ میلیارد تومان بود که افت سنگینی را به نشانه رکود بازار به نمایش گذاشت. از سهام معامله شده ۳/۲۲ درصد ارزش معاملات را داد‌و‌ستد‌ ۶/۱۰ میلیون سهم نفت و گاز پارسیان تشکیل داد .از ۱۸۹نمادی که در بازار معامله شدند ۱۷۳نماد با کاهش قیمت و ۱۲ نماد با رشد ارزش همراه شدند.